بورس

با توجه به این‌که به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، حقوقی‌های بازار که نیاز به نقدینگی پیدا می‌کنند، برحجم عرضه‌ها می‌افزایند که این امر به‌نوعی فشار فروش سهام را تشدید می‌کند و به‌طور سنتی ممکن است در اسفندماه بازار روند نزولی پیدا کند

بورس تهران دوباره با محرک افزایش قیمت‌دلار در مسیر رشد قرار گرفته است که البته کلیت موضوع ناشی‌از انتظارات تورمی افزایش قیمت بنزین است. بر این اساس، به‌نظر می‌رسد دوباره نقدینگی‌های جدید به بورس تزریق شود. در این رابطه، گروه خودرویی نیز به‌عنوان یکی از لیدرهای بازار، همگام با رشد شاخص‌کل در مسیر صعود گام برمی‌دارد. اما عاملی که می‌تواند خودرویی‌ها را با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو کند، مساله افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. به‌بیان‌دیگر، در صورت محقق‌شدن این موضوع اقبال به سهام شرکت‌های خودروساز بیش‌از پیش خواهد شد و این امر به افزایش قیمت سهام آن‌ها منجر خواهد شد.

درهمین‌رابطه، ولید هلالات، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» به تشریح آخرین وضعیت بازار و وضعیت گروه خودرویی باتوجه به مساله افزایش سرمایه پرداخته است.
 

درحال‌حاضر مهم‌ترین عاملی که باعث رشد دوباره بازار سهام شده است، چیست؟

افزایش بیش‌از سه‌برابری قیمت بنزین، موجبات رشد قیمت برخی کالاها و خدمات را فراهم کرده است. در این رابطه، بعد از افزایش قیمت بنزین، نرخ دلار نیز آهنگ افزایش در پیش گرفت و باتوجه به این موضوع، بازار سهام نیز متاثر شد؛ به‌طوری‌که در روزهای اخیر دوباره سیر صعودی بورس تهران پرشتاب شده است و به‌نظر می‌رسد نقدینگی خوبی دوباره سرازیر بازار شود.

 وجود انتظارات تورمی در ایجاد رونق دوباره بورس تا چه میزان تاثیرگذار است؟

به‌طور قطع بعد از افزایش قیمت بنزین انتظارت تورمی تشدید شد که البته برای بورس مفید است. بنابراین تازمانی‌که این انتظارات تورمی وجود دارد، به‌نظر می‌رسد باید به روند صعودی بازار سهام نیز امیدوار بود.

 پیش‌بینی شما از ادامه روند حرکتی شاخص چگونه است؟

باتوجه به این‌که نرخ ارز فعلا صعودی است، به‌دنبال آن نیز شاخص‌کل هم به پیشروی مثبت خود ادامه می‌دهد. به‌بیان‌دیگر تا زمانی که نرخ دلار با رشد همراه باشد، می‌توان این انتظار داشت بازار سهام نیز عملکرد مثبت از خود به نمایش بگذارد.

 درحال‌حاضر وضعیت عرضه‌وتقاضا را در بازار چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به دلیل جو مثبتی که این روزها بر بازار حکمفرماست، تقاضا برای خرید نیز بیشتر از عرضه خواهد بود. اما با توجه به این‌که به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، حقوقی‌های بازار که نیاز به نقدینگی پیدا می‌کنند، بر حجم عرضه‌ها می‌افزایند که این امر به‌نوعی فشار فروش سهام را تشدید می‌کند و به‌طور سنتی ممکن است در اسفندماه بازار روند نزولی پیدا کند. 

اما در طرف مقابل، با توجه به این‌که سال مالی برخی شرکت‌ها 29 اسفندماه است و با در نظر گرفتن بحث تقسیم سود، ممکن است اقبال به برخی از سهم‌ها زیاد باشد و از این طریق جو بازار تعدیل شود.

 این روزها وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به بحث افزایش سرمایه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، این روزها خودرویی‌ها مورد اقبال اهالی بازار سهام هستند، اما درحال‌حاضر به دلیل این‌که مصوبه معافیت مالیاتی افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها توسط شورای نگهبان تایید نشده است، شرکت‌های بورسی ازجمله دو خودروساز بزرگ هنوز موفق به انجام این کار نشده‌اند.

 اگر این امر نهایی شود، سهام خودروسازان با چه تغییری روبه‌رو خواهد شد؟

اگر افزایش سرمایه‌ها نهایی شود، به‌طور مثال این رقم برای ایران‌خودرو بالای 2هزار درصد خواهد بود که بسیار قابل‌توجه و چشمگیر است. با توجه به این موضوع، اقبال به سهام خودرویی‌ها با افزایش روبه‌رو خواهد شد و می‌توان پیش‌بینی کرد در کوتاه‌مدت خودرویی‌ها در مسیر صعود و رشد قیمت گام بردارند و به‌نوعی سودده‌ترین شرکت‌های بازار سهام لقب بگیرند. 

این در حالی است که به‌دلیل زیانی که خودروسازان با آن روبه‌رو هستند، اتفاق عملیاتی در سهام آن‌ها رخ نخواهد داد و باتوجه به این موضوع، نمی‌توان انتظار داشت در بلندمدت روند سهام آن‌ها صعــــودی باشد. اما همان‌طور که گفته شد، در کوتاه‌مدت با توجه به مباحث افزایش سرمایه می‌توان این توقع را داشت که شرکت‌های جاده مخصوص در تالار حافظ عملکرد خوبی را از خود نشان دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =