خودروسازان آمریکایی

درمجموع تسلا درسال ۲۰۱۹، ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به‌بازار فرستاد که این میزان ۵۰ درصد بیشتر از خودروهای عرضه‌شده این شرکت درسال ۲۰۱۸ بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،سال گذشته میلادی از بسیاری جهات فروش خودرو در بازار ایالات‌متحده همچون شرکت در یک مسابقه دو ماراتن بود. برخی شرکت‌کنندگان دراین ماراتن با موفقیت از خط پایان عبور کردند و برخی نفس کم آوردند و دست‌کم یکی از شرکت‌کنندگان نیز موفق شد برخلاف تمام بدبینی‌ها از این رقابت سربلند بیرون بیاید. 

    عملکرد غیرمنتظره تسلا
این شرکت‌کننده خودروسازی نبود جز «تسلاموتورز» که گفته می‌شود درسه‌ماهه آخر سال موفق به‌عرضه ۱۱۲ هزار دستگاه خودرو الکتریکی شده و به‌رکوردی جدید دست یافته است. 
درمجموع تسلا درسال ۲۰۱۹، ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو به‌بازار فرستاد که این میزان ۵۰ درصد بیشتر از خودروهای عرضه‌شده این شرکت درسال ۲۰۱۸ بود. خبر خوب بعدی تسلا به‌تولید حدود یک‌هزار دستگاه خودرو در گیگافکتوری این شرکت درشانگهای چین مربوط می‌شود که کمتر از یک‌سال پیش راه‌اندازی شد.
اما «کارل بروئر» سردبیر نشریه‌ «کلی‌بلوبوک و اتوتریدر» با زیر سوال بردن عملکرد تسلا گفته: «عرضه ۳۶۷ هزار دستگاه خودرو درسال ۲۰۱۹ براساس گزارش شرکت قابل توجه است؛ اما هنوز این رقم کمتر از عرضه سالانه ۵۰۰ هزار دستگاهی است که «ایلان ماسک» چندسال پیش وعده آن را داده بود و عرضه ۱۱۲ هزار دستگاه درسه‌ماهه چهارم نیز کمتر از ۵۰۰ هزار دستگاهی است که ماسک در ماه فوریه برای این دوره پیش‌بینی کرده بود. با درنظر داشتن این حقایق باید منتظر ماند و دید آیا کارخانه این شرکت درچین می‌تواند طبق وعده ماسک به‌صورت هفتگی پنج‌هزار دستگاه خودرو تولید کند؟» 

   عوامل تاثیرگذار بر کاهش فروش
با توجه به‌اینکه برخی خودروسازان بزرگ هنوز نسبت به‌انتشار گزارش سالانه خود اقدام نکرده‌اند، نمی‌توان نسبت به‌نتایج دقیق سال ۲۰۱۹ مطمئن بود. با درنظر گرفتن گزارش‌هایی که تاکنون انتشار یافته، هنوز مشخص نیست با درنظر گرفتن افت شدید محبوبیت خودروهای سواری، مسائل مربوط به‌قدرت خرید خریداران و اعتصاب ۴۰ روزه کارگران بخش خودروسازی، آیا حجم‌فروش بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۹ توانسته به‌رقم جادویی ۱۷ میلیون دستگاه برسد که مدنظر سران صنعت‌خودرو این کشور بود؟ 
«چارلی چسبرو» اقتصاددان ارشد موسسه «کاکس‌اتوموتیو» بر این باور است که «رقم ۱۷ میلیون قابل دسترس بوده اما رسیدن به‌آن مشکل است. یک روز کاری کمتر در دسامبر گذشته نسبت به‌سال قبل از آن که به‌تعطیلات روز شکرگزاری اضافه شد، باعث شد روزهای کمتری برای خرید وجود داشته باشد. 
به‌علاوه به‌نظر می‌رسد دراواخر سال گذشته، افت محسوسی درفروش ناوگانی اتفاق افتاده باشد و این مساله به‌خصوص درفروش ماه آخر «نیسان» مشهود است. همچنین «جنرال‌موتورز» توانست سال را با نتیجه‌ای بیش از پیش‌بینی‌های ما به‌پایان برساند و اعتقاد ما این است که «فورد» نیز توانسته از پیش‌بینی‌ها فراتر رود و سال را باافتی سه‌درصدی نسبت به‌سال قبل به‌پایان برساند که درمقایسه با افت ۳.۴ درصدی پیش‌بینی‌شده نتیجه بهتری است.» 

   عملکرد سران دیترویت
اعتصاب طولانی‌مدت نیروی کار باعث شد نتایج فروش جنرال‌موتورز درسه‌ماهه آخر و درکل سال به‌ترتیب ۶.۳درصد و ۲.۳ درصد کمتر از برآوردهای قبلی باشد. 
این کمپانی اعلام کرده اعتصاب اتحادیه‌کارگری بخش خودرو منجر به‌کاهش ۱۷.۱ درصدی فروش مدل‌های جدید وانت‌های پیکاپ این شرکت شده و فروش سایر مدل‌های جنرال‌موتورز را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. 
«کرت‌مک‌نیل» معاون‌اول فروش جنرال‌موتورز درایالات‌متحده دربیانیه‌ای اعلام کرد: «فروش ما درسه‌ماهه آخر سال کمتر از چیزی بود که می‌خواستیم؛ اما حالا آماده عرضه مدل‌های جدید شاسی‌بلندهایمان هستیم و انتظار داریم درسال ۲۰۲۰ نیز یک سال با ثبات را تجربه کنیم.» 
با اینکه در «فیات-کرایسلر» از اعتصاب‌های کارگری خبری نبود، اما فروش خودروهای سواری به‌اندازه‌ای نبود که بتواند به‌رکورد فروش وانت‌های «رم» نزدیک شود و به‌همین‌خاطر فروش سه‌ماهه آخر سال آن‌ها نسبت به‌سال ۲۰۱۸ با دودرصد کاهش همراه بود. 
فروش کلی فیات-کرایسلر درسال ۲۰۱۹ تقریبا بدون‌تغییر بود و تنها به‌خاطر عملکرد خوب برندهای رم و جیپ با یک‌درصد کاهش همراه بود. 
«رید بیگلند» مدیر فروش فیات-کرایسلر در ایالات‌متحده دربیانیه‌ای اعلام کرد: «نمایندگی‌های فروش ما در سال ۲۰۱۹ عملکرد چشمگیری داشتند و نه‌تنها تقاضای مشتریان را برآورده کردند، بلکه همچنین درمعرفی مدل‌های جدید پیکاپ سنگین رم و جیپ گلادیاتور موفق عمل کردند. پیش‌بینی‌ ما این است که فروش‌مان درسال ۲۰۲۰ اندکی کاهش پیدا کند. 
هرچند ما براین باوریم که تقاضای کافی دربازار برای محصولات ما وجود دارد و خود را برای سال جدید آماده کرده‌ایم.» از آن‌جا که فوردموتور گزارش فروش خود را درپایان هردوره سه‌ماهه اعلام می‌کند، هنوز نمی‌توان درباره عملکرد این شرکت درسال ۲۰۱۹ با قطعیت صحبت کرد.

   فراز و نشیب فروش برندهای آسیایی 
 هیوندای‌موتور درحالی سال ۲۰۱۹ را به‌پایان رساند که موفق شد فروش خود را دربازار ایالات‌متحده سه‌درصد افزایش دهد. شاسی‌بلند هفت‌سرنشین جدید هیوندای با نام پالی‌ساید به‌این شرکت کره‌ای کمک کرد تا فروش سالانه مدل‌های شاسی‌بلند خود را که ۵۳ درصد از کل فروش این شرکت را تشکیل می‌‌دهند، نسبت به‌سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰ درصد افزایش دهد. 
«رندی‌ پارکر» معاون فروش هیوندای در آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «با افزایش ۱۳ درصدی فروش در سه‌ماهه پایانی سال که به‌لطف مدل‌های جدید شاسی‌بلندمان محقق شد، ما با نتیجه‌ای قوی سال را به‌پایان رساندیم.» سه‌خودروساز بزرگ ژاپنی درحالی‌که درتلاشند طیف محصولات خود را با مدل‌های شاسی‌بلند جدید و بهتری متنوع کنند، سال پایانی این دهه را با نتایجی متفاوت به‌پایان رساندند. برند «تویوتا» در سه‌ماهه آخر سال کاهشی ۷.۲ درصدی و درکل سال افتی دودرصدی را تجربه کرد. برند لوکس «لکسوس» اساسا تغییر چندانی نسبت به‌سال قبل نداشت و درماه دسامبر ۰.۶ درصد و در کل سال ۰.۱ درصد افت را درفروش خود داشت. 
البته این نتایج مرهون افزایش فروش ۵.۶ درصدی مدل‌های شاسی‌بلند لکسوس درسال ۲۰۱۹ بود که بهترین نتیجه فروش را برای این برند در این بخش از بازار به‌ارمغان آوردند. 
همچنین افزایش فروش مدل‌های هیبرید (۲۶.۳ درصد برای تویوتا و ۴۳.۱ درصد برای لکسوس) به‌این برندهای ژاپنی کمک کرد. نیسان‌موتور با کاهش ۹.۹ درصدی فروش خود نسبت به‌سال ۲۰۱۸ سال سختی را پشت‌سر گذاشت و درماه آخر سال نیز کاهش وحشتناک ۲۹.۵ درصدی را تجربه کرد. 
برند «اینفینیتی» نیز با افت ۳۷.۷ درصدی سال سخت‌تری را تجربه کرده است. هرچند «هونداموتور» به‌رغم کاهش فروش ۱۲ درصدی درماه دسامبر، فروش کلی خود را درسال حفظ کرد و افزایشی ۰.۲ درصدی را در فروش بازار آمریکای خود به‌ثبت رساند. 
قدرت خرید مشتریان هنوز مساله‌ای اساسی برای بازار آمریکا به‌شمار می‌رود؛ زیرا بسیاری از برندهای خودروسازی درحال خارج کردن خودروهای سواری از خط تولید خود و تلاش برای عرضه مدل‌های شاسی‌بلند و پیکاپ به‌بازار هستند که عمدتا قیمتی بالاتر از مدل‌های سواری دارند. 
با اینکه بسیاری از خودروسازان و نمایندگی‌های فروش آن‌ها تخفیف‌هایی را برای محصولات خود درنظر گرفتند، به‌نظر می‌رسد این مشوق‌ها نتوانسته باشد فروش سالانه بازار خودرو آمریکا را به‌عدد جادویی ۱۷ میلیون دستگاه برساند. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =