۱۰ فناوری جدید

براساس اطلاعاتی که اگزون‌موبیل به‌عنوان یکی از غول‌های انرژی منتشر کرده، تا سال ۲۰۴۰ حدود نیمی از خودروهای تولیدشده از انواع هیبرید یا سایر خودروهای دارای باتری محتاج شارژ خواهند بود.

به گزارش «اخبار خودرو»، سرعت پیشرفت فناوری زیاد است و البته خودروها هم مشمول این قانون هستند. این چهارچرخ‌های کارراه‌انداز ازسال ۱۸۸۵ میلادی (۱۲۶۴ هجری‌شمسی) با ما هستند و طی این سال‌ها هرروز شاهد پیشرفت آن‌ها بوده‌ایم. هنری‌فورد توانست روند تولید خودرو را باچیزی به‌نام خط‌مونتاژ متحول کند. درسال ۱۹۴۹ میلادی کمپانی Nash اقدام به‌معرفی کمربند ایمنی کرد. همچنین هزاران نوآوری دیگر همچون کیسه‌هوای ایمنی که باعث شدند کارایی خودروها افزایش پیدا کند. بی‌شک این روند متوقف نخواهد شد و مثل همیشه فناوری‌هایی که امروز شکل تزئینی دارند، درآینده به‌صورت پایه‌ای عرضه خواهند شد. 

فناوری خودران

بی‌شک مهم‌ترین چالش خودروسازان، حذف دخالت راننده درکنترل چهارچرخ‌هاست. یعنی سنتی که طی این صد و اندی سال برقرار بوده و البته قرار هم نیست یک‌شبه فراموش شود. درواقع فناوری خودران باعث خواهد شد استفاده از سرویس‌های اشتراک خودرو با هزینه بسیار کمتری اجرایی شود.

به‌همین خاطر است که ‌غیراز غول‌های فناوری اطلاعات همچون گوگل، اپل و مایکروسافت و درکنار آن‌ها خودروسازان مطرح، ارائه‌کنندگان این سرویس‌ها همچون اوبر نیز به‌دنبال کشف راهکار استفاده صحیح از این فناوری هستند. به‌علاوه این فناوری باعث کاهش هزینه‌های نگهداری و حتی بیمه خودروها نیز می‌شود.

بدنه‌هایی برای شارژ باتری

براساس اطلاعاتی که اگزون‌موبیل به‌عنوان یکی از غول‌های انرژی منتشر کرده، تا سال ۲۰۴۰ حدود نیمی از خودروهای تولیدشده از انواع هیبرید یا سایر خودروهای دارای باتری محتاج شارژ خواهند بود. یکی از راهکارها استفاده از نور خورشید است. درحال‌حاضر نسخه پرایم از تویوتاپریوس با پنل‌هایی عرضه شده که امکان شارژ خودرو را درحین توقف و درحال حرکت فراهم می‌کند.

لازم به‌ذکر است درنسخه‌های ۲۰۱۸ به‌قبل پریوس پرایم، امکان شارژ درحین حرکت وجود نداشت؛ اما درنسخه‌هایی که درسال جاری معرفی شدند، این امکان فراهم شده است.

کروز کنترل تطبیقی

کروزکنترل درخودروها امروز به‌یکی از پرمصرف‌ترین آپشن‌ها تبدیل شده است. درواقع باافزایش قیمت سوخت، کارایی این سیستم نیز به‌خصوص درسفرهای طولانی افزایش پیدا می‌کند.

سیستم کروزکنترل تطبیقی باعث می‌شود تمرکز شما نسبت به‌جاده و خودروهای روبه‌رو افزایش یابد و وقتی یک شیء درنمای جلو خودرو ظاهر شود، این سیستم سرعت خودرو را با آن شیء هماهنگ کرده و از برخورد خودرو با آن جلوگیری می‌کند.

شاید بتوان کروزکنترل تطبیقی را به‌سطح اول و دوم از فناوری خودران نسبت داد.

 دوربین دید در شب

درحال‌حاضر دوربین دیددرشب برای خودروهای لوکس فقط درکنار دوربین نمای جلو استفاده می‌شود؛ اما هرراننده‌ای هنگام شب‌ نیاز به‌دید واضحی ازسایر نماها مخصوصا نمای عقب دارد.

اگر سیستم دیددرشب حداقل برای نمای عقب هم به‌کار گرفته شود، بسیاری از حوادثی که به‌دلیل عدم‌دید واضح راننده نسبت‌به‌نمای عقب خودرو رخ می‌دهد، تکرار نخواهد شد.

اکورا درسال ۲۰۰۰ سیستمی بااین ویژگی معرفی کرد؛ اما همچنان پس‌از گذشت ۱۹ سال، شاهد به‌کارگیری این سیستم نیستیم.

لازم به‌ذکر است دوربین دیددرشب دربسیاری از خودروها توانایی تشخیص جانداران و چراغ‌های اخطار کنار جاده را دارد.

 ایربگ‌ های ایمنی پیشرفته

شاید تا به‌امروز فناوری ایربگ‌های ایمنی پیشرفته را در خودروها مشاهده نکرده باشید. به‌طور معمول با فعال شدن سنسور ایربگ، این قطعه ‌باز می‌شود. اما درحال‌حاضر مرکزتحقیقات مرسدس‌بنز درحال کار روی روش دیگری برای تشخیص نحوه بازشدن کیسه‌های ایمنی و حتی خلق نوع جدیدی از آن‌هاست.

برخلاف سیستم فعلی که به‌صورت واکنشی یا Passive عمل می‌کند تا حداقل چندصدم ثانیه پس از برخورد، ایربگ‌ها باز شود، درسیستم فعال یا Active می‌توان از ایربگ‌هایی استفاده کرد که حتی از وقوع برخورد بین دوخودرو در سطح جاده هم جلوگیری می‌کند یا اثر فیزیکی این برخورد را در خارج از کابین کاهش می‌دهد.

دوربین نمای جلو

از سال ۲۰۱۴ تمامی خودروهای عرضه‌شده دربازارهای جهانی مجهز به‌دوربین نمای پشت شده‌اند و حالا نوبت به‌فراگیر شدن دوربین نمای جلو است. همچنین باتوجه به‌ارائه نمای ۳۶۰درجه دربسیاری از خودروهای فعلی (حتی انواع تایوانی) هیچ بعید نیست تا چند سال دیگر این نما برای تشخیص عابرین، خودروها، موانع و علائم‌ترافیکی کنار جاده‌ها به‌صورت استاندارد برای خودروها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حال فرض کنید یک شئ درحال نزدیک شدن به‌خودرو است. بااستفاده از فناوری واقعیت‌افزوده، دوربین اختصاصی این اتفاق را بزرگنمایی می‌کند تا توجه راننده را به‌آن جلب کند.

هدلایت‌ های هوشمند

چراغ‌جلوهای هوشمند تکنولوژی دیگری است که خودروسازان درحال پژوهش روی آن هستند تا بتوانند خودروهای جذاب‌تر و جاده‌های ایمن‌تری را ارائه دهند. بسیاری از راننده‌ها برخورد نوربالای خودروها باچشمانشان و عدم‌تشخیص محیط اطراف طی چندثانیه را که اصلا خوشایند نیست تجربه کرده‌اند.

این مشکل باعث می‌شود رانندگی درشب بسیار خطرناک‌تر از شرایطی باشد که نور خودروها به‌سمت پایین یا جای دیگری است. اما خاموش کردن نوربالا و عدم‌توجه به‌شرایط راننده روبه‌رویی برای بسیاری از راننده‌ها اتفاق می‌افتد.

به‌همین‌خاطر دانشمندان درحال کار روی چراغ‌هایی هستند که به‌صورت هوشمند عمل کرده و درهنگام تشخیص خودرو روبه‌رو یا ترافیک پیش‌رو نوربالا را خاموش می‌کند.

ارتباط خودرو با خودرو

خودروهای آینده می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. درواقع ارتباطی که امروزه بین راننده‌ها برقرار می‌شود را می‌توان به‌شکل وسیع‌تری بین خودروها برقرار کرد.

سیستمی که بانام V۲V یا ارتباط خودرو با خودرو شناخته می‌شود، درابتدا درموسسه فناوری‌های ماساچوست یا همان دانشگاه MIT طراحی شد تا جاده‌ها را به‌محلی ایمن‌تر برای رانندگی تبدیل کند.

اما پس از آن مشخص شد به‌غیر از ایمنی، این فناوری می‌تواند مزایای دیگری را نیز برای انواع خودروها (از خودران گرفته تا غیرخودران) به‌ارمغان بیاورد.

با این سیستم احتمال وقوع تصادف‌های زنجیره‌ای تقریبا به‌صفر می‌رسد. این سیستم درحال حاضر روی سه‌هزار دستگاه خودرو درایالت میشیگان آزمایش می‌شود.

واقعیت‌ افزوده بالای داشبورد

باوجود اینکه امکان تشخیص سرعت و برخی‌اطلاعات محدود دیگر به عنوان واقعیت افزوده روی شیشه، امروز نیز دربرخی محصولات ب‌ام‌و و سایر خودروهای لوکس موجود است، این فناوری پیشرفت‌های زیادی را به‌خود خواهد دید.

با استفاده از فناوری واقعیت‌ افزوده یا AR امکان درج اطلاعات بیشتری ازشرایط رانندگی وجود دارد و شاید بتوان روزی داشبورد خودروها را حذف و تمام اطلاعات مورد نیاز را روی شیشه خودرو به‌صورت هولوگرافی به‌نمایش گذاشت.

این شکل از نمایش باعث می‌شود راننده تمرکز بیشتری روی جاده داشته باشد و البته برای مسیریابی استفاده از این فناوری مزایای بیشتری دارد. 

تهویه هوای صندلی‌ ها

به‌طور قطع راجع‌به گرم‌کن صندلی‌ها زیاد شنیده‌اید. اما درآینده سیستم تهویه‌هوای جداگانه‌ای داخل صندلی‌ها جا می‌گیرد که هوا را از پشت سر ما جریان داده و دمای مطلوب را تامین می‌کند. 

طراحی این فناوری ساده است؛ کافی است مجرا و موتور جداگانه‌ای برای جریان هوا درداخل صندلی‌ها طراحی شود و پس از آن سیستم تنظیم دما همچون سیستم تهویه‌مطبوع اصلی خودروها عمل خواهد کرد.

ظرافت لازم برای طراحی این مجرا باعث شده است امروز نیز درکمترخودرویی شاهد استفاده از چنین‌سیستمی باشیم؛ اما انتظار داریم درسال‌های آتی استفاده از این فناوری رواج بیشتری پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =