کارشناس فنی امداد خودرو ایران

امدادگران گاه با این مساله مواجه می‌شوند که داخل خودرویی که درِ آن قفل شده است، کودک یا یک فرد ناتوان حضور دارد و مدارک هم داخل خودرو است. درچنین‌ شرایطی امداد گران در خودرو را بازکرده و بعد از بررسی مدارک محل را ترک می‌کنند

هرچند اغلب تماس‌هایی که با شرکت‌های امدادرسان خودرو گرفته می‌شود، به‌علت خرابی اساسی یکی از قطعات و حتی توقف کلی خودرو است، گاهی پیش می‌آید راننده بعد از یک روز شلوغ،‌ فراموش می‌کند سوئیچ را از داخل خودرو خارج کند. دراین زمان به‌جای اینکه راننده به‌شیوه‌های غیرمرسوم روی آورد و حتی برای بازکردن قفل در خودرو آسیبی به‌آن بزند، پیشنهاد می‌شود با امدادخودرو تماس بگیرد. آن‌ها با مشاهده مدارک خودرو درسریع‌ترین حالت ممکن در خودرو را باز می‌کنند. اما دراین بین ممکن است گاهی راننده درشرایط اضطراری قرار بگیرد و مدارک را هم به‌همراه نداشته باشد.

دراین خصوص یکی از کارشناسان فنی امدادخودرو ایران می‌گوید: «اگر مدارک خودرو همراه راننده نباشد، امدادخودرو با اطلاع پلیس قفل را بازمی‌کند.»

ضوابط ویژه برای شرایط ویژه

این کارشناس با بیان اینکه امدادخودرو برای بازکردن قفل‌ در خودروها چندین ضابطه دارد، در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» اظهار می‌کند: «درصورتی‌که در خودرو قفل شده باشد و راننده‌ای که بیرون ایستاده هم مدارک خودرو را به همراه داشته باشد، بلافاصله نیروهای امدادی در خودرو را باز می‌کنند.»

وی بااشاره به‌اینکه امدادگران گاهی با این مساله مواجه می‌شوند که داخل خودرو قفل‌شده کودک یا یک فرد ناتوان حضور دارد و مدارک هم داخل خودرو است، اضافه می‌کند: «درچنین شرایطی در خودرو را باز کرده و بعد از بررسی مدارک محل را ترک می‌کنند.»

البته همیشه به‌این سادگی‌ها نیز نیست و گاهی راننده فراموش‌کار حتی یادش می‌رود کارت خودرو را به‌همراه داشته باشد.

دراین خصوص این کارشناس فنی امدادخودرو می‌گوید: «درچنین مواقعی که به‌عنوان شرایط اضطراری شناخته می‌شود، امدادگران به‌نیروی انتظامی اطلاع می‌دهند و سپس در خودرو را باز می‌کنند.»

مدارک نباشد، امدادگران به‌پلیس اطلاع می‌دهند

این کارشناس با تاکید براین موضوع که حضور یک فرد ناتوان یا کودک درون خودرو به‌عنوان شرایط اضطراری شناخته می‌شود و به‌هرحال باید برای حفظ سلامت این افراد در خودرو باز شود، ادامه می‌دهد: «درصورتی‌که فرد ناتوان یا کودک در خودرو نباشد و راننده هم مدارک خودرو را به‌همراه نداشته باشد، درآن زمان نیروهای امداد خودرو صبر می‌کنند تا پلیس بیاید و سپس نسبت به‌باز کردن در خودرو اقدام می‌کنند.»

در اینجا شاید این سوال مطرح شود که چرا هیچ‌سامانه احراز هویتی برای شرکت‌های امدادرسان خودرو وجود ندارد که بدون‌نیاز به‌مدارک، بتوان به‌گفته‌های راننده استناد کرد و در خودرو توسط امدادخودرو باز شود؟

این کارشناس دراین‌خصوص می‌گوید: «در هیچ‌کجای کشور چنین سیستمی وجود ندارد که چنین اطلاعاتی را دردسترس شما قرار دهد. شما حتی درزمان مراجعه به‌بانک نیز بدون دردست داشتن کارت‌ملی نمی‌توانید درخواست هیچ خدماتی را بدهید. هرچند چهره‌ای شناخته‌شده برای کارمندان هم باشید. درامدادخودرو نیز چنین موضوعی وجود دارد و بدون‌مدارک خودرو درشرایط عادی و غیراضطراری هیچ قفلی باز نخواهد شد.»

بازشدن قفل خودرو حداکثر ظرف یک ساعت

وی با اشاره به‌اینکه چقدر زمان برای حضور نیروهای امدادخودرو و کمک‌رسانی به‌راننده‌ها نیاز است، بیان می‌کند: «میانگین رسیدن نیروهای امدادخودرو درتمام کشور به‌محل خودرو 25 دقیقه بوده که حداقل آن 10 دقیقه و حداکثر آن یک‌ساعت است.»

همچنین کارشناس فنی امدادخودرو درپاسخ به‌این سوال که فرد تماس‌گیرنده با امدادخودرو چقدر باید برای بازشدن در خودرو بپردازد، می‌افزاید: «هزینه پرداختی از سوی راننده بسته به‌نوع خودرو متفاوت است؛ اما به‌صورت میانگین می‌توان گفت با احتساب هزینه ایاب و ذهاب حدود 40 هزار تومان هزینه باز شدن یک قفل است.»

البته شایان ذکر است که تمام خدمات ارائه‌شده از سوی امداد خودرو «ایران‌ خودرو» شامل خودروهای همین شرکت می‌شود. با این شرایط که نیروهای امدادخودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بازکردن قفل در خودرو به‌محل اعزام می‌شوند و استفاده از شیوه‌های غیرمرسوم همچون شکستن شیشه، آوردن قفل‌ساز و پرداخت هزینه گزاف و غیره روش‌های مناسبی به‌نظر نمی‌رسد.

علاوه‌بر این ممکن است درصورت نبود مدارک و حضور ناگهانی نیروی‌انتظامی و مشاهده چنین وضعیتی از سوی پلیس، زمان زیادی از راننده برای اثبات مالکیتش تلف شود. مشکلی که با یک تماس ساده باامدادخودرو در راحت‌ترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف ‌می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =