مهندسی علی چنگی

با یک شرکت خارجی مذاکره کردیم و مقرر شد در زمینه تامین مواد اولیه و فنی با ما همکاری داشته باشند، حتی صحبت اخذ برند آن‌ها هم شده است. احتمالا با 90درصد عمق داخلی‌سازی تولید را آغاز خواهیم کرد. حتی تکنولوژی را هم در کشور مانند ماشین‌آلات، مخلوط‌کن‌ها، دستگاه‌های سنگ‌زنی، فرآیند تولید و... داخلی‌سازی می‌کنیم

به گزارش «اخبار خودرو» ، ترمز، چراغ، فرمان و... جزو سیستم‌های ایمنی خودرو محسوب می‌شوند که در این میان ترمز مهم‌ترین بخش است. البته سیستم ترمز را با نام سیستم فوق‌ایمنی در خودرو می‌شناسیم. این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده که مهم‌ترین آن، لنت‌ترمز است و  ازجمله قطعات پرمصرف و مهم بوده و رابطه مستقیمی با ایمنی و سلامت سرنشینان دارد. البته این قطعه در کشور همواره مورد نقدهای فراوانی قرار داشت. بخش قابل‌توجهی از لنت‌ترمز موردنیاز صنعت و بازار کشور توسط تولیدکنندگان و بخش دیگر توسط واردات تامین می‌شود. 

چندی‌پیش یک شرکت تولیدی لنت‌ترمز به نام «گروه تولید پژوهش صنعت مدرن» اقدام به تولید لنت‌ترمز کرد. با گذشت مدت کوتاهی این شرکت برای حفظ اعتبار نام و برند خود وارد میدان تولید لنت‌ترمز شد، لنت‌ترمزی که در آینده نزدیک با نام «مدرن» به بازار و صنعت خودرو عرضه خواهد شد. شرکت مدرن سابقه‌ای سی‌ساله در تولید انواع چراغ برای خودروهای داخلی دارد. 

با تکیه‌بر این قدمت و توان مهندسی علی چنگی، مدیرعامل این شرکت تصمیم به افزایش سبد محصولاتی برند خود درراستای عرضه قطعات مصرفی به بازار گرفت و سراغ تولید لنت‌ترمز رفته است. با این تفاصیل برای درک بهتر تولید لنت‌ترمز توسط این شرکت با ایشان به گفت‌وگو پرداختیم.

 با توجه به این که شما در تولید چراغ  خودرو سابقه دارید، چرا به سمت تولید لنت‌ترمز آمدید؟

نخست آنکه متوجه شدم در زمینه لنت‌ترمز در بازار به‌خصوص سال گذشته و اوایل امسال کمبود وجود دارد. با بررسی‌های انجام‌شده پی بردم بازار مناسبی برای فعالیت در این زمینه وجود دارد.

لنت‌ترمز یک کالای فوق‌مصرفی است و تحت هر شرایطی مصرف‌کننده از این قطعه استفاده می‌کند و باید تعویض آن را به ‌موقع انجام بدهد. دوم اینکه باتوجه به فعالیت در تولید چراغ خودرو و همچنین شناخته شدن برند ما در بازار و استقبال مناسب و درنهایت فراهم بودن زیرساخت‌های تولیدی، فنی و مهندسی در کارخانه به تولید لنت‌ترمز علاقه‌مند شدیم. با  بررسی زیرساخت‌های کارخانه متوجه شدم 50درصد  پتانسیل موجود برای تولید در شرکت ما وجود دارد، به‌عنوان‌مثال کامپوزیت را در سبد محصولاتی خود داریم.

همچنین درحال تولید BMC هستیم البته لنت به‌سختی BMC نیست. شاید در همان رده و خانواده کامپوزیت‌ها باشد. پرس‌هایی که درحال کار با آنها  هستیم، پرس‌های هیدرولیک 200تن هستند و 5‌پرس  اضافه هم در کارخانه داریم.

همچنین در زمینه ساخت قطعاتی مانند کوره‌های پخت (که در تکنولوژی لنت بسیار مهم است و البته باید همگن باشند زیرا پخت کامل و یک‌دست اهمیت دارد،) فعالیت داریم. درحقیقت تکنولوژی و قدرت ساخت چنین کوره‌هایی را داریم، پس چرا از آن‌ها استفاده نکنیم؟ این عوامل باعث شدند به بازار و تولید این قطعه وارد شویم تا خدمات خوبی را هم به مصرف‌کننده و هم به بازار ارائه دهیم. ازسوی‌دیگر با اداره استاندارد درزمینه اخذ تاییدیه و ورود به بازار تجارب خوبی کسب کردیم.  دستگاه‌های تست متعددی داریم و بسیاری از آن‌ها را نیز می‌توانیم بسازیم. 

 با توجه به این که زیرساخت لازم برای تولید این قطعه را دارید، اما برای این‌کار به دانش‌فنی هم نیاز است. آیا دانش‌فنی تولید را به‌دست می‌آورید یا آن را در اختیار دارید؟ 

بگذارید به سوال شما این‌گونه پاسخ بدهم؛ در تولید چراغ در شرکت کاری نبوده که انجام نداده باشیم. تقریبا تمام تجهیزات موردنیاز تولید چراغ از صفرتا صد را در اختیار داشته و ظرفیت تولید روزانه 20هزار چراغ را داریم. در حوزه چراغ به انتهای کار رسیدیم. سازمان اگر رشد منطقی خود را نداشته باشد و وارد فاز جدید تولید قطعات نشود، قطعا دچار افول خواهد شد. البته این رشد باید همیشه صعودی باشد.

صنعت و تکنولوژی همین است، در حوزه چراغ تمام زیرساخت‌ها را در شرکت و کشور داخلی‌سازی کردیم درواقع با چنین پشتوانه فنی و تولیدی وارد صنعت لنت شدیم. سال‌هاست این صنعت را می‌شناسم، آن چه از تولید لنت‌ترمز خودرو در داخل یا خارج کشور دیدم، معادل 20درصد حوزه تولید چراغ خودرو است. البته باید گفت بسیاری از دستگاه‌ها مشترک هستند. به‌عنوان مثال دستگاه مخلوط‌کن ما از میکسر بی‌ام‌سی پیچیده‌تر نیست.

پرس‌ها دقیقا همین‌گونه  هستند. در کوره‌های پخت زمانی که می‌خواهیم لاک 20میکرونی را پخت دهیم، به‌وسیله خط یووی این‌کار را  انجام می‌دهیم. تکنولوژی تولید لنت بسیار ساده‌تر از تولید چراغ است. تولید لنت‌ترمز پشتوانه‌ای نزدیک‌به 50سال دارد. وقتی قطعه‌ای با این پشتوانه زمانی تولید می‌شود یعنی کشور پتانسیل انجام آن را دارد، وقتی 35 تولیدکننده دیگر هم در این زمینه فعال هستند و جایگاه مناسب خوب خود را نیز دارند یعنی سازمان‌های ارزش‌آفرینی بودند.

ازسوی‌دیگر بازار این قطعه در حمل‌ونقل و خودروسازی به‌گونه‌ای است که همچنان کشش فعالیت را دارد البته باید گفت در گذشته نه‌چندان‌دور بخش قابل‌توجهی از این لنت‌ها از خارج تامین می‌شد، این موضوع نشان می‌دهد بازار این قطعه همچنان ظرفیت دارد. امروز کسب تکنولوژی مانند گذشته نیست، اگر نیروی حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای داشته باشید، با استفاده از اینترنت 70 تا 80درصد نیاز را می‌توان کسب کرد.

همچنین می‌توان خرید خدمت انجام داد، می‌توان مشاور گرفت و از آن‌ها فرمول دریافت کرد. یعنی از پیمانکارهایی که در این زمینه موفق هستند، کمک گرفت. در این زمینه نگرانی چندانی نداریم.

ما تیم‌هایی شامل مهندس مکانیک، شیمی، پلیمر و فرآیند و... داریم. امیدواریم بازار عکس‌العمل خوبی داشته باشد. البته حضور ما در بازار این‌گونه نیست که سهم برندی را تصاحب کنیم. این بازار همچنان کشش دارد و  این قطعه دارای ضریب مصرف بالایی است و ما سهم واردات را می‌گیریم.
 
تکنولوژی ساخت داخلی‌سازی شده است یا آن را از خارج خریداری کرده‌اید؟ 

شرکت ما مشاورانی دارد که سابقه راه‌اندازی چند کارخانه را دارند. به‌عنوان‌مثال چندی پیش برای بازدید از یک شرکت با قدمت 50ساله که تحت‌لیسانس اروپا کارمی‌کنند، به خارج کشور رفتم. با آن‌ها مذاکره کردیم و اعلام کردند در زمینه تامین مواد اولیه و فنی با ما همکاری داشته باشند، حتی صحبت از اخذ برند آن‌ها هم شده است البته شاید برند را دریافت کرده یا فقط خرید خدمت کنیم.

احتمالا با 90درصد عمق داخلی‌سازی تولید را آغاز خواهیم کرد. حتی تکنولوژی را هم در کشور مانند ماشین‌آلات، مخلوط‌کن‌ها، دستگاه‌های سنگ‌زنی، فرآیند تولید و... را داخلی‌سازی می‌کنیم. اگر تیم ما به تکنولوژی تسلط نداشت نمی‌توانستیم وارد این صنعت شویم، درواقع می‌توانم بگویم سیستم را در این حد آماده کار می‌بینم. 

برای چه خودروهایی لنت‌ترمز  تولید می‎کنید ؟ 

هدف ما این است سبد کالای خود را کامل کنیم. در فاز اول برای خودروهای داخلی و بلافاصله فاز دوم را شروع می‌کنیم که در این مرحله برای خودروهای خارجی لنت‌ترمز تولید خواهیم کرد که طی دو یا سه ماه آینده عرضه خواهند شد. درحال‌حاضر تولید لنت‌ترمز خودروهای سواری را در برنامه‌های خود داریم، ولی برای تولید لنت‌ترمز خودروهای سنگین نیز برنامه‌ریزی‌کرده‌ایم که البته ارزش افزوده بیشتری دارند زیرا تولید آن ساده‌تر است و به‌رغم ارزبری کمتر اما ارزش افزوده‌ای‌ که ایجاد می‌کند، بیشتر است. 

ازآن‌جاکه لنت‌ترمز یک قطعه فوق‌ایمنی است، باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟ 

به‌رغم داشتن تعداد تولیدکننده زیاد و سادگی قطعه، لنت‌ترمز یک قطعه فنی و تابع سایر قطعات همجوار خود است. اگر دیسک چرخ، کالیپرها، پیستون‌ها و سایر قطعات مجموعه ترمز ضعف داشته باشند، هیچ کدام افشا نمی‌شوند اما در این‌میان لنت قربانی می‌شود. اگر تولیدکننده در بازار نباشد و اصطلاح گاراژ، مکانیک و مصرف‌کننده را نداند، چشم‌بسته وارد این صنعت شود، به‌سرعت سقوط می‌کند. شرکت‌ ما درپی جمع‌آوری تجربیات است.

به‌عنوان‌مثال از تاکسیرانی اطلاعاتی را دریافت می‌کنیم و حتی قصد داریم چند دست لنت به‌صورت رایگان به تاکسیرانی دهیم تا آن‌ها را نصب کنند و بازخورد را به ما بگویند تا در تولید انبوه دچار مشکل نشویم. زمانی‌که لنت را به خودروساز می‌‎دهیم، سیستم نو است.

ما هم باید یک سیستم فوق‌مهندسی به آ ن‌ها بدهیم. دیسک چرخ در خط، تولید تلورانسی ندارد. هر قطعه‌ای که در خط‌تولید مشکل داشته باشد، افشا می‌شود اما در بازار لوازم یدکی اینگونه نیست. اکثر دیسک‌ها خط دارند، اگر لنتی را طراحی نکنیم که ضعف دیسک را پوشش دهد، قربانی می‌شود. 

برخی لنت‌ها معضلاتی مانند سوت زدن، نداشتن توان کافی برای ترمزگرفتن یا چوب شدن دارند، برای این مشکلات چه راهکارهایی دارید؟ 

پیش‌ازهرچیز ما دنبال سود نیستیم درواقع هیچ کارخانه‌ای در دنیا در چنین مرحله‌ای نباید دنبال کسب سود باشد. دنبال آن هستیم ابتدا برند خود را در بازار توسعه بدهیم و آن را حفظ کنیم به‌همین‌دلیل در فرمولاسیون خود از مواد بسیار گران استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال بسیاری از کارخانه‌های داخلی یا خارجی در تولید لنت‌ترمز از الیاف کربن استفاده نمی‌کنند. این ماده‌ به‌ازای هر کیلو290 هزار تومان قیمت دارد که در فرآیند تولید درصد محدودی از این ماده را استفاده می‌کنیم. همچنین رزین مورداستفاده، بهترین کیفیت را دارد. باید بگویم برای ورود به بازار عجله‌ای نداریم. 

 لنت‌ها را درچه بازه قیمتی عرضه خواهید کرد؟ 

معمولا شرکت ما را به‌دلیل داشتن کیفیت و قیمت مناسب می‌شناسند. سعی می‌کنیم در گام‌نخست کالایی را که عرضه می‌کنیم، کیفیت قابل‌قبولی برای مصرف‌کننده داشته باشد. در گام‌بعدی قیمتی را ارائه می‌دهیم که جامعه آن را رد نکند.

درحقیقت دنبال این هستیم مشتری پس از دو یا سه دوره مصرف همچنان از محصول ما استفاده کند. برای این کار خود دو دلیل هم داشته باشد، نخست آن‌که دارای کیفیت بالا بوده و سپس قیمت مناسب داشته باشد. نمی‌خواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم، هرچند شرکت‌هایی از برند ما سوءاستفاده کردند اما اکنون در کجای بازار هستند؟ ما دنبال خدمت به جامعه و عرضه کالای باکیفیت هستیم؛ بازار هوشمند است و می‌داند چه برندی را خریداری کند. 

از آنجا که استاندارد لنت‌ترمز اجباری است، برای دریافت آن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تمام مجوزهای لازم را از وزارت صنایع و اداره ثبت شرکت‌ها گرفتیم. زمانی که لنت‌ها به مرحله ارائه به اداره استاندارد برسند آن‌ها را ناظر بر کارهایمان قرار خواهیم داد. چنین‌ اقدامی سبب رشد کیفیت خواهد شد. استاندارد یعنی رعایت نکات حداقلی در تولید برای تست قطعه بنابراین اگر تولیدکننده‌ای نتواند استاندارد را پاس کند بهتر است وارد صنعت نشود. استاندارد، حداقل‌ترین سطح پارامترهای تولید را بررسی می‌کند. متاسفانه عده کمی از مردم از این موضوع آگاهی دارند. 

 بسیاری از کارخانه‌های تولید لنت ترمز با مشکل تیرگی‌ و سیاه بودن کارخانه به‌دلیل استفاده از گرافیت و دوده در روند تولید درگیر هستند، برای حل این معضل چه چاره‌ای اندیشیده‌اید؟ 

این موضوع را هنگام انتشار گزارش تصویری تولید تشریح می‌کنیم، تمیزترین کارخانه لنت‌سازی در ایران را داریم. زیرا 30سال در صنعت چراغ فعالیت کردیم و فرآیند تولید این قطعه را در اتاق تمیز انجام دادیم. اتاقی که عاری از هرگونه آلودگی است، در این زمینه کار کرده‌ایم و فکر کنم بتوانیم فاز مناسبی مشابه همین امر را برای تولید لنت فراهم کنیم. می‌توانید با استفاده از دستگاه آلوده‌سنج، میزان آلودگی را بسنجید و ببینید چگونه عمل می‌کنیم. 

آیا محصولاتی که تولید می‌کنید برای بازار افترمارکت خواهد بود یا در اختیار خودروسازها نیز قرار می‌گیرد؟

حتما وارد عرضه محصول به OEM (عرضه قطعه به خط تولید) می‌شویم، البته صحبت‌هایی در این زمینه کردیم که از آن‌ها استقبال شده است. 

 با توجه به تحریم‌‎ها آیا در زمینه تامین مواد اولیه مشکل دارید؟ 

طی 30 سال تولید، چنین معضلاتی را تجربه کردیم و توانستیم عمق ساخت داخل را برای برخی قطعات ایجاد کنیم. البته موادی مانند الیاف‌کربن به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد که برای تامین آن لنت‌ساز نمی‌تواند کارخانه تولید الیاف‌کربن یا گرافیت را راه‌اندازی کند، بلکه باید آن را خریداری کند. مواد موردنیاز را  که در کشور وجود دارد، تهیه  می‌کنیم اما آنهایی را که موجود نیستند، وارد می‌کنیم. 

 آیا برای راه‌اندازی کارخانه لنت‌ترمز نیاز به حمایت‌هایی از سوی دولت دارید؟ 

تمام پروژه با سرمایه‌گذاری شخصی است. 

 ظرفیت تولید شما چقدر است؟آیا به دنبال صادرات هستید؟

امیدواریم با 50هزار دست لنت‌ترمز در ماه وارد بازار شویم. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید بگویم به فکر صادرات هستیم. باتوجه به این‌که لنت‌ترمز پیچیدگی و تنوع تولید ندارد و کالای مصرفی است بنابراین می‌توانیم وارد بازار کشورهای همسایه شویم. بازار این کشورها رقابتی است. اگر بتوانیم تضمین کنیم در آنجا گارانتی می‌دهیم، می‌توانیم فعالیت خوبی داشته‌باشیم..

 چه توصیه‌ای به خریداران لنت‌ترمز در بازار دارید؟ 

ازآنجاکه لنت یک کالای مصرفی است، مصرف‌کننده تجربه دارد و بانک اطلاعاتی مناسبی است. البته باید به این نکته مهم اشاره کنم برندهای‌شناخته‌شده، به‌سادگی معروف نشدند بنابراین باید قدر آنها را دانست زیرا سرمایه ملی هستند. نباید دنبال ارزان خریدن بود، اگر لنت خوبی را شناسایی کردند باید حاضر باشند 20درصد بالاتر از قیمت آن را خریداری کنند.

ارزان بودن لزوما  به‌معنای خوب و باکیفیت بودن نیست. باتوجه به این که لنت‌ترمز با جان سرنشین و عابرپیاده ارتباط مستقیمی دارد. دنبال لنت ارزان مثلا 15 یا  20هزارتومانی نباشید.

لنت باکیفیت که الیاف کربن و گرافیت داشته باشد با چنین قیمتی عرضه نمی‌شود. ازسوی‌دیگر کارخانه‌ای که امروز مشغول فعالیت است باید به 20درصد سود قانع باشد. 10درصد سود در کشورهای صنعتی عدد طلایی است. اما از آنجاکه شرایط اقتصادی ما خاص است باید بتوان با 20درصد سود، محصول تولید کرد. باید کالایی که تولید می‌کنیم کمترین میزان انبار و دپویی را داشته باشد. درواقع باید براساس نیاز روز، مواد اولیه خام آن را مصرف و نیاز مشتری را تامین کنیم. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيد على لاجوردى ( لنت پارس ) IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    0 0
    ضمن ارزوى موفقيت ورود اين همكار جديد را به جمع صنعت توليد لنت ترمز كشور تبريك ميگويم و براى هر گونه همكارى اعلام امادگى ميكنم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =