کد خبر: 227069
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲

الزامات داخلی‌سازی و تولید انبوه قطعات های‌تک در داخل کشور، بومی‌سازی فناوری در زمان مناسب با تامین سرمایه لازم است.

به گزارش «اخبار خودرو»، محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (چهارشنبه – ۱۲ دی ماه ۱۳۹۸ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع« داخلی‌ سازی » پرداخت.

سرپرست شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

درکشورهای صاحب صنعت‌ خودرو، همه قطعات مورد نیاز برای تولید محصول به‌صورت داخلی تامین نمی‌شود؛ اما وابستگی زنجیره تامین نیز محدود است. چراکه چند قطعه‌ساز بزرگ بین‌المللی اغلب نیاز خودروسازان جهانی را در زمینه قطعات های‌تک تامین می‌کنند. اما در کشور ما که به‌دلایلی همچون پایین‌بودن سرانه درآمد و شرایط تحریم، دستیابی به‌قیمت تمام‌شده هرچه کمتر و استحصال تکنولوژی‌های ارزبر، برای بقای صنعت‌خودرو حیاتی است، سرمایه‌گذاری روی طراحی و ساخت قطعات فناورانه خودرو نیز ناگزیر است. 

زمینه و بستر این سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به‌عقب‌ماندگی‌های صنعت‌خودرو، ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرده است، به‌ویژه آنکه افت تولید و معضلاتی همچون خودروهای ناقص نیز ضرورت شتاب‌دهی به فرآیند توسعه ساخت‌داخل را بیشتر کرده است. اما وضعیت نقدینگی در این صنعت با شتاب مورد نیاز همخوانی ندارد.  از این رو، شاهدیم روند داخلی‌سازی سرعت چندان بالایی ندارد.

حل‌ و فصل این موضوع، نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت است. الزامات داخلی‌سازی و تولید انبوه قطعات های‌تک در داخل کشور، بومی‌سازی فناوری در زمان مناسب با تامین سرمایه لازم است.

درخصوص تامین سرمایه، شاید قدم نخست اعطای تسهیلات مصوب به‌خودروسازان باشد.  درقدم بعدی نیز دولت باید اعتبار مورد نیاز را با نظارت بر فرآیند هزینه‌کرد آن در اختیار قطعه‌سازان بگذارد.

درصورت تخصیص اعتبار از سوی دولت و بانک‌مرکزی، این وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید قطعه‌سازان را برای تامین سرمایه در گردش به بانک‌های عامل معرفی کند. دراین میان، باید در نظر داشت که به‌رغم فیس‌لیفت‌هایی که خودروسازان اعم از خارجی و داخلی درمحصولات خود ایجاد می‌کنند و عمدتا شامل قطعات ظاهری خودرو می‌شود، قطعات فنی به‌فواصل طولانی‌تری مثلا ۱۰ ‌ساله دچار تغییر می‌شوند. 

از این رو، سرمایه‌گذاری‌های معطوف به‌قطعات فناورانه همچون موتورهای بهینه، گیربکس، جلوبندی و... که سهم ۸۰ درصدی در تولید یک خودرو دارند، بنیادین‌تر و به‌صرفه‌تر است و نباید تنها به‌تولید برخی قطعات داخل خودرو که در دیدرس هستند، دلخوش بود. همچنان‌که بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها معطوف به‌داخلی‌سازی قطعات الکترونیک هستند.

هرچند داخلی‌سازی قطعات الکترونیک در مقایسه با تامین آن‌ها از طریق واردات درشرایط عادی هزینه بیشتری دارد، اما حتی به‌فرض اینکه گرفتار تحریم‌ها نبودیم نیز با توجه به‌جهت‌گیری صنعت‌خودرو جهان در مسیر الکترونیک شدن، سرمایه‌گذاری در این بخش یک ضرورت است.

نکته پایانی این است که بخش خدمات پس از فروش و بازار لوازم‌یدکی نیز به افزایش تیراژ تولید قطعات یک خودرو و مقرون‌ به‌ صرفه‌تر شدن داخلی‌سازی آن کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =