بورس

ا توجه به روندی که گروه خودرویی طی کرده است، احتمالا به‌زودی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار  این گروه به روند صعودی بازخواهند گشت، اما در مورد نمادهای کوچک و قطعه‌ساز پیش‌بینی می‌شود وضعیت اصلاح قیمتی همچنان ادامه داشته باشد

به گزارش «اخبار خودرو»، در روزی که شاخص کل بورس تهران با کاهش بیش‌از ۶۴۰۰ واحدی روبه‌رو شد، نمادهای گروه خودرویی نیز اکثرا منفی خوردند، به‎طوری‎که شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، زامیاد، آهنگری تراکتورسازی ایران، سایپا آذین، سرمایه‌گذاری رنا، رینگ‌سازی مشهد، قطعات اتومبیل ایران، چرخشگر، الکتریک‌خودرو شرق، مهندسی نصیرماشین، نیرمحرکه و رادیاتور ایران منفی شدند و در مقابل تنها نمادهای محورسازان ایران‌خودرو، صنایع ریخته‌گری ایران، بهمن‌دیزل و سازه‌پویش مثبت گرفتند.

همچنین دیروز در گروه خودرویی طی ۴۳هزار و ۳۴۶ نوبت معاملاتی، ۵۳۹میلیون و ۸۷۹هزار سهم به ارزش ۱۶۲میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات دیروز بالغ‌بر ۴۰هزارمیلیاردتومان شد. همچنین شاخص صنعت خودرو نیز روز گذشته با کاهش ۱۴۲۰ واحدی در تراز ۴۵هزار و ۳۳۲ واحدی قرار گرفت.

نمادهای بزرگ به روند صعودی باز خواهند گشت

با توجه به روندی که گروه خودرویی طی کرده است، احتمالا به‌زودی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار  این گروه به روند صعودی بازخواهند گشت، اما در مورد نمادهای کوچک و قطعه‌ساز پیش‌بینی می‌شود وضعیت اصلاح قیمتی همچنان ادامه داشته باشد تا حباب قیمتی شکل‌گرفته تخلیه شود. شاخص‌کل بورس تهران دیروز ۶هزار و ۴۳۹ واحد افت داشت و در نهایت این شاخص به رقم ۳۱۴هزار و ۴۶۹ واحد رسید.

اصلاح شاخص‌کل در پی افزایش فشار عرضه ازسوی حقوقی‌ها

برخی کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلاح شاخص‌کل که طی روزهای معاملاتی اخیر رخ داده، رفتار بعضی سهام‌داران حقوقی در عرضه‌های متعدد بوده که در وضعیت بازار تاثیرگذار است. چراکه در برخی سهم‌های ارزنده و بنیادی که طی دو هفته گذشته در مسیر رشد قرار گرفته‌ بودند، حقوقی‌ها فشار عرضه را زیاد کردند و وضعیت معاملات در این سهام‌ها نیز برگشت و خریداران خرد هم تحت‌تاثیر حقوقی‌ها در این شرایط، عرضه‌کننده شدند! طبعا در وضعیتی که موج عرضه زیاد باشد، تقاضا کم و در چنین شرایطی قیمت سهم‌ها با افت روبه‌رو می‌شود.

بازار سرمایه در انتظار اخبار کلان مثبت و کارنامه‌های ۶ماهه

برای ازسرگیری روند صعودی باید اخبار مثبت بین‌المللی و اقتصادی به بازار سرمایه مخابره شود تا دوباره شاخص‌کل به حرکت درآید. از سوی دیگر، انتشار گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها  بر روند کاری بازار سهام بسیار تاثیرگذار خواهد بود، به‌طوری‌که باتوجه به میزان اثرگذاری شرکت‌های بزرگ بر کلیت بازار، گزارش‌های عملکردی آن‌ها به‌خصوص برای شرکت‌های بنیادی و ارزنده مثبت خواهد بود و آن‌ها را دوباره در مسیر رشد قرار خواهد داد و بازار نیز تحت‌تاثیر آن‌ها باردیگر رشد را تجربه خواهد کرد. اما شرکت‌های کوچک که از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمت فزاینده‌ای را تجربه کردند، با انتشار گزارش‌های ۶ماهه ممکن است با افت قیمت همچنان مواجه شوند، چراکه قیمت سهم فعلی آن‌ها با گزارش عملکردی آن‌ها همخوانی ندارد و با توجه به این موضوع آن‌ها تا رسیدن به قیمت متعادل نزول خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =