کامیون

ارزش فاز نخست این قرارداد که ۱۵۰دستگاه کامیون را در بر می‌گیرد، معادل ۱۲۶میلیاردتومان است

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایطی که تجاری‌سازان داخلی توان تولید خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین را تقریبا از دست داده‌اند اما برخی شرکت‌های داخلی در سال‌های اخیر با تکیه بر افزایش سطح داخلی‌سازی خود توانسته‌اند امروز از مرز تحریم‌ها عبور کرده و خطوط تولید خود را زنده نگه دارند. هرچند این تولیدکنندگان برای افزایش سطح تولید خود نیازمند حمایت‌ دولت و سازمان‌هایی هستند که ناوگان تجاری در اختیار دارند.

درهمین‌راستا شرکت ایران‌خودرو دیزل به‌تازگی اعلام کرد که قرار است طی توافق با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، تولید ۱۵۰ دستگاه کامیون را در دستور کار خود قرار دهد. این در حالی است که پیش از این نیز ایران‌خودرودیزل از برنامه‌های خود برای دستیابی به سطح مطلوبی از داخلی‌سازی خبر داده بود. 

تولید ۱۵۰کامیون در ایران‌خودرو دیزل

براساس اعلام شرکت ایران خودرودیزل مقرر شده است ۷۰۰ دستگاه کامیون از سوی این شرکت برای قرارگاه خاتم‌الانبیا تولید شود. براساس آنچه مدیرعامل گروه ایران خودرو بیان کرده قرار است در گام نخست ۱۵۰ دستگاه از این کامیون‌ها به تولید برسد و در اختیار خاتم‌الانبیا قرار گیرد. هدف از امضای این قرارداد انجام ماموریت برای ارائه خدمات به داخل کشور است. 

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در این خصوص اعلام کرده است که ارزش این قرارداد معادل ۱۲۶میلیارد تومان است. وی با اشاره به اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از ارکان سازندگی در کشور است، اظهار کرد: «این کامیون‌ها در پروژه استراتژیک خط آهن چابهار-زاهدان به کار گرفته خواهد شد.»  

مقیمی ادامه داد: «در این قرارداد به تولید داخل توجه خاص شده و بخشی از نیازهای تولید از طریق شرکت‌های تحت پوشش ایران‌خودرو تامین می‌شود.»

مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد: «تفاهم‌ دیگری در حاشیه دیدار با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز پیرامون نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات سنگین قرارگاه انجام شد.»

ظرفیت تولید در ایران‌ خودرو دیزل

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو همچنین از ظرفیت تولید و تامین سالانه ۲۵هزار دستگاه کامیون در این شرکت خبر داده است. مقیمی به توان داخلی‌سازی ایران‌خودرودیزل نیز اشاره کرد و گفت: «در تولید کامیون ۲۶۲۴ به خودکفایی ۸۵درصدی رسیده‌ایم.» 

مقیمی از راه‌اندازی میز خودکفایی جدید برای اقلام وارداتی خبر داد و افزود: «از طریق مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، در این حوزه کار می‌کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه خودروها باید از منظر زیست‌محیطی و استاندارد به روز باشند، گفت: «در حوزه تولید تاکنون ۸۷ قطعه از قطعات خودرو برای ساخت داخل هدف‌گذاری شده است و خرید خارجی هم در جایی که تولید داخل می‌شود نداریم، ضمن آن‌که در شرایط فعلی از مجموع قطعات هدف‌گذاری شده ۱۵ قطعه به تولید انبوه رسیده و در ۱۱ قطعه هم در حال تست یک‌روزه خط است که به زودی به خط تولید اضافه خواهد شد.»

مقیمی در ادامه با اشاره به صرفه اقتصادی تولید این قطعات اظهار کرد: «تاکنون در این حوزه ۳۳ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم.»

داخلی‌ سازی موتور و گیربکس

مقیمی همچنین در راستای تولید داخل و افزایش سطح داخلی‌سازی این شرکت گفت: «در حوزه مواد اولیه هم در صنعت خودرو ۹۰ درصد داخلی‌سازی کرده‌ایم که ۱۰ درصد دیگر هم اقلام لازم شناسایی شده است و به حوزه‌های ایمیدرو و شرکت ملی پتروشیمی برای تعریف پروژه ساخت داخل معرفی شده است.» 

وی افزود: «هم‌زمان دو هدف مذکور را دنبال می‌کنیم و در این زمینه عزم جدی داریم.»

این در حالی است که پیش‌تر شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو در راستای طرح جهاد خودکفایی قطعات تفاهمنامه‌ای را با شرکت‌های ایدم و چرخشگر در زمینه ساخت و بومی‌سازی موتور ۶سیلندر دیزلی  OM۴۵۷ و گیربکس دستی ۱۶سرعته و اتوماتیک متناسب با این موتور امضا کرده بود. 

مدیرعامل ساپکو در این زمینه اعلام کرده بود که با ساخت و خودکفایی این موتور علاوه بر افزایش سهم ایدم در خدمات پس از فروش، ‌کشور از واردات موتورهای دیزلی بی‌نیاز می‌شود و نوسازی تمام ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای و عمومی کشور توسط ایران خودرو دیزل فراهم خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =