قطعه سازان

فعال صنعت قطعه در گفت‌ و گو با «دنیای‌ خودرو»: مشارکت مالی تاجران، صنعت قطعه‌ را از رکود خارج می‌کند

سایه کمبود نقدینگی بر سر صنعت خودرو سنگینی می‌کند. کمبودی که نفس تولید را از قطعه‌سازان گرفته و خودروسازان را هم با کاهش تیراژ ناشی از کمبود برخی قطعات مواجه کرده است. البته قرار بود بخشی از این مساله با فروش اموال مازاد خودروسازان، تخصیص تسهیلات دولتی و دیگر راهکارهای ارائه‌شده برطرف شود. اما هیچ‌کدام از این موارد انجام نشده است.

از همین رو، یک فعال صنعت قطعه در گفت‌ و گو با «دنیای خودرو» با اشاره به‌طرح مشارکت تجار با قطعه‌سازان برای جلوگیری از رکود بازار قطعه گفت: «این بازی دوسر بردی است که بخشی از مشکلات اقتصاد کشور را هم برطرف می‌کند.»

 خرید از تولید کنندگان داخلی به‌ جای خرید خارجی

محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به‌اینکه تا قبل از ممنوعیت واردات شرکت‌هایی را داشتیم که اجناس را از خارج کشور وارد و در داخل توزیع می‌کردند، گفت: «برای اینکه کار تاجران متوقف نشود و آن‌ها هم متضرر نشوند، الان بهترین زمان است که به‌جای تمرکز روی واردات، تولید داخلی را تقویت کنند.»  

وی اضافه کرد: «شرکت‌هایی که کار تجارت را انجام می‌دهند و وضع مالی مناسب و خوبی هم دارند، باید به‌جای خرید خارجی، از شرکت‌های داخلی خرید کنند و توسط شبکه توزیعی که دارند دست به‌پخش بزنند. اگر این اتفاق رخ دهد، چند خاصیت خواهد داشت؛ از جمله اینکه واردات اقلامی که ساخت داخل دارند، محدود شده و تولیدکننده تقویت می‌شود.»

 فعالیت 47 واحد تولید لنت در کشور

نجفی‌منش با اشاره به‌اینکه اکنون 47 واحد تولید لنت در کشور فعالیت می‌کنند و دو شرکت دیگر نیز درآستانه تاسیس هستند، ادامه داد: «ظرفیتی که مجموعه‌های تولیدی ما دارند،‌ بیش از واردات است. بنابراین درصورتی‌که این شرکت‌ها با تولیدکننده داخلی هماهنگ شوند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. از جمله اینکه به‌جای توزیع لنت خارجی، لنت تولید داخل را پخش می‌کنند. البته برای این کار می‌توانند از برند خودشان نیز استفاده کنند. برای مثال محصول را از تولیدکننده بخرند و برند خودشان را روی جعبه حک کنند. این کار به‌شرط اینکه برندشان دراداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد، مشکل قانونی نیز ندارد.»

 روش ژاپنی!

این تولیدکننده لنت با اشاره به‌نیاز همیشگی تولیدکننده داخلی به‌نقدینگی گفت: «شرکت‌هایی که کار تجاری انجام می‌دهند، با توجه به‌منابع مالی خوبی که دارند، می‌توانند برای مشارکت درسود تولیدکننده‌ها دست به‌سرمایه‌گذاری دراین واحدها بزنند.  از این طریق، هم تولیدکننده نیاز مالی‌اش برطرف می‌شود و هم تاجر به‌سود بهتر و بیشتری می‌رسد.»

وی با اشاره به‌اینکه شرکت‌های تجاری مازاد تولید تولیدکننده‌ها را هم می‌توانند به‌خارج از کشور صادر کنند، اضافه کرد: «این کاری است که بازرگانان ژاپنی انجام می‌دهند. آن‌ها کالای ساخت ژاپن را صادر می‌کنند و مواداولیه مورد نیاز را وارد می‌کنند. این شرکت‌های تجاری نیز می‌توانند چنین نقشی را برعهده بگیرند و به‌تولید و به‌بیان کلی‌تر به‌اقتصاد کشور کمک کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =