درخشش «کروز» در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران

نمونه‌های این ECU برای دو خودرو کوییک با گیربکس CVT و ساینا یورو۵ یک ماه پیش به سایپا تحویل داده شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، در روز سوم نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران، همایش تخصصی «ساخت و فناوری قطعات الکترونیکی، کنترلرها و ایمنی خودرو» توسط شرکت صنایع تولیدی کروز در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد.

در این شرکت، چهار مدل ECU نسل ۳ تولید می‌شود که نسل اول مدل‌های ساده‌تری دارد. مدل اول ECU تک‌سوز بنزینی با دریچه گاز مکانیکی است. مدل دوم ECU برای خودروهای دوگانه‌سوز بوده و مدل سوم نیز ECU تک‌سوز با دریچه گاز برقی است.

به گفته مسئولان این شرکت، درحال‌حاضر قطعات پایه و الکترونیکی مربوط به ECU (ای‌سی‌یو) از طریق واردات تامین می‌شود و ارزبری این قطعات مربوط به این بخش است. همچنین اشاره شد؛ به غیر از مبلغ پرداختی برای قطعات، مبلغ فناوری نیز دریافت می‌شود که با تحقق داخلی‌سازی شاهد کاهش ارزبری خواهیم بود.

کروز توانسته است با داخلی‌سازی قطعات الکترونیکی وابستگی خود را کاهش دهد، به‌طوری‌که هم اکنون در زمینه قطعات الکترونیک هیچ وابستگی وجود ندارد.

در همین راستا، مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع تولیدی کروز با اشاره به داخلی‌سازی حدود ۸۰ درصدی قطعات الکترونیکی ECU گفت: «ما قادر به تامین ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز خودروسازان به این قطعه هستیم. اما درحال‌حاضر خط تولید این شرکت با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول تولید است که در صورت افزایش تولید، توان تامین همه نیاز خودروسازان وجود خواهد داشت.»

برای بررسی بیشتر برخی از جزئیات این مسأله با حسین انصاری، مدیرگروه قوای محرکه کروز گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه آن را مرور می‌کنیم.

 آیا در قطعات الکترونیک توان تولید قطعات الکترونیکی مانند آی‌سی، خازن و... را دارید؟

در دنیا معدود کشورها و شرکت‌هایی هستند که در این زمینه کار می‌کنند و عمده آن‌ها نیز آمریکایی هستند که بعضا در کشورهای مختلف خط تولید دارند. بنابراین تولید این قطعات که به‌نوعی انحصاری برخی کشورها محسوب می‌شوند، معمولا برای دیگر کشورها حتی برخی کمپانی‌های بین‌المللی مقرون به صرفه نیست. از این رو، ما نیز قطعات الکترونیک مانند آی‌سی‌ها، درایورها، ترانزیستورها و خازن‌ها را در خارج از کشور تامین می‌کنیم. 

طراحی ۳۲ECU بیتی توسط کروز از چه زمانی آغاز شد و قرار است در چه خودروهایی استفاده شود؟

از ۱۲ سال پیش سال ۱۳۸۶، تامین ECU و سیستم مجموعه مدیریت موتور یا همان ECM را شروع کردیم. پیش از تحریم‌های دوره قبل در سال ۱۳۹۱ با تامین‌کننده ما که شرکت زیمنس و کنتیننتال بودند، داخلی‌سازی مرحله به مرحله داشتیم.

در آن زمان هم که ما تامین‌کننده بودیم، قطعه برد ECU را به‌صورت مونتاژشده از شرکت‌های مذکور دریافت می‌کردیم و مابقی کار را که همان تست و پروگرام بود، در داخل کشور انجام می‌دادیم. اما متاسفانه با آمدن تحریم‌ها دیگر امکان انجام این کار را نداشتیم. به همین دلیل، از همان سال به دنبال داخلی‌سازی این قطعه رفتیم. در ابتدا کار را با مهندسی معکوس همان ECUها شروع کردیم.

به عبارت دیگر، صفرتاصد کار را در داخل خود مجموعه انجام دادیم. پس از آن‌که خود خودروساز درخواست تغییر نرم‌افزار و تغییر استراتژی‌ها را داد، ما طرح خودمان را اجرا کردیم. به این معنا که سخت‌افزار و نرم‌افزار را خودمان طراحی کردیم و منبع آن متعلق به خودمان است.

کالیبراسیون را هم از ابتدا چه روی موتور و چه روی خودرو با توجه به استانداردهایی که مورد نیاز و مدنظر خودروساز بود، در داخل کشور انجام دادیم. این ECU‌ها همگی دارای میکروپرسسور (ریزپردازنده) ۱۶بیتی بودند که برای خودروهایی که در آن زمان تولید می‌شدند و مجهز به دریچه گاز مکانیکی بودند، نیاز را مرتفع می‌کرد.

با توجه به درخواست خودروسازها و اضافه‌کردن یکسری آپشن‌ها مانند کروزکنترل، کنترل پایداری الکترونیکی یا حتی استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک مختلف و استانداردهای آلایندگی بالاتر لازم بود که ما نسل قوی‌تر ECU را با میکروپرسسور (ریزپردازنده) هم تامین کنیم. این اتفاق از سال ۱۳۹۴ با کاری که مجددا با شرکت کنتیننتال انجام دادیم شروع شد. 

در دنیا دو شرکت بوش و کنتیننتال در این زمینه قوی هستند، هرچند که شرکت‎‌های دیگری نیز در این مورد در دنیا وجود دارند. لازم به ذکر است در زمانی این عمل انجام شد که آن شرکت، شریک تجاری ما بود. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای موتور TU۵ و EF۷، خودروهای پژو۲۰۶، پژو۲۰۷، سمند، دنا و دناپلاس همین ECU را تامین کردیم. 

از همان زمان که کار را با شریک تجاری خود آغاز کردیم، در همان وهله نخست چون از تحریم‌های قبل تجربه داشتیم، هدف‌گذاری را برای داخلی سازی این ECU جدید انجام دادیم. به موازاتی که تامین را از شرکت خارجی انجام می‌دادیم، بومی‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار را شروع کردیم و در یک پروژه دوساله این پروژ را به اتمام رساندیم. 

نمونه‌های اولیه را ابتدای تابستان امسال به ایران‌خودرو دادیم و تامین انبوه را برای خودرو پژو۲۰۷ اتوماتیک آغاز کردیم. 

این قابلیت وجود دارد تا برای تمام خودروها و موتورهای که مجهز به دریچه گاز برقی هستند، تامین را انجام دهیم. بر این اساس، نوید می‌دهیم که هرگونه آپشن موجود در خودروهای امروزی را با توجه به این‌که سخت‌افزار و نرم‌افزار متعلق به خودمان است، می‌توانیم براساس استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید کنیم و به خودروسازها تحویل دهیم. البته نمونه‌های همین ECU را برای دو مدل خودرو سایپا یعنی کوییک با گیربکس سی‌وی‌تی و ساینا با استاندارد یورو۵ یک ماه پیش تحویل دادیم.

بازدید معاون وزیر صمت از غرفه کروز

روزگذشته سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازدید از نمایشگاه قطعات خودرو، به غرفه کروز رفت و از نزدیک محصولات و قطعات پیشرفته این شرکت را بررسی کرد. مهدی صادقی نیارکی در این بازدید از نزدیک با محصولات و قطعات پیشرفته خودرو که توسط این شرکت به تولید داخل رسیده است، آشنا شد.

بازدید رئیس سازمان استاندارد از کنسرسیوم کروز و رایزکو 

عصر روزگذشته همچنین نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد و معاون رییس‌جمهور از غرفه کروز در نمایشگاه قطعات خودرو بازدید کرد. 

پیروزبخت فعالیت‌های این کنسرسیوم را قابل تقدیر دانست و در جریان فعالیت‌های زیست‌محیطی و ارتقای سیستم‌های تولید قطعات کروز برای انجام استانداردها قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =