ایران خودرو

نخستین‌مدل نمونه‌سازی گیربکس دستی شش‌دنده با دانش فنی ایرانی و باهمکاری مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، شرکت‌های ساپکو و نیرومحرکه و بدون‌اتکا به‌شرکای خارجی و درشرایط محدودیت‌های بین‌المللی دراسفندماه سال جاری رونمایی می‌شود

به گزارش «اخبار خودرو» ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌تازگی اعلام کرده است: «نقشه راه بومی‌سازی فناوری تولید گیربکس‌های دستی و اتوماتیک شش‌دنده با هدف کاهش وابستگی و مصرف سوخت و پاسخگویی به‌نیاز روز مصرف‌کنندگان با همکاری مهندسان ایران‌خودرو و شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شده و درحال اجراست.»

فرشاد مقیمی با اشاره به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تکنولوژی درگیربکس‌های جدید، طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک و بومی‌سازی آن‌ها را ضروری دانسته و گفته است:‌ «درگام نخست  طراحی و ساخت گیربکس دستی شش‌دنده با هدف راحتی راننده و کاهش مصرف سوخت دردستور کار قرار گرفت.»

کارشناسان و فعالان صنعت‌خودرو، طراحی و تولید موتور و گیربکس‌های به‌روز را گام اصلی درطراحی خودرو به‌معنای واقعی کلمه می‌دانند و براین اساس باید اذعان داشت ایران‌خودرو گام بلندی درمسیر خودکفایی برداشته است.»

شمارش معکوس برای رونمایی در اسفندماه

به‌گفته مقیمی، نخستین‌مدل نمونه‌سازی گیربکس دستی شش‌دنده با دانش فنی ایرانی و با همکاری مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، شرکت‌های ساپکو و نیرومحرکه و بدون‌اتکا به‌شرکای خارجی و درشرایط محدودیت‌های بین‌المللی دراسفندماه سال جاری رونمایی می‌شود.

تولید این نوع گیربکس نیز با ۹۵ درصد ساخت‌داخل درسال آینده آغاز می‌شود. بنابر اطلاعات منتشرشده، تجهیز محصولات ایران‌خودرو به‌گیربکس شش‌دنده نسبت به‌گیربکس‌های پنج‌دنده فعلی ۲ تا ۵. ۲ درصد کاهش مصرف سوخت را به‌دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل ایران‌خودرو درخصوص تامین گیربکس اتوماتیک و بومی‌سازی فناوری آن نیز خاطرنشان کرده است: «مطالعات بازاریابی نشان می‌دهد حداقل ۵۰ درصد نیاز بازار به‌گیربکس‌های اتوماتیک است و برهمین اساس، بومی‌سازی فناوری تولید گیربکس اتوماتیک در نقشه راه توسعه محصول ایران‌خودرو دیده شده است.»

گیربکس شش‌ سرعته اتوماتیک؛ هدف بعدی

آن‌طور که مقیمی گفته است برای تجهیز خودرو دناپلاس توربوشارژ به‌گیربکس اتوماتیک شش‌سرعته، گیربکس درابتدا به‌صورت سی.بی.یو و درگام بعدی سی.کی.دی تامین می‌شود. برای بومی‌سازی و ایجاد دانش فنی درزمینه گیربکس‌های اتوماتیک و با توجه به‌زیرساخت‌های موجود درشرکت نیرومحرکه درساخت شفت و انواع دنده‌ها نیز پروژه طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک شش‌دنده (DCT) ‌با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه ساخت این نوع گیربکس تا عمق ۷۰ درصد داخلی‌سازی هدف‌گذاری شده است، افزود: «تولید گیربکس‌های روز دنیا، پاسخگویی به‌نیازهای بازار، افزایش ایمنی و درعین‌حال مصرف سوخت بهینه، بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولیدی ایجادشده درکشور و تولید با عمق ساخت‌داخل بالا، از دلایل اصلی انتخاب این نوع گیربکس است.»

وی ظرفیت تولید شرکت نیرومحرکه را روزانه دوهزار و ۵۰۰ دستگاه انواع گیربکس عنوان کرد و ادامه داد: «تولید گیربکس‌های دستی و اتوماتیک شش‌دنده در این شرکت با آخرین فناوری‌های روز و با کیفیت بالا صورت خواهد گرفت.»

مقیمی درخصوص گیربکس‌های نیمه‌اتوماتیک (AMT) نیز اظهار کرد: «طراحی و ساخت این نوع گیربکس برای خودروهای اقتصادی در شرکت نیرومحرکه انجام خواهد شد. از مزیت‌های این نوع گیربکس می‌توان به‌پایین‌بودن قیمت آن نسبت به‌گیربکس‌های اتوماتیک، کاهش مصرف سوخت و سادگی تغییرات آن اشاره کرد.»

تولید، روزانه ۲ هزار دستگاه می‌شود

تلاش ایران‌خودرو درمسیر داخلی‌سازی و حل مشکل کمبود قطعات، ثمرات دیگری نیز داشته است؛ درشهریورماه امسال حدود ۶۷ هزار دستگاه خودرو دارای کسری دراین کارخانه مانده بود که درحال‌حاضر با کوشش و همت زنجیره تامین، این تعداد به کم‌تر از ۱۶ هزار دستگاه رسیده و درروزهای آینده به صفر خواهد رسید. به‌گفته مقیمی، تکمیل خودروهای دارای کسری کارخانه دراولویت ایران‌خودرو طی سه‌ماه اخیر بوده است. وی همچنین از افزایش تکمیل روزانه این خودروها و دستیابی از عدد ۹۳۰ به دوهزار دستگاه خبر داد و گفت:‌ «این تعداد درهفته آینده به‌روزانه دوهزار و ۵۰۰ دستگاه خواهد رسید تا به‌این ترتیب موجودی این خودروها در دی‌ماه به‌صفر برسد.»

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه تعهد معوقی برای برنامه‌های فروش فوری محصولات نداریم، افزود: «درحال حاضر تولید روزانه نیز به یک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است که درهفته آینده به دوهزار دستگاه افزایش خواهد یافت. این درحالی است که در شهریورماه تولید روزانه کم‌تر از یک‌هزار دستگاه بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =