بیدود

دوچرخه‌های نارنجی «بیدود» که یک سالی می‌شود مهمان شهر تهران هستند، بیش از 2 هفته است که بدون اطلاع قبلی از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند. اقدامی که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره علت آن وجود دارد اما هنوز به قطعیت نرسیده است.  

به گزارش «اخبار خودرو» ، «بیدود» درحالی از سطح شهر جمع‌آوری شد که حدود 5 هزار مشترک دائمی داشت و درحال‌حاضر مشخص نیست چه بر سر ودیعه‌های نقدی کاربران و مشترکان این دوچرخه‌های اشتراکی می‌آید. 

اکنون هم زمان با یک‌ساله شدن کمپین «سه‌ شنبه‌ های بدون خودرو» که توسط شهردار تهران در پایتخت رسمیت بیشتری پیدا کرده است جای خالی دوچرخه‌های اشتراکی بیش‌از هر زمانی به چشم می‌آید. 

حال پرسش این‌ است علت اصلی جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی پایتخت چه بوده و آیا در روزهای آینده نارنجی‌ها به پایتخت بازمی‌گردند یا نه؟ در ادامه سرنوشت «بیدود» را در گفت‌وگو با یکی از اعضای شورای شهر تهران بررسی می‌کنیم. 

از زیان‌ده شدن تا ضرر مالی در جریان اعتراضات آبان 

شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره علت جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی «بیدود» از سطح شهر تهران به «دنیای‌ خودرو» گفت: «هم‌زمان با شدت گرفتن ناآرامی‌هایی که در آبان‌ماه در سطح شهر تهران شکل گرفت، آسیبی به دوچرخه‌های «بیدود» وارد و همین دلیلی شد که شرکت «بیدود» دوچرخه‌های اشتراکی خود را از سطح تهران جمع‌آوری کند.»

امانی اما در پاسخ به این پرسش که چرا «بیدود» بعد از آرام شدن اوضاع به سطح شهر تهران باز نگشته است، ادامه داد: «طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، شرکای این شرکت معتقدند این شرکت زیان‌ده شده و طبق طرح اقتصادی که در ابتدا داده شده بود، وضعیت شرکت پیش نرفته است.»

این عضو شورای شهر تهران معتقد است شرکت «بیدود» هم‌زمان با افزایش تقاضای تهرانی‌ها درباره دوچرخه نتوانسته است خدمات کافی ارائه دهد و تعداد دوچرخه‌ها را افزایش دهد. 

شهرداری از «بیدود» حمایت کرده است

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد: «درواقع اعلام زیان‌ده بودن، تصمیم این شرکت بود.»

وی با اشاره به حمایت‌های شهرداری از این استارت‌آپ تصریح کرد: «از یک سال پیش تاکنون شرکت «بیدود» در تهران مشغول فعالیت بود و شهرداری تهران هم نقش بسزایی در معرفی و تبلیغات این دوچرخه‌های اشتراکی داشت و در حد توان خود از آن‌ها حمایت کرد.» اما در شرایطی که بسیاری به این شرکت اعتماد کردند و از خدمات آن استفاده می‌کردند، یک‌باره مدیران آن  زیان‌ده شدنش را اعلام کردند. البته گویا افزایش قیمت بنزین هم در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است.

پورسیدآقایی، اشاره‌ای به درخواست افزایش نرخ کرایه‌های دوچرخه‌های «بیدود» از سوی مدیران آن مجموعه کرده است. خواسته‌ای که اشاره‌ای مستقیم به بحث بنزین داشته و مدیران معتقدند قیمت بیدودهایشان باید به تبعیت از بنزین و سایر کرایه‌ها، افزایش پیدا کند.

شهرداری شرکت‌ های زیان‌ ده را نمی‌خرد

محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران، چندی پیش اعلام کرد اعضای هیات مدیره شرکت «بیدود» خواهان خریداری سهام بیدود توسط شهرداری تهران هستند. در حالی که پیروز حناچی، شهردار تهران این گزاره را تکذیب و اعلام کرد قرار نیست برای بازگرداندن «بیدود» به سطح شهر، سهامی توسط شهرداری خریداری شود. 

اما امانی درباره این خواسته بیدودی‌ها گفت: «طبق بررسی‌ها حدود 43 شرکت زیان‌ده در بدنه شهرداری تهران وجود دارد که باید از زیرمجموعه شهرداری خارج شوند، این شرکت هم مانند بقیه شرکت‌ها؛ چرا شهرداری باید این شرکت‌های زیان ده را خریداری کند؟»

«بیدود» باید به تعهداتش عمل کند

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه بر سر ودیعه‌های نقدی که از مردم بابت دوچرخه گرفته شده است، می‌آید، اعلام کرد: «بیدود باید به تعهدی که به مردم داده است، عمل کند، چه به سطح شهر بازگردد و چه به سطح شهر بازنگردد، این شرکت، اعتماد عمومی به‌خصوص جوانان و زنان را جلب کرده است.»

به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، جمع‌آوری ناگهانی دوچرخه‌ها نباید باعث ترویج بی‌اعتمادی میان مردم نسبت به استارت‌آپ‌ها شود. 

انحصار جای رقابت را گرفت 

اینکه چرا «بیدود» به مرز زیان‌ده بودن رسید و بعد از جمع‌آوری، هیچ دوچرخه‌ اشتراکی دیگری به میدان نیامد، پرسش دیگری است که امانی در پاسخ به آن گفت: «شاید اگر چند شرکت فعال در این حوزه وجود داشتند و در شهر فعالیت می‌کردند، اکنون با چنین وضعیتی مواجه نبودیم.»

وی تاکید کرد: «اگر فضای رقابتی در شهر ایجاد می‌شد و انحصار فقط برای شرکت «بیدود» نبود، اکنون شرکت به مرز زیان‌ده بودن نمی‌رسید.»

هنوز مشخص نیست «بیدود» چه زمانی به سطح شهر باز می‌گردد، اصلا باز می‌گردد یا ترجیح می‌دهد از بازار رقابت خارج شود، اما نکته‌ای در این میان روشن است، آن هم این است که شهرداری آب پاکی را روی دست مدیران این شرکت ریخته و قرار نیست دیگر حمایت سهامی و مالی چندانی از این شرکت به عمل آید. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 0
    شهرداری هم مثل بقیه ....تو این مملکت پول کلان میگیره واسه مدیریت بحران آلودگی هوا و فقط بصورت زبونی قول میده بعدش هم یهو یه روزه نظرش عوض میشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =