موتورسیکلت‌های فرسوده

بر اساس آمار ۱۱‌میلیون ‌موتورسوار در کشور ثبت شده، این در حالی است که به‌گفته مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، ۷ میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند

به گزارش «اخبار خودرو»، موتورسواران تبدیل به مشکلی پیچیده شده‌اند  و بیشتر تقصیرها گردن آنهاست؛ از ترافیک و کشته‌های تصادفات گرفته تا تولید آلایندگی؛  راه‌حل این مشکل، به‌نظر چنان دشوار است که همه اندر‌خم آن مانده‌اند. چنان‌که هر سال و هر دوره، موتورسواران صدرنشین مشکلات شهری هستند. برخوردها و حذف‌ها نیز نتوانسته است از پس آن‌ها برآید. موتورسوارانی که قانون  را دور می‌زنند، سلامت خود، عابران و سواران را به مخاطره می‌اندازند و در‌عین‌حال سوار بر موتورهای کاربراتوری و دودزا  می‌شوند، بسیاری از آنها، گواهینامه نیز ندارند.

بر اساس آمار ۱۱‌میلیون ‌موتور‌سوار در کشور ثبت شده، این در حالی است که به‌گفته مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، ۷ میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند و تنها چهارمیلیون نفر از آنها آموزش‌های رانندگی را گذرانده‌اند و موفق به کسب گواهینامه شده‌اند.

البته آمار و عدد دقیقی از میزان تاثیر آموزش‌ها در کیفیت رانندگی در ایران تهیه نشده یا حداقل منتشر نشده است. طبق قانون؛ حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی ۱۸ سال، دریافت تاییدیه گواهی سلامت جسمی و روحی و روانی، طی دوره آموزش نظری و علمی و قبولی در آزمون آیین‌نامه و عملی شهر با موتور سیکلت ۲۰۰سی‌سی الزامی است.  

در سال جاری، هر متقاضی موظف به گذراندن ۲۴ ساعت آموزش عملی موتور و ۱۶‌ساعت کلاس تئوری در آموزشگاه‌های رانندگی است. اگرچه برخی آموزشگاه‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند اما طبق تعرفه هزینه بخش عملی ۴۳۲ هزار تومان و هزینه بخش تئوری ۷۰هزار تومان است.  

بسیاری پیش از ورود به آموزشگاه‌ها و حتی قبل از آن که به سن قانونی برسند، آموزش‌ها را از خانواده آغاز می‌کنند و به خیال آن که توان رانندگی دارند، قید اخذ گواهینامه را می‌زنند. بخشی از آن به‌دلیل هزینه‌هاست؛ اما از مخاطرات چنین کاری آگاه نیستند. چنانکه فردی بدون داشتن گواهینامه، با هر درجه‌ای از مهارت تصادف کند (چه مقصر باشد یا نه)، از نگاه پلیس مقصر شناخته می‌شود و بیمه نیز در قبال آن مسئولیتی نخواهد داشت. به‌نظر می‌رسد با‌توجه به آمار جدید، ۷‌میلیون نفر از موتورسواران در کشور مشمول این وضعیت هستند.

براساس گزارش‌های منتشر‌شده بیشترین تلفات موتورسواران در استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان به‌وقوع می‌پیوندد.

مهدی، روزهای تعطیل را با پدرش به خیابان‌های خلوت می‌رود، بلکه شیوه راندن را بیاموزد. برای او این آموزش بسیار مهم است و امیدوار است به‌زودی راننده شود. مهدی که ۱۸سال دارد، هزینه‌های کلاس را عاملی برای نرفتن به آموزشگاه می‌داند و پدرش نیز معتقد است خودش مربی بهتری است، چنانکه خود نیز بدون نیاز به کلاس و آموزش راننده شده و هیچ گاه تصادف نداشته است.

سعید، یک‌سال است موتور سوار شده و از روز اول بدون گواهینامه در شهر تردد می‌کند، او دشوار بودن آزمون رانندگی با موتورسیکلت را عامل امتحان‌ندادن خود می‌داند. البته به تعداد بالایی از کسانی که گواهینامه ندارند و رانندگی می‌کنند نیز استناد می‌کند.

به‌گفته رضا مسعودی‌فر، مدیرکل پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضاییه،  نداشتن گواهینامه موتورسیکلت جرم است و مدیریت پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی قوه قضاییه برای کاهش این جرم مکلف به برنامه‌ریزی است.

وی افزود: «از ۱۱‌میلیون موتورسیکلتی که در سطح کشور تردد می‌کند، ۹میلیون دستگاه به سن فرسودگی رسیده‌اند و بر اساس قانون هوای پاک باید از چرخه خارج شوند.»

مسعودی‌فر با بیان اینکه ۲۴درصد از تلفات ناشی‌از تصادفات مربوط به موتورسواران است و ما مکلف هستیم در حوزه ساماندهی موتورسواران برنامه‌ریزی کنیم، گفت: «از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۶ بیش از ۵۰هزار موتورسوار کشته شدند و برای ساماندهی موتورسواران باید در امر اخذ گواهینامه‌ها مداخله صورت گیرد.»

در حالی که از سال گذشته، موضوع برخورد با موتورسواران در دستور کار پلیس قرار گرفته است اما همچنان نه موضوع معاینه‌فنی عملیاتی شده است و نه ثبت تخلفات آنها. مقرر شده بود با موتور‌سوارانی که قانون را رعایت نمی‌کنند، سختگیرانه برخورد شود، چنانکه این امر در مورد خودروها صدق می‌کند و گزارش‌های تخلفات آنها در دوربین‌ها ثبت می‌شود و جریمه می‌شوند، اما در مورد موتورسواران، به‌صورت دوره‌ای برخی از خیابان‌ها جمع می‌شوند و همچنان پیاده‌روها، خیابان‌های یک‌طرفه و خطوط ویژه، مسیر اصلی حرکت آنهاست. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =