بازار خودرو

بازار خودرو کشور در چند سال گذشته کندتر از سایر بخش‌های اقتصادی و مالی کشور واکنش از خود نشان می‌داد و تنها از نوسانات تغییر نرخ ارز و طلا متاثر می‌شد اما حدودا یک سال است که رویه‌ای متفاوت در پیش گرفته و در حال حاضر با اخبار بین‌المللی و اقتصادی، سریعا واکنش نشان می‌دهد.

 به گزارش «اخبار خودرو»،بازار خودرو کشور در چند سال گذشته کندتر از سایر بخش‌های اقتصادی و مالی کشور واکنش از خود نشان می‌داد و تنها از نوسانات تغییر نرخ ارز و طلا متاثر می‌شد اما حدودا یک سال است که رویه‌ای متفاوت در پیش گرفته و در حال حاضر با اخبار بین‌المللی و اقتصادی، سریعا واکنش نشان می‌دهد. این واکنش‌ها که در قالب تغییر قیمت‌ها و میزان عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد، در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت موجب شکل‌گیری و ایجاد حباب قیمتی چند میلیون تومانی در بازار می‌شود. این اختلاف قیمت‌های میلیونی بین نرخ مصوب کارخانه‌ها و بازار آزاد باعث شده است بسیاری از افراد سودجو به‌منظور کسب منفعت بیشتر اقدام به برهم زدن نظم کلی بازار کنند.
این در حالی است که اوایل پاییز ، انتشار آمار تولید خودروسازان نشان از کاهش تیراژ تولید داشت و همین موضوع به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن زد. اما رفته‌رفته با افزایش تیراژ تولید و فرآیند تکمیل خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه‌ها، شاهد افزایش میزان عرضه به بازار بودیم که درنهایت منجربه تعدیل قیمت‌ها و رسیدن به ثبات نسبی در ماه پایانی پاییز شد. این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد ورود خودروسازان به بازار می‌توانند تاثیر مستقیمی بر روند قیمت‌گذاری در بازار داشته باشند. حال با بررسی وضعیت بازار در هفته‌های گذشته و تشدید نوسانات قیمتی به‌واسطه افزایش نرخ ارز و بروز اتفاقات سیاسی در اقصی نقاط جهان، لزوم ورود هرچه سریع‌تر خودروسازان به بازار بیش از هر زمان دیگری مشاهده می‌شود.
این امر نشان می‌دهد همزمان با افزایش عرضه ازسوی خودروسازان، باید انتظار داشت فعالان بازار به ناچار همسو با جریان ایجادشده توسط خودروسازان حرکت و با کم‌کردن فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار، به بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو کمک کنند. از سوی دیگر با مروری بر وقایع هفته گذشته و همچنین پیامدهای آن در بازار خودرو درمی‌یابیم بسیاری از فروشندگان و خریداران با واکنش‌های احساسی و به‌دور از منطق، به برهم زدن ثبات قیمت‌ها دامن می‌زنند.
واقعیت امر این است در شرایط فعلی بسیاری از خریداران با شتاب‌زدگی اقدام به خرید خودرو با قیمت‌های غیرواقعی کرده‌اند و متحمل ضرر مالی قابل‌توجهی شده‌اند. ازسوی‌دیگر همان فروشندگانی که با قیمت‌های کاذب اقدام به فروش خودرو کرده‌اند، این فرصت را یافته‌اند خودروهای گران فروخته‌شده را با قیمتی پایین‌تر مجددا خریداری و این سیکل دلال‌پروری را کامل کنند.
بر این اساس انتظار می‌رود خودروسازان با تلاش مضاعف و اهتمام به افزایش تیراژ تولید تا پایان سال جاری، بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند و با به تعادل رساندن میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد، شرایطی مناسب و ثبات قیمتی را به این بخش از نظام اقتصادی کشور بازگردانند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت با عملیاتی شدن این فرضیات، قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال جاری روند نزولی در پیش بگیرد و بازار شب عید با ثبات نسبی همراه شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    ثبات کدومه آقا ۸ماهه بعد قرض کردن و پول جمع کردن های فراوان میخام یه ماشین ثبت نام کنم ولی نمیشه ، تا توی این مملکت دست دلال ها قطع نشه همین آش و همین کاسه هست ، آخه یکی نیست بداد این مردم برسه ، مدیر عامل جدید هم از قبلی بدتر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =