بازار خودرو

انتظارات تورمی جامعه بیش از پیش به‌ صنعت و بازار خودرو رسوخ کرده و بسیاری از افراد در انتظار افزایش قیمت خودرو هستند. اما این انتظارات با برنامه‌های خودروسازان برای افزایش تولید همخوانی ندارد

به گزارش «اخبار خودرو»، فضای عمومی بازار خودرو طی ماه گذشته و به‌دلایل مختلفی به‌سمت افزایش قیمت پیش رفته است. این درحالی‌است که رکود همچنان دراین بازار وجود دارد. هرچند مانند سال ۹۷ تعداد زیادی از افراد سودای کسب سود در بخش خودرو را ندارند، اما به‌هرحال همچنان فضای دلالی دراین بازار وجود دارد. البته برخی افراد نیز نقدینگی خود را به‌بازارهای دیگری مانند بازار سرمایه برده‌اند، اما تحرکات اخیر بازار خودرو نشان می‌دهد به‌محض ایجاد تغییر درشرایط خودروسازان، دلالان آماده به‌دست گرفتن بازار هستند.

انگیزه دلالان برای پیش‌خریدهای یک‌ ساله

این درحالی‌است که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خوشبختانه این روزها فضای سرمایه‌گذاری دربازار خودرو تصحیح شده است، اظهار می‌کند: «دیگر آن دسته از خریدها را که از سر نیاز نبوده و برای انباشت سرمایه است، مشاهده نمی‌کنیم. طی پیش‌فروش‌های جدید محصولات ایران‌خودرو که با تحویل شهریور و مهر سال آینده همراه است، بسیاری نشان دادند مترصد دریافت یک فرصت برای به‌دست آوردن سود هستند. بسیاری معتقدند سال آینده خودرو باز هم گران خواهد شد و البته تولید خودرو محدودتر. به‌همین دلیل افرادی که اقدام به‌پیش‌خرید این خودروها می‌کنند، اعتقاد دارند خودرو گران‌تر خواهد شد.

یکی از افرادی که طی این پیش‌فروش‌ها موفق به‌خرید دو دستگاه خودرو شده است، درخصوص انگیزه‌اش برای این خرید به‌خبرنگار «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «شرایط بازار درحال ‌حاضر به‌نوعی است که انتظار افزایش قیمت درآن وجود دارد. ضمن اینکه آماری که از تولید خودروسازان منتشر می‌شود، نشان از ادامه کاهش تولید خودرو برای سال آینده دارد.»

این شخص که درکار خرید و فروش خودرو است، تاکید می‌کند: «به‌نظرم سال آینده میزان عرضه خودرو به‌بازار حتی کمتر از امسال خواهد بود. بنابراین حتی اگر در زمان تحویل، خودرو را کمی‌ گران‌تر از امروز دریافت کنم به‌دلیل کمبود خودرو قیمت‌ها بیش از پیش دربازار افزایش خواهد داشت و به‌نظرم گرانی‌های اخیر برای سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود.»

با شرایط تحریمی جدید به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده بسیاری از افرادی که به‌دنبال کسب سود در بازارهای موازی هستند، از بازار خودرو خارج شوند و سرمایه‌هایشان را روانه بازار مسکن کنند

علت شکایت از گرانی‌ خودرو از نگاه وزیر

رضا رحمانی درخصوص گرانی برخی خودروها و شکایت‌های صورت‌گرفته و نیز تمهیدات وزارت صمت دراین مورد اظهار کرد: «علت گرانی برخی خودروها مربوط به‌عرضه و تقاضای آنان دربازار است؛ هنگامی که ما از یک خودرو یک‌میلیون دستگاه تولید می‌کنیم، اما بیرون کارخانه چیزی حدود شش تا هفت میلیون متقاضی وجود دارد، بدیهی است که آن محصول گران شود.» 

وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌افزاید: «سعی شد با توجه به‌نیاز واقعی جامعه تیراژ تولید برخی محصولات را که مصرف‌کننده واقعی دارد بالا ببریم که همین امر باعث کاهش قیمت آنان شده است. این نشان می‌دهد اگر عرضه و تقاضا مدیریت شود، می‌توان جلو بسیاری از سوءاستفاده‌ها را گرفت.»

رحمانی همچنین می‌گوید: «هنگامی که ما تولید به‌اندازه نیاز بازار داشته باشیم و بتوانیم آن را حفظ کنیم، قطعا می‌توانیم جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیریم.»

پیش‌بینی می‌شود سال آینده دوباره تولید خودرو افزایش یابد؛ از این‌رو، سرمایه‌گذاری در بازار خودرو دیگر مانند گذشته سودده نخواهد بود

پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو با توجه به‌تحریم صنعت ساختمان

انتظارات تورمی که درکشور حاکم است، با توجه به‌شرایط فعلی خودروسازان بیش از پیش به‌صنعت و بازار خودرو رسوخ کرده و بسیاری از افراد در انتظار افزایش قیمت خودرو هستند. اما این انتظارات با برنامه‌های خودروسازان برای افزایش تولید همخوانی ندارد. این در حالی است که یکی از کارشناسان و مدیران صنعت‌خودرو که خواسته نامی از او برده نشود، پیش‌بینی کرده است طی ماه‌های آینده قیمت خودرو به‌شدت افت  خواهد کرد.

وی بااشاره به‌تحریم‌های جدید آمریکا که بخش عمران و ساختمان‌سازی را هدف گرفته است، اظهار می‌کند: «باشرایط تحریمی جدید به‌نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده بسیاری از افراد که دنبال کسب سود در بازارهای موازی هستند، از بازار خودرو خارج شوند و سرمایه‌هایشان را روانه بازار مسکن کنند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهواز IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    0 0
    از همان لحظه ی شروع پیش فروش ایران خودرو سایت بسته شد و عملا هیچ گونه امکان ثبت نام نبود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =