بازار خودرو

یکی از شایع‌ترین موضوعاتی که این روزها در بازار خودرو مشاهده می‌شود، اختلاف قیمت محصولات داخلی در بازار آزاد و کارخانه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،یکی از شایع‌ترین موضوعاتی که این روزها در بازار خودرو مشاهده می‌شود، اختلاف قیمت محصولات داخلی در بازار آزاد و کارخانه است. این موضوع که طی ماه‌های گذشته نوسانات متعددی داشته، اواخر تابستان به کمترین میزان ممکن از ابتدای سال تاکنون رسید. به‌عبارتی اواخر شهریورماه اختلاف قیمت بازار و کارخانه حدود 3 تا 11میلیون‌تومان بود اما اکنون این میزان به 14 تا 44میلیون‌تومان رسیده است. از‌سوی‌دیگر باید به این موضوع اشاره کرد که بیشترین اختلاف قیمت‌ها نیز به خودروهای کمتر از 100میلیون‌تومان اختصاص دارد. همین موضوع نشان می‌دهد متولیان سامان‌دهی بازار خودرو نتوانسته‌اند به‌خوبی شرایط متلاطم این آشفته بازار را کنترل کنند. البته آمار تولید خودروسازان داخلی نیز نشان می‌دهد در آذرماه میزان تولید حدودا افزایشی 2 تا 3 برابری به خود دیده است و این امر می‌تواند تاثیرات مثبتی تا پایان سال بر شکسته شدن قیمت‌ها در بازار آزاد داشته باشد. زیرا میزان عرضه و تقاضاست که می‌تواند تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار باشد.
در شرایط کنونی باتوجه به افزایش ناگهانی نرخ ارز که از روزهای ابتدایی هفته کلید خورد، بار دیگر قیمت بسیاری از خودروهای پرتیراژ در بازار با نوسان همراه شده، این در حالی است که بازار خودروهای وارداتی هم متاثر از افزایش نرخ ارز و نوسانات بازار داخلی، بار دیگر روند صعودی به خود گرفته و افزایش چشمگیر قیمت‌ها برای برخی مدل‌های پرتقاضا در بازار مشاهده می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این روزها بازار آزاد خودرو بسیار تاثیرپذیر است و با کوچک‌ترین شایعات، واکنش نشان می‌دهد. 
به‌عنوان‌مثال روزهای ابتدایی هفته گذشته و هم‌زمان با انتشار اخبار نادرست و شایعاتی درخصوص افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی که از پیشرانه‌های جدید با استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌گیرند، بازار آزاد نیز سریعا واکنش نشان داد که نتیجه آن افزایش جزئی قیمت برخی از همان خودروها بود. نقش دلال‌ها در برهم ریختن بازار نیز از مواردی است که در چنین مواقعی پررنگ‌تر از قبل می‌شود. با نگاهی به جدول قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد در می‌یابیم از ابتدای هفته تاکنون قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی داخل با افزایش همراه شده‌اند. 
از‌همین‌رو پراید111 بار دیگر به مرز 60میلیون‌تومانی نزدیک شده و بهای معاملاتی 56‌میلیون و 800 هزار تومانی را برای خود به ثبت رسانده، این در حالی است که ابتدای هفته جاری قیمت این خودرو کمتر از 55میلیون‌تومان ارزیابی می‌شد.
پژو 206 تیپ 2 دیگر خودرو پرتقاضای بازار، در‌حال حاضر با دو نسخه فول و ساده در بازار موجود است. قیمت این هاچ‌بک داخلی برای تیپ ساده حدود 91میلیون‌تومان و تیپ فول که دارای امکاناتی نظیر سنسور دنده عقب و سیستم صوتی است حدود 93میلیون‌و500هزارتومان برآورد می‌شود. این در حالی است که پژو 206 تیپ 5 نیز با قیمتی حدود 110 تا 115‌میلیون‌تومان خرید‌و‌فروش می‌شود.
پژو 207 اتوماتیک نیز دیگر خودرو داخلی است که طی روزهای گذشته روند صعودی سریعی را در تعیین قیمت پشت سر گذاشته، بر این اساس آخرین نرخ معاملاتی ثبت‌شده برای این محصول در بازار آزاد حدود 176میلیون‌تومان بوده است که نسبت‌به اوایل هفته جاری یا روزهای پایانی هفته گذشته، افزایشی 2 تا 3‌میلیون‌تومانی را به خود دیده است. پژو 405 بنزینی نیز که این روزها توسط ایران‌خودرو با قیمتی حدود 64میلیون‌تومان به فروش می‌رسد، یکی از همان خودروهایی است که اختلاف قیمت فاحشی را در بازار آزاد تجربه می‌کند. نرخ معاملاتی این سدان داخلی در بازار حدود 80میلیون‌تومان است. اما اگر بخواهیم از بازار خودروهای مونتاژی سخن بگوییم، باید به نمونه‌های پرتقاضا در بازار اشاره کنیم، به‌عنوان مثال پژو 2008 یکی از گزینه‌های محبوب در بازار است که طی ماه‌های گذشته روند صعودی قابل توجهی را پشت‌سر گذاشته، این کراس‌اوور فرانسوی در‌حال‌حاضر در بازار آزاد قیمتی حدود 385 تا 390میلیون‌تومان دارد. سیتروئن C3 از دیگر مونتاژی‌هایی است که این روزها باتوجه به افزایش قیمتی که داشته، به میزان تیراژ تولید، تقاضای مناسبی در بازار دارد. بر این اساس آخرین بهای معاملاتی به‌ثبت‌رسیده برای این خودرو حدود 405میلیون‌تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =