پرشیاخودرو

بیش از 15ماه است که خدمات تخصصی محصولات باواریایی‌ها در پرشیاخودرو، نماینده انحصاری این کمپانی انجام می‌شود. طراحی خاص، تکنولوژی بالا و همچنین سیستم‌های الکترونیکی هوشمند ازجمله مواردی هستند که محصولات ب‌ام‌و را متمایز می‌کنند و به‌همان میزان نیز ضریب حساسیت‌ آن‌ها را  افزایش می‌دهند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  بیش از 15ماه است که خدمات تخصصی محصولات باواریایی‌ها در پرشیاخودرو، نماینده انحصاری این کمپانی انجام می‌شود. طراحی خاص، تکنولوژی بالا و همچنین سیستم‌های الکترونیکی هوشمند ازجمله مواردی هستند که محصولات ب‌ام‌و را متمایز می‌کنند و به‌همان میزان نیز ضریب حساسیت‌ آن‌ها را  افزایش می‌دهند.  بر این اساس یکی از مراکز بسیار پیشرفته که مطابق با استانداردهای شرکت مادر اقدام به ارتقا  و بهینه‌‎سازی محصولاتش می‌کند، «مرکز تخصصی تیونینگ پرشیاخودرو» است و درراستای احترام به حقوق مشتریان و توسعه خدمات پس‌ازفروش، فعالیت‌های جدیدی مانند فیس‌لیفت و تیونینگ کامل خودرو را آغاز کرده است تا مالکان خودروهای ب‌ام‌و بتوانند به شکلی کاملا تخصصی خودروهایشان را تیون کنند. به‌همین‌دلیل با حسین کشتکار، مدیر واحد تیونینگ پرشیاخودرو به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را از نظر می‌گذارانید.

 از چه سالی شرکت پرشیاخودرو مرکز تیونینگ خود را راه‌اندازی کرد؟
از ابتدای مهرماه 97 خدمات تیونینگ را استارت زدیم، البته درابتدا این کار شامل بخش‌های مقدماتی و پایه بود اما درحال‌حاضر در مرحله تکمیلی هستیم.  منظور از بخش مقدماتی پایه کاورهای محافظتی، سرامیک بدنه و همچنین بخش‌های محدود از کیت بدنه است، اما اکنون بخش قطعات بسیار کامل‌تر شده و خدماتی که در این زمینه ارائه می‌دهیم، توسط تیونرهایی است که  دوره‌های آموزشی را در خارج کشور گذرانده‌اند و کاملا مجرب هستند.  

تیونینگ در پرشیاخودرو شامل چه بخش‌هایی است و آیا این روند به شکل اصولی انجام می‌شود؟
تیونینگی که اکنون در پرشیاخودرو انجام می‌شود، به صورت کامل است. به‌عبارت‌دیگر تمام بخش‌های خودرو را دستخوش تغییرات قرار می‌دهیم ازجمله بخش فنی. درواقع خدمات ارائه‌شده درراستای ارتقای توان موتور، نصب کیت‌های اگزوز ریموت‌دار، دادن اطلاعات داینامومتر به‌منظور اطلاع مالک از افزایش توان خروجی، نصب رینگ‌های اسپرت، کاورهای محافظتی و رنگی بدنه، سرامیک و کیت بدنه است. همچنین اگر تغییراتی در خودرو انجام شود، مطابق استانداردهای شرکت مادر خواهد بود. یکی از مباحثی که این روزها به‌خصوص در تیونینگ خودروهای توربوشارژ مانند ب‌ام‌و مطرح می‌شود، چیپ تیونینگ است. ما درحال بررسی هستیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم و چیپ‌هایی را که ب‌ام‌و برای توان موتور پیشنهاد داده است، دراختیار مشتریان قرار دهیم. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید چیپ‌هایی برای افزایش توان خروجی موتور در بازار وجود دارند و مراکز متعددی نیز آن‌ها را در خودروهای توربوشارژ نصب می‌کنند، اما تیم تحقیقاتی ما درحال بررسی این موضوع است چون مهم‌ترین پارامتر در این زمینه سوخت مصرفی است، بنابراین (باتوجه به سوخت مورداستفاده در ایران) باید مناسب‌ترین چیپ را برای ب‌ام‌وهایی که در مرکز ما به‌منظور افزایش توان موتور مراجعه کرده‌اند، بیابیم و خدمات را ارائه بدهیم. درباره سیستم‌تعلیق خودرو نیز تا جایی که استانداردهای کمپانی ب‌ام‌و آن را تایید کند، تغییرات انجام می‌شود. 

پذیرش ب‌ام‌وهایی که به مرکز تیونینگ پرشیاخودرو مراجعه می‌کنند، چگونه است؟
درواقع ما شبکه تیونینگ داریم یعنی این اقدام فقط در دفتر مرکزی خدمات تیونینگ ارائه نمی‌شود. 
به‌عنوان‌مثال اگر مالک ب‌ام‌و ساکن شهر شیراز باشد، نمایندگی پرشیاخودرو شیراز خدمات تیونینگ را ارائه می‌دهد. ضمن اینکه اگر لازم باشد تیونرهای مجرب ما از تهران به نمایندگی‌های پرشیاخودرو می ‌روند تا خدمات را مطابق استانداردها انجام دهند، یا افرادی که آموزش‌های لازم را دیده‌اند به نمایندگی‌ها فرستاده می‌شوند تا خدمات انجام شود. بنابراین نیازی نیست افراد حتما به نمایندگی‌های تهران مراجعه کنند. البته نمایندگی‌های پرشیاخودرو در سراسر کشور خدمات تیونینگ را ارائه می‌دهند و در این زمینه به نماینده‌ها آموزش‌های لازم داده‌ شده است. 

مشتریانی که به مرکز تیونینگ این شرکت مراجعه می‌کنند به تیون ظاهری بیشتر اهمیت می‌دهند یا فنی؟ 
به‌طورکلی مشتریان ما دو گروه هستند. گروه نخست؛ برای کارهای محافظتی بدنه خودرو مراجعه و در این زمینه خدماتی شامل سرامیک بدنه یا کاورهای محافظتی بی‌رنگ را انتخاب می‌کنند. گروه دوم شامل مشتریانی است که علاوه‌بر خدمات فوق برای خاص‌تر شدن خودرویشان به ما مراجعه می‌کنند و به‌عنوان‌مثال کاورهای مات یا رنگی برای بدنه خودرویشان نصب خواهد شد. این مشتریان زمانی که کاور بدنه را برای خاص‌تر بودن انتخاب می‌کنند، باردیگر به مرکز تیونینگ می‌آیند تا در بخش فنی نیز خودرو مانند بدنه متفاوت باشد. این افراد بیشتر برای نصب کیت اگزوز و همچنین تغییرات در بخش موتور  به‌منظور افزایش توان و شتاب‌گیری بهتر به واحد تیونینگ پرشیاخودرو مراجعه می‌کنند تا مطابق آنچه می‌خواهند، تغییرات روی خودرویشان صورت بگیرد. 

حدود یک‌دهه است که موضوع تیونینگ خودرو بسیار موردتوجه اسپرت‌دوستان و مالکان خودروهایی مانند ب‌ام‌و قرار گرفته است و مراکز متعددی درزمینه تیون خودروها فعالیت دارند. اما پس از مدتی که از تغییرات اعمال‌شده می‌گذرد، خودرو با اشکالات و ایرادهای فنی بسیاری مواجه می‌شود. آیا در مرکز تیونینگ پرشیاخودرو تغییرات اعمال‌شده اصولی و استاندارد است؟
پیش از پاسخ به این سوال باید بگویم در پرشیاخودرو تیون محصولات ب‌ام‌و و مینی به‌صورت کاملا تخصصی انجام می‌شود. بنابراین اگر قرار است تغییراتی نیز در بخش فنی خودرو انجام شود، مطابق استانداردهای تعریف‌شده کمپانی ب‌ام‌و خواهد بود. به‌عنوان‌مثال اگر هنگام کاور بدنه  نیاز به بازشدن دستگیره باشد، براساس توصیه کمپانی سازنده به‌وسیله ابزارمخصوص دستگیره باز و سپس بسته می‌شود. به‌عنوان‌مثال تیونر دستگیره را باز می‌کند و پس از اتمام کاور بدنه آن را بادیگر می‌بندد. اما اتفاقی که می‌افتد، خطای جایگزینی باتری خواهد بود. زیرا باید باتری خودرو تعویض شود اما چنین کاری هزینه گزافی را به مالک تحمیل می‌کند. تغییراتی که در بخش ظاهری و فنی خودرو در مرکز تیونینگ پرشیاخودرو انجام می‌شود، طبق استانداردهای ب‌ام‌و خواهد بود و با ابزارمخصوص‌های خاص و تیونرهایی که دوره آموزشی تخصصی را دیده‌اند، انجام می‌شود. درواقع می‌توانیم بگوییم ما در زمینه تیون تخصصی محصولات ب‌ام‌و مدعی هستیم. 

باتوجه به گفته‌های شما درخصوص تیونرهای مجرب پرشیاخودرو، آیا برای این افراد درزمینه آموزش‌های  به‌روزتر اقداماتی صورت می‌گیرد؟ 
با نمایندگی‌های ب‌ام‌و در سایر کشورها درتماس هستیم، براین اساس افرادی که مدنظر هستند تا در واحد تیونینگ مشغول به‌کار شوند، به سایرکشورها برای گذراندن دوره‌های تخصصی لازم فرستاده می‌شوند. بنابراین افراد مطابق استانداردهای این کمپانی هم آموزش می‌بینند و هم از قطعات موردنیاز و موردتایید برای تیون استفاده می‌کنند. به‌هرحال استفاده  نادرست از یک قطعه حتی اگر تیونر مجرب هم باشد، آسیب‌های جدی به خودرو وارد خواهد شد. در این مورد می‌توان به کیت‌های اگزوز ریموت‌دار اشاره کرد که این روزها طرفداران بسیاری دارد و البته افراد و مراکز متعددی هم هستند که این کیت‌های اگزوزی را نصب می‌کنند. 
براساس بررسی‌ها، این کیت‌های اگزوز دست‌ساز هستند و با یک موتورالکتریکی و گیرنده، به اصطلاح آن‌ها ریموت‌دار جلوه می‌دهند و حداکثر دومیلیون‌تومان هزینه خواهد داشت و هزینه 10 تا 20میلیونی از مالک خودرو دریافت می‌کنند. 
اما کیت‌های اگزوز ریموت‌داری که در پرشیاخودرو برای نصب استفاده می‌شود، کیت کامل بوده و دارای منبع، لوله‌های میانی(مید پایپ)، سراگزوزها، ریموت، گیرنده و کاتالیست‌های اسپرتی داخل آن است. به‌بیان‌دیگر تیونرهای ما اگزوز را بعد از مانیفولد دود کاملا تعویض می‌کنند. ضمن اینکه قطعاتی که در ب‌ام‌و برای تیون استفاده می‌شوند دارای گارانتی شرکت هستند. حتی کاورهای بدنه را نیز تا 5سال گارانتی می‌کنیم و درصورت تغییررنگ بدنه مشکلات مرتفع خواهد شد.   

در بسیاری‌از مراکز تیون بعد از کاور بدنه، اگر پس از مدتی کاور روی بدنه باز شود، احتمال تخریب و آسیب جدی به‌رنگ بدنه بسیار بالاست. آیا کاورهایی که در مرکز تیونینگ پرشیاخودرو انجام می‌شود، به رنگ بدنه آسیب وارد می‌کند؟
اگر جنس کاور بدنه نامرغوب باشد، همان زمان اثر نامطلوب خود را نشان نمی‌دهد. اگر مشتری پس از مدتی مثلا شش‌ماه یا یک‌سال قصد برداشتن کاور از روی بدنه خودرویش را داشته باشد یا حتی تصادفی رخ بدهد، به‌خوبی مشاهده می‌کند متریال کاور وارد کیلر رنگ می‌شود و نمی‌توان آن را جدا کرد. درواقع چنین اقدامی به‌صورت غیراستاندارد به رنگ بدنه آسیب بیشتری وارد می‌کند تا آنکه جنبه محافظت داشته باشد. ما به مشتریان خود اطمینان می‌دهیم از کاور با بالاترین کیفیت استفاده می‌کنیم و به‌همین‌دلیل 5 سال گارانتی می‌دهیم. 

آیا کاورهای که از آن استفاده می‌کنید موردتایید کمپانی ب‌ام‌و هستند؟
براساس سلیقه مشتری چنین اقداماتی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه کاور بدنه تاثیر منفی و نامطلوبی بر بخش فنی خودرو نمی‌گذارد. به‌همین دلیل کمپانی ب‌ام‌و درزمینه استفاده از برخی محصولات جانبی که تاثیر منفی بر بخش‌فنی نداشته باشد، مخالفتی ندارد. باید این نکته را هم اضافه کنم که در مرکز تیونینگ پرشیاخودرو هرگز نصب آپشن‌های اضافه انجام نمی‌شود، به‌عنوان‌مثال اگر خودرویی دوربین دید عقب نداشته باشد، برای آن دوربین نصب نمی‌کنیم یا اگر سیستم صوتی خودرو استاندارد باشد، تغییراتی در سیستم صوتی نمی‌دهیم. البته این فرایند در نمایندگی‌های غیرمجاز انجام می‌شود و نهایتا تاثیر منفی‌بر سیم‌کشی و سیستم‌های الکترونیکی خواهد گذاشت. 

چه خدمات دیگری در راستای تیون بدنه ارائه می‌دهید؟
یکی دیگر از مهم‌ترین و جذاب‌ترین خدماتی که قرار است، انجام شود، به‌روزرسانی محصولات ب‌ام‌و به‌صورت تخصصی در شرکت پرشیاخودرو است. باتوجه به اینکه واردات ممنوع شده، مشتریان علاقه‌مند هستند خودرو به‌روزتری داشته باشند. براین اساس پروژه خاصی داریم که درحال‌حاضر از آن رونمایی نکردیم. این پروژه خاص و جدید همان فیس‌لیفت یکی از مدل‌های ب‌ام‌و است. درحال بررسی هستیم که قطعات جدید با سیستم‌های الکترونیکی خودرو هماهنگ شوند و یک فیس‌لیفت اصولی و مطابق استاندارد را به اتمام برسانیم، حتما از آن رونمایی و فرایند فیس‌لیفت را نیز به خدمات اضافه خواهیم کرد. همچنین یکی‌از آپشن‌های جذابی که روی محصولات ب‌ام‌و قابلیت نصب دارد، سقف کهکشانی است. این طرح برای اولین‌بار ازسوی کمپانی رولزرویس مطرح شد، همچنین خودروهای لوکسی مانند ب‌ام‌و سری7 از چنین آپشنی برخوردار هستند اما در سری‌های دیگر چون سری3، سری4 و سری5 و دیگر سری‌های بلندقامت ب‌ام‌و این آپشن وجود ندارد اما تیم تیونینگ ما سقف کهکشانی را نیز روی این دسته از خودروها نصب می‌کند. 

آیا برای فیس‌لیفت محصولات با کمپانی ب‌ام‌و هماهنگ هستید؟
بله، یعنی تمام قطعات موردنیازمان را وارد می‌کنیم. ازآنجاکه فیس‌لیفت هزینه بسیار بالایی دارد، به همین منظور باید بررسی کرد قطعات روی خودرو بدون دردسر نصب و هماهنگ می‌شوند یا خیر؟ بر این اساس تمام موارد لازم برای نصب قطعات جدید با کمپانی ب‌ام‌و هماهنگ می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، با کمترین اشکال و صرف زمان انجام شود. البته فیس‌لیفت در این بازه زمانی برای مشتریان بسیار جالب است، البته اگر ب‌ام‌و بامدل‌های روز وارد کشور می‌شد، چنین اقدامی بسیار جالب نبود.

نصب آپشن برای محصولات ب‌ام‌و در پرشیاخودرو انجام می‌شود؟
همان‌طور که می‌دانید محصولات ب‌ام‌و دارای لیست کاملی از آپشن‌ها هستند و ما تحت هیچ شرایطی تغییری در آن نخواهیم داد. به‌عنوان‌مثال خارج نمایندگی سیستم نمایشگر را به اندروید بدل می‌کنند اما ما چنین کاری نمی‌کنیم. دراین‌زمینه مثالی می‌زنم صندلی خودرو یکی از مشتریان پس‌از نصب گرمکن، آتش گرفته بود، ازآنجاکه حساسیت در سیستم‌های الکترونیکی و سیم‌کشی محصولات ب‌ام‌و در سطح بالایی قرار دارد، هرگز آپشن اضافه روی خودرو نصب نمی‌کنیم. درواقع آنچه را که مطابق استاندارد باشد، انجام می‌دهیم مانند سیستم اپل‌کارپلی که براساس اعلام کمپانی قابلیت نصب دارد. 

تیونینگ پرشیاخودرو در بخش فنی شامل چه قسمت‌هایی است؟
مهم‌ترین بخش تیونینگ فنی پرشیاخودرو کیت اگزوز و چیپ ECU است. کیت اگزوز که تقریبا کامل شده و 80درصد چیپ را هم با همراهی یک شرکت آلمانی که با کمپانی ب‌ام‌و همکاری دارد و موردتایید آن است، پیش بردیم که البته از خارج کشور و آلمان تامین می‌شود. اما تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد، کیفیت سوخت است که درحال بررسی این پارامتر هستیم چون کیفیت سوخت در نصب چیپ بسیار تاثیرگذار است. بنابراین به دارندگان ب‌ام‌و توصیه می‌کنیم نصب چیپ برای افزایش توان موتور، تنها با استفاده از مکمل سوخت امکان‌پذیر است. چیپ‌ها قطعات الکترونیکی هستند که پارامترهای استاندارد تعریف‌شده را به حالت اسپرت بدل کرده و در راستای تغییرات ایجاد شده، توان موتور را افزایش می‌دهند که معمولا 30درصد توان افزایش می‌یابد. ازسوی‌دیگر در بخش فیلترهای اسپرت تقریبا 80درصد پیشرفت داریم و درحال تایید نهایی آن هستیم. ما این موارد را در نظر می‌گیریم و بعد از آن مطابق؛ با استانداردها تغییرات را اعمال می‌کنیم تا نتیجه کار تحویل خودرویی سالم و بدون ایرادهای اساسی باشد که به نارضایتی مشتری نیز منجر نشود. هنگام نصب کیت‌های اگزوز، در نخستین گام، دو منبع وجود دارد که  هر دو کنار گذاشته می‌شوند تا راه‌های خروج باز ‌شوند. ضمن اینکه خروجی‌ها به اصطلاح دابل می‌شوند و در طرفین قرار می‌گیرند، به این ترتیب یک طرف دارای صدا و طرف دیگر برای خروجی است. به‌عبارت دقیق‌تر ریموت‌دار هستند که با هماهنگی باگوشی می‌توان راه‌ یک طرف را باز و طرف دیگر را مسدود کرد. نکته‌ای نیز  درخصوص آلایندگی‌ها وجود دارد، اینکه کاتالیست نصب‌شده از نوع اسپرت است که سر راه خروجی قرار می‌گیرد. درخصوص کیت‌های اگزوز M هم باید بگویم منظور از این کیت تنها همان منبع اگزوز بوده که غرش موتور یا صدای خروجی را بیشتر می‌کند.

کیت اگزوز شامل چه قطعاتی است؟
سراگزوز، دان‌پایپ، میدپایپ(لوله‌های میانی)، منبع اگزوز، ریموت، ریسیور، موتور برقی، کاتالیست اسپرت و اپلیکشین مربوط به تنظیمات روی گوشی نصب می‌شود تا میزان خروجی صدا دلخواه باشد. البته این  کیت اگزوز، وارداتی است و شرکت تولیدکننده این نوع کیت‌های اگزوز تنها با پرشیاخودرو در تماس بوده و فروش آن به صورت انحصاری توسط شرکت ما انجام می‌شود. 

آیا نصب چیپ مطابق با استانداردهاست؟
بله، برخلاف آنچه خارج نمایندگی‌ها انجام می‌شود و هر نوع چیپی را روی ECU ب‌ام‌وها نصب می‌کنند. ما بیش‌از یک‌سال در این خصوص مطالعه و بررسی کردیم تا مناسب‌ترین و بهترین چیپ را باتوجه به نوع کیفیت سوخت ایران در نظر بگیریم. تمام آن‌ها منطقه‌بندی شده است، و بر اساس منطقه آب‌وهوایی و نوع سوخت مجازبه نصب چیپ هستند. زیرا از چیپ (براساس منطقه‌بندی تعریف‌شده) می‌توان قدرت گرفت و باتوجه به سوخت مصرفی در کشور به‌عنوان‌مثال شش‌ماه دیگر باید موتور تعمیر شود، چون نوع سوخت مناسب آن نبوده است. همین اتفاق در خارج از نمایندگی‌ها رخ می‌دهد زیرا بدون مطالعه و توجه به سوخت مصرفی کشور چیپ را نصب می‌کنند. اما تیم تیونینگ ما به‌دلیل تحقیق‌وآگاهی درباره کیفیت سوخت، چیپی را در نظر می‌گیرد که در درازمدت تبعات جدی و خرابی‌ برای موتور ایجاد نکند. ازاین رو نمونه‌ای از سوخت کشور را برای شرکت آلمانی تولیدکننده چیپ ارسال کردیم و به‌همین‌دلیل برای چیپ تیونینگ نیز گارانتی ارائه می‌دهیم. 

 هنگام تیونینگ چه تغییراتی در بخش سیستم تعلیق توسط پرشیاخودرو انجام می‌شود؟
در این بخش ما از رینگ و لاستیک اسپرت استفاده می‌کنیم که باتوجه به سایز، ابعاد و حتی برندی که مورد تایید ب‌ام‌و است، به‌کار گرفته می‌شود. اما در سیستم تعلیق محصولات ب‌ام‌و (با در نظر گرفتن پیچیدگی خاصی که دارد) هیچ تغییر اساسی در این بخش صورت نمی‌گیرد تا خرابی‌ها و دردسرهایی گریبان‌گیر مالکان ب‌ام‌و نشود. زیرا هر تغییر در سیستم‌ تعلیق نهایتا آسیب‌های جدی به خودرو وارد می‌کند. باید به این نکته هم اشاره کنم خدمات لازم برای ب‌ام‌وهای مخصوص مسابقات و ریس را نیز انجام می‌دهیم، اما نه به این شکل که در بخش سیستم تعلیق تغییرات چشمگیری بدهیم تا خودرو را با اشکالات بسیاری روبه‌رو کند. همچنین براساس آخرین استانداردها، استفاده از سیستم تنظیم ارتفاع نیزمجاز نیست. 

آیا سیستم ترمز را در روند تیونینگ تغییر می‌دهید؟
خیر، زیرا چنین کاری مطابق استانداردهای کمپانی ب‌ام‌و نیست. زمانی‌که نیاز باشد قطعاتی مانند دیسک و کلیپر ترمز را تغییر دهیم، باید بلوکه ABS و ماژول‌های مربوط به این سیستم را نیز تغییر داد. بر این اساس چنین اقداماتی را درجهت غیراستاندارد بودن انجام نخواهیم داد. 

به‌عنوان سوال پایانی اگر مشتری بخواهد بادی کیت کامل M را نصب کند، چنین کاری را انجام می‌دهید؟
بله، بر این اساس تمام قطعات این نوع کیت در نمایندگی‌های پرشیاخودرو در سطح کشور موجود است. اگر مشتری تمایل به نصب آن داشته باشد قطعاتی مانند سپرها، رکاب‌ها، جلوپنجره، فرمان، آینه‌ها، اسپویلر و لیپ برای خودرو قابل‌نصب است.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =