ب‌ام‌و i۸ فرمان‌ راست

برخلاف تصوری که وجود دارد، فضای داخل کابین بسیار بزرگ و جادار بوده و دید نسبتا خوبی دارد. اما این موضوع فقط در قسمت جلوی کابین صادق است، زیرا درواقع i۸ یک کوپه ۲+۲ به‌شمار می‌رود

به گزارش «اخبار خودرو»، طی ماه‌های گذشته انواع مختلفی از خودروهای لوکس و خاص به‌صورت گذرموقت وارد کشور شده‌اند که در شماره‌های پیشین به‌طور کامل به بررسی آن‌ها پرداختیم. حال یکی از جدیدترین خودروهای گذرموقت وارد‌شده به کشور یک دستگاه ب‌ام‌و i۸ است که با نمونه‌های موجود در کشور تفاوت دارد. علت تفاوت این خودرو را باید در فرمان سمت راست آن جست‌وجو کرد زیرا همین مورد باعث می‌شود توجه بسیاری از رانندگان و رهگذران به آن جلب شود.

اوایل سال ۹۴ تصاویری از ورود سه دستگاه ب‌ام‌و i۸ به کشور در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر و شایعاتی مبنی‌بر قیمت سه‌میلیاردی این خودرو شنیده شد. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و پس از زمانی کوتاه هجوم i۸ها را به کشور شاهد بودیم. اما طبق سیاست‌های کلی در زمینه واردات و شماره‌گذاری خودرو، به‌دلیل نداشتن ارتفاع مجاز، باز شدن در‌ها و همچنین عدم دریافت تاییدیه از نماینده ب‌ام‌و مجوز دریافت پلاک‌ملی را کسب نکرد، و همین موضوع سبب شد i۸ به یک خودرو تزئینی در ویترین نمایشگاه‌های خودرو در سطح شهر تبدیل شود. اما پس از یک‌سال i۸ها یکی پس از دیگری رهسپار مراکز شماره‌گذاری شدند تا از این پس شاهد تردد این خودرو فراتر از زمان در خیابان‌های کشور باشیم.

ب‌ام‌و در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۱۳، i۸ را به‌عنوان خودرویی که به‌زودی روانه بازار می‌شود، به نمایش گذاشت و در سال ۲۰۱۴ آن ‌را روانه بازار و سرو‌صدای بسیاری ‌به‌پا کرد. بنیوت یاکوب، طراح اصلی این خودرو افسانه‌ای است و نتیجه کارش را می‌توان به‌عنوان یک‌ شاهکار هنری دانست.

جوایز متعددی که i۸ از زمان رونمایی کانسپت تا زمان تولید دریافت کرده، همگی دال‌بر بی‌نظیر بودن طراحی آن است. با وجود طراحی کاملا متفاوت و آینده‌نگرانه این خودرو، در نمای جلو و خصوصا جلو‌پنجره همیشگی ب‌ام‌و می‌توان به‌راحتی روح باواریایی ب‌ام‌و را در آن حس کرد، به‌طور کلی در اولین نگاه به این خودرو زیبا، اوج طراحی را می‌توان مشاهده و لمس کرد.

طرحی که در عین حال زیبا، خشن، آینده نگرانه و فضایی است. چراغ‌های کشیده و باریک که در زیر آن‌ها دی‌لایت خودنمایی می‌کند، یکی از ارکان اصلی در خشن نشان دادن این خودرو بی‌صدا هستند. خطوط آبی‌رنگ مات که در حاشیه لوگوی ب‌ام‌و و همچنین دور جلوپنجره نقش بسته‌اند، نمایانگر هیبرید بودن i۸ است.

پیشرانه سه سیلندر بنزینی با حجم موتور ۵/۱ لیتری مجهز به توربوشارژر که در عقب خودرو جای دارد، توانایی تولید ۲۲۸ اسب‌بخار را دارد، به‌علاوه موتورالکتریکی کوچک ۸ اسب‌بخاری در کنار موتور الکتریکی اصلی که در قسمت جلوی خودرو تعبیه شده، ۱۲۹ اسب‌بخار دیگر به نیروی پیشران اضافه می‌کند که در مجموع عدد باورنکردنی ۳۵۷‌اسب‌بخار را ارائه می‌دهد. 

این عدد برای یک خودروی هیبرید بسیار قابل‌توجه و نشان‌دهنده تکنولوژی و علم مهندسی بسیار پیشرفته در تولید این سوپراسپرت دوست‌دار محیط‌زیست است. وظیفه انتقال نیرو در حالت تمام برقی به عهده جعبه‌دنده ۲ سرعته بوده که تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت دنده یک به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای سرعت‌های بیشتر دنده دو وارد سیستم می‌شود. یک جعبه دنده شش‌سرعته نیز برای انتقال قدرت موتور بنزینی تعبیه شده که امکان تعویض دنده به‌صورت دستی را نیز دارد.

یکی از مشخصه‌های اصلی ب‌ام‌و i۸ در‌های کابین هستند که به‌صورت پروانه‌ای و رو‌به‌بالا باز می‌شوند. برای وارد شدن به کابین و نشستن روی صندلی‌های تمام‌چرمی سفید‌رنگ، باید به‌سختی به‌خاطر ارتفاع کم خودرو و قرار گرفتن رکاب در سطح بالاتری از صندلی‌ها سوار آن شد، اما پس از نشستن  روی آن، راحتی و آسایش را به‌خوبی حس‌ می‌کنید.

برخلاف تصوری که وجود دارد، فضای داخل کابین بسیار بزرگ و جادار بوده و دید نسبتا خوبی دارد. اما این موضوع فقط در قسمت جلوی کابین صادق است، زیرا درواقع i۸ یک کوپه ۲+۲ به‌شمار می‌رود، یعنی دو نفر در جلو و دو صندلی کوچک که بیشتر برای کودکان طراحی شده در عقب قرار دارد. عملا صندلی‌های پشت نهایتا برای گذاشتن وسایل یا نشستن کودک می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد، که با‌توجه به ماهیت اسپرت این خودرو بیش‌از این هم از آن انتظار نمی‌رود.

اما صندلی‌های جلو با تنظیم برقی در ۱۲جهت و همچنین فضا برای سرنشینان جلو کاملا راحت و بدون هیچ‌گونه مشکلی است. کابین نیز به‌همان اندازه که ظاهر بیرونی جذاب است، گیرا بوده و می‌توان المان‌های اصلی طراحی را در آن یافت.

خطوط در هم‌تنیده که در نقاطی با یکدیگر تلاقی دارند، این طرح را گیراتر کرده‌اند. داخل این خودرو نیز مانند فضای بیرون آن دارای خطوطی به رنگ آبی است. همان‌طور که اشاره شد این رنگ نمادی از هیبرید بودن آن بوده که به زیبایی روی قسمت‌هایی از فضای داخل این خودرو کشیده شده است. این رنگ آبی را می‌توان روی فرمان، دوخت صندلی‌ها و کمربندهای ایمنی مشاهده کرد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =