جایگاه سوخت

به‌غیر از هفت جایگاه در استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان و البزر باقی جایگاه‌ها تعمیر شدند و به‌ فعالیت خود ادامه می‌دهند

هم‌زمان با انعکاس خبر افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه، برخی اتفاقات در شهرهای مختلف کشور باعث تخریب و آتش‌ گرفتن تعدادی از ایستگاه‌ها و پمپ‌های بنزین شد. از سوی دیگر، فروش بنزین نیز به واسطه افزایش قیمت، با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مواجه شد. تا جایی که کارمزدها کفاف هزینه‌های برخی جایگاه‌داران را نمی‌دهد.
 
این عوامل باعث شد تعداد زیادی از جایگاه‌داران سوخت درآستانه ورشکستگی قرار گیرند. اکنون پرسش اینجاست که این خسارت‌ها در کدام‌یک از شهرها بیشتر بوده است و کدام جایگاه‌ها بیشترین خسارت را دیده‌اند و اینکه آیا این خسارت‌ها جبران شده است؟ همچنین شرکت‌های بیمه چقدر به‌تعهدات خود عمل کرده‌اند؟ 

هفت جایگاه سوخت هنوز به‌ روند فعالیت طبیعی بازنگشته‌ اند

همایون صالحی، دبیر انجمن جایگاه‌ داران بنزین، درباره تعداد جایگاه‌ های سوخت آسیب‌دیده به‌ «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «اگر بخواهم آمار جزیی بدهم باید بگویم استان‌های فارس و خوزستان با حدود ۲۲ جایگاه آسیب‌ دیده درصدر جدول آسیب‌های ماه آبان قرار گرفته‌اند. همچنین تهران و البرز با حدود ۱۶ جایگاه در رده بعدی و لرستان، کرمانشاه و کردستان با حدود ۷ جایگاه بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند.» 

وی درپاسخ به این سوال که تاکنون چه‌ تعداد از جایگاه‌های سوخت به‌فعالیت خود بازگشته‌اند نیز ادامه می‌دهد: «به‌غیر از هفت جایگاه در استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان و البزر باقی جایگاه‌ها تعمیر شدند و به‌ فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

ترکش‌ هایی که نصیب جایگاه‌ ها شد

اما جهانگیر ضابطی، رئیس هیات‌مدیره جایگاه‌داران خصوصی پترو پاک و نایب‌رئیس سابق کانون جایگاه‌داران بنزین در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره ورشکسته شدن برخی جایگاه‌های خصوصی در ماه آبان می‌گوید: «غیر از آسیب‌هایی که به‌تعداد زیادی از جایگاه‌های سوخت وارد شد، فروش جایگاه‌ها نیز تاحدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد؛ به‌نحوی که حتی کارمزدها هم کفاف نمی‌دهد.  این اتفاق باعث شده بسیاری از جایگاه‌داران به مرز ورشکستگی نزدیک شوند.»

نایب‌رئیس سابق کانون جایگاه‌داران بنزین با اشاره به‌ناآرامی‌های ماه گذشته ادامه می‌دهد: «درچند سال اخیر تعداد کثیری از جایگاه‌های سوخت به‌مرز تعطیلی رسیدند.»

سرمایه جایگاه‌ داران از بین می‌ رود

وی با اشاره به‌اینکه هم‌زمان با گرانی‌ها، سود جایگاه‌داران بسیار اندک بوده است، ادامه می‌دهد: «هم‌زمان با گران‌شدن بنزین، سود جایگاه‌داران هم کاهش پیدا کرد و اکثر قریب به‌اتفاق آن‌ها به‌مرز ورشکستگی نزدیک شدند. واقعیت اینجاست که وقتی بنزین سه‌هزار تومان می‌شود، بسیاری از افراد از آن استفاده نمی‌کنند.»

ضابطی با اشاره به‌کاهش فروش بنزین تاکید می‌کند: «فروش بنزین کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی پیدا کرده است؛ به‌نحوی که کارمزدها کفاف هزینه‌های جایگاه‌داران را نمی‌دهد و بعد از افزایش قیمت بنزین فروش حدود ۷۰ درصد از جایگاه‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرد.»

آسیب یکسان‌ سازی کارمزدها به‌ جایگاه‌ های کم‌ فروش 

عضو هیات‌مدیره پتروپاک درباره میزان کارمزدها اضافه می‌کند: «پیش از افزایش قیمت بنزین میزان کارمزدها افزایش پیدا کرد؛ اما این میزان به‌قدری محدود و کم است که به‌زعم من با گشاده‌دستی تعیین نشده است. از طرف دیگر پیش‌تر میزان حق‌العمل‌ها پلکانی بود؛ به‌نحوی که جایگاه‌های کم‌فروش میزان کارمزد بیشتری دریافت می‌کردند و جایگاه‌های پرفروش میزان کارمزد کمتر.»
ضابطی ادامه می‌دهد: «به‌تازگی اما یکسان‌سازی صورت گرفته و تمام جایگاه‌ها به‌صورت یکسان کارمزد دریافت می‌کنند که این باعث تحمیل ضرر و زیان به‌جایگاه‌های کم‌فروش شده است.»

مسئول بازگرداندن جایگاه‌ ها به‌شرایط عادی کیست؟

نایب‌رئیس سابق کانون جایگاه‌داران درپاسخ به این سوال که جایگاه‌هایی که درماه‌ گذشته متحمل خسارت شده‌اند، چه‌مقدار از شرکت بیمه خسارت دریافت کردند؟ می‌گوید: «اغلب جایگاه‌داران به‌دلیل تجربه‌های پیشین، جایگاه خود را درشرایط آشوب و بلوا نیز بیمه کرده بودند؛ اما نکته اینجاست که شرکت‌های بیمه اعلام کرده‌اند تنها ۱۵ درصد از خسارت‌ها را به جایگاه‌داران پرداخت می‌کنند و این ۱۵ درصد نیز تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است.»

این درحالی است که صالحی می‌گوید، برخی بیمه‌گران بسیار کمتر از ۱۵ درصد و آنچه موظف بوده‌اند، به‌جایگاه‌داران پرداخت کرده‌اند.  او معتقد است: «جایگاهی که حدود ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دیده، تنها ۳۵ میلیون دریافت کرده و  شرکت بیمه مربوطه خیلی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به‌جایگاه‌داران پرداخت کرده است.»

وی درپایان می‌گوید: «از بابت جبران خسارت‌ها، شرکت پالایش و پخش هم‌زمان با تعطیلی جایگاه‌ها و آسیب به‌آن‌ها، حدود ۱۳۰ دیسپنسر بین جایگاه‌های آسیب‌دیده توزیع کرد و از این بابت هم فعلا پولی دریافت نکرده است.»

به‌گزارش «دنیای‌ خودرو»، عدم‌هماهنگی سازمان‌ها و عدم‌پذیرش مسئولیت برای خرابی‌های به‌بارآمده درجایگاه‌های سوخت در ناآرامی‌های اخیر، مهم‌ترین معضلی است که اعضای سابق و فعلی کانون جایگاه‌داران به‌آن اشاره می‌کنند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =