به‌زودی طرحی را ارائه خواهیم کرد که براساس آن با یک تراشه، رفتار راننده و خودرو رصد می‌شود.

 به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت‌های بیمه‌ای هم‌راستا با سایر صنایع باید بتوانند خود را بااستانداردهای روز همگام کنند و برنامه‌های نوینی را برای ورود به‌بازارهای امروزی طراحی و عرضه کنند تا بتوانند سهم بیشتری در بازار را به‌دست آورند. از این رو برخی شرکت‌های بیمه‌ای درسال‌های اخیر با ارائه استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌ها سعی برآن داشته‌اند سیستم‌های بیمه‌ای را ارتقا دهند و فعالیت خود را به‌روزرسانی کنند. بیمه ملت نیز از جمله شرکت‌هایی است که با ارائه طرح‌های جدید، همواره سهم مناسبی را از بازار بیمه‌ای کشور به‌دست آورده است. حالا نیز این شرکت قرار است به‌زودی از دو طرح جدید خود رونمایی کند. درطرح نخست این شرکت قرار است با نصب یک تراشه درخودرو مشتری، رفتارهای راننده و خودرو را ارزیابی کند تا هنگام خرید بیمه‌ بدنه، میزان تخفیف این خودروها متناسب با عملکرد راننده باشد. طرح دوم که از سوی بیمه ملت اجرا خواهد شد، پوشش افت قیمت خودروهاست. به‌گفته مدیرعامل بیمه ملت این طرح به‌دنبال راهی برای جبران افت قیمت خودروهاست. درادامه گفت‌وگوی علی صلاحی‌نژاد با روزنامه «دنیای‌خودرو» را درارتباط با موارد فوق می‌خوانید.

برای کاهش هزینه‌های بیمه رانندگانی که رفتارهای پرخطر ندارند، چه‌برنامه ای دارید؟
به‌زودی طرحی را ارائه خواهیم کرد که براساس آن با یک تراشه، رفتار راننده و خودرو رصد می‌شود. دردنیا از تکنولوژی‌هایی برخورداریم که رفتار داخل کابین را رصد می‌کنند. به‌عنوان مثال چنانچه راننده از مشروبات الکلی استفاده کرده باشد، هشدار می‌دهد و حتی خودرو را قفل می‌کند. درایران نیز درحال‌حاضر به‌دنبال آن هستیم که بتوانیم چنین سیستم‌هایی را به‌صورت آزمایشی اجرا کنیم. بیمه ملت نیز طرح خود را به‌عنوان نمونه درچند خودرو امتحان کرده است که البته رفتار داخل کابین را بررسی نمی‌کند؛ اما می‌تواند به‌بررسی مدل رانندگی فرد بپردازد. این طرح درحال حاضر با نام «خودرو بدنه خاص» شناخته می‌شود. 

نحوه اجرای طرح جدید بیمه ملت به‌چه صورت است؟
درسال نخست اجرای این طرح قرار است این تراشه روی خودروها نصب شود و با برخورداری از یک نرم‌افزار می‌تواند رفتار خودرو و راننده را رصد و هر یک‌دقیقه یک‌بار، توسط جی‌پی‌اس برای پنل‌های ما ارسال کند. با بررسی این رفتارها، در یک بازه زمانی مشخص، امتیازدهی برای رانندگان انجام می‌شود که مواردی مانند عمل به‌قانون و سرعت مجاز درآن لحاظ می‌شود. همچنین ترمزهای ناگهانی و سرعت‌های بالا که ناشی از رفتار راننده است، در این امتیازدهی لحاظ می‌شود و براساس شاخص‌هایی که در این سیستم تعریف شده است، امتیاز داده می‌شود که برای امتیاز بالای 70 به‌عنوان مثال 30 درصد تخفیف برای خرید بیمه‌نامه اعمال می‌شود. برای امتیاز کمتر از 70 نیز تخفیف 20 درصدی درنظر می‌گیریم و برای امتیازهای کمتر از 50 هیچ‌تخفیفی درنظر گرفته نمی‌شود. این شاخص‌ها دردنیا مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما می‌توان گفت نسخه بیمه ملت درمقایسه با آن‌ها به‌روزتر است. برخی شرکت‌ها نیز موارد مشابهی را طراحی کرده‌اند که تنها به‌رفتار راننده درمدت بیمه‌نامه می‌پردازد، اما طرح بیمه ملت رفتار خودرو را نیز در نظر می‌گیرد. ممکن است هنگام رانندگی اتفاقاتی مانند ترکیدگی لاستیک‌ها یا از کار افتادن موتور رخ دهد که باید به‌عنوان رفتار خودرو برای صدور تخفیف بیمه‌نامه به‌آن توجه شود. این نرم‌افزار با نام UBI شناخته می‌شود و تنها چالش ما درحال حاضر مجاب کردن خودروسازان برای همکاری است. البته این احتمال وجود دارد که درصورت نصب این تراشه،  خودروسازان محصولات خود را از گارانتی خارج کنند. 

نصب این تراشه چه‌هزینه‌ای را برای خریداران بیمه به‌همراه دارد؟
این تراشه ساخت‌داخل است و روی ECU نصب می‌شود. برای دریافت هزینه آن نیز دو امکان وجود دارد؛ اگر رانندگان هزینه این تراشه را پرداخت کنند، پول آن‌ها نزد ما امانت می‌ماند و سال بعد برای خرید بیمه‌نامه شامل تخفیف می‌شوند. قیمت این تراشه حدود یک‌میلیون تومان است و امکان دوم این است که این تراشه را به‌صورت امانت دراختیار مالکان خودرو قرار دهیم و سال بعد با دریافت این تراشه تخفیفی را به آن‌ها ارائه کنیم. البته باید به‌این موضوع توجه داشت که این تراشه با برخورداری از سیستم GPS قابل ردیابی است و مالک اصلی آن بیمه ملت است. 

آیا امکان اجرای این طرح به‌صورت یکپارچه توسط تمام شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد؟
این طرح متعلق به‌بیمه ملت است و این بیمه نخستین‌شرکتی است که قصد دارد این طرح را اجرا کند. البته سایر شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از این مدل استفاده کنند و شرکت ارائه‌دهنده سرویس تراشه می‌تواند با سایر شرکت‌های بیمه‌ای همکاری کند. البته اگر این سیستم به‌طور یکسان درتمام شرکت‌ها اجرا شود، مدیریت ساده‌تری خواهد داشت؛ اما متاسفانه در کشور ما حدود دو تا سه‌میلیون دستگاه خودرو از خرید بیمه شخص‌ثالث سر باز زده‌اند. این بدان‌معناست که با تضعیف وضعیت اقتصادی مردم، خرید بیمه‌نامه‌ها کاهش پیدا می‌کند. این درحالی‌است که عدم‌خرید بیمه‌نامه شخص‌ثالث مخاطرات بسیاری برای مالکان خودروها به‌همراه دارد و درصورت بروز اتفاق تبعات اجتماعی بسیاری خواهد داشت. براساس آمارها زمانی که یک نفر درحادثه رانندگی فوت می‌کند، تقریبا هشت‌خانوار با این اتفاق درگیر می‌شوند و این حادثه زیان‌های اجتماعی زیادی را رقم می‌زند. آمارها نشان می‌دهد سال گذشته حدود 20 هزار نفر درصحنه تصادفات جان باخته‌اند و این درحالی‌است که آمار بعد از تصادفات اعلام نمی‌شود. بسیاری از این افراد درمسیر بیمارستان و حتی دربیمارستان‌ها فوت می‌کنند. 

آیا طرح یا لایحه‌ای درخصوص بیمه‌های حمل‌ونقل با هدف اصلاح عملکرد شرکت‌های بیمه در دست بررسی است؟
درحال حاضر قانون شخص‌ثالث که قرار است راننده‌محور شود، مشکلات بسیاری را حل خواهد کرد. بیمه مرکزی نیز روی این قانون کار می‌کند و زمانی که مجلس درسال 95، قانون شخص‌ثالث را تصویب کرد، دستورالعمل‌هایی را برای بیمه‌مرکزی درنظر گرفته بود. بیمه‌مرکزی نیز با استفاده از این امکان، کارشناسی بیمه شخص‌ثالث را انجام داده و آن را برای تصویب به‌شورای‌عالی بیمه فرستاده است. 

کدام‌بخش از حمل‌ونقل می‌تواند برای صنعت بیمه سودده باشد؟
بیمه‌ها دربخش بار می‌توانند سودده باشند. به‌طور کلی در باربری بیمه‌های نسبتا خوبی وجود دارد که زیان‌ده نیستند. اما با توجه به‌تحریم‌ها نیز حمل بار داخلی و خارجی به‌شدت کاهش یافته است. بیمه بدنه نیز اگر از مدیریت ریسک خوبی برخوردار شود، به‌طور قطع می‌تواند سودده باشد؛ اما به‌دلیل شرایط اقتصادی، اقبال مردم از خرید بیمه‌نامه بدنه به‌شدت کم شده است. تنها کسانی که خودروهای لوکس دارند، ریسک بدنه خودروها را با خرید بیمه‌نامه بدنه پوشش می‌دهند. 
به‌هر حال بازار بیمه بدنه جای کار بسیاری دارد و بیمه دربخش حمل‌ونقل ریلی نیز درسال‌های اخیر به‌ویژه دربخش مسافری کمی زیان‌ده شده است؛ اما دربخش باری هنوز بیمه‌نامه‌های چندانی درکشور وجود ندارد. 
درشرایط تحریم حجم بارهای هوایی و دریایی کاهش پیدا کرده است؛ اما این دو بخش نیز بیمه‌های خوبی ارزیابی می‌شوند. 

بیمه ملت به‌تازگی طرحی را برای پوشش افت قیمت خودروها معرفی کرده است. هدف از اجرای این طرح چه‌بوده است؟
درسال‌های اخیر با توجه به‌رشد تورم و برهم‌ریختگی شرایط اقتصادی، صاحبان مال، نگران اموال خود هستند. بیمه ملت دربخش خودرو، به‌دنبال راهی برای جبران این افت قیمت بود؛ بنابراین بیمه‌نامه‌ای را تحت‌عنوان افت قیمت طراحی کردیم. این پوشش برای خسارت‌های جزئی ناشی از حوادث اصلی و پوشش‌های اضافی به‌جز سرقت کلی و جزئی بوده و خسارت کلی نیز شامل آن نخواهد بود. همچنین پرونده‌هایی مشمول پرداخت خسارت افت قیمت خواهند بود که درحوادث مربوط به آن‌ها بدنه اصلی خودرو آسیب ببیند و درمواردی که تنها به‌موتور، چراغ‌ها، شیشه‌ها، سپرها و آیینه‌های خودرو خسارت وارد شود، افت قیمتی پرداخت نخواهد شد.

نحوه پرداخت خسارت در این طرح به‌چه صورت است؟
خسارت پرداخت بابت پوشش افت قیمت معادل 25 درصد خسارت نهایی ضرب درارزش روز خودرو تقسیم برارزش خودرو صفرکیلومتر خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر به‌خودرویی با ارزش 400 میلیون‌تومان که دارای پوشش افت قیمت است، پس از محاسبات نهایی 100 میلیون‌تومان خسارت تعلق گیرد و ارزش صفرکیلومتر آن 500 میلیون‌تومان باشد، مبلغ 20 میلیون‌تومان بابت افت علاوه‌بر مبلغ خسارت پرداخت خواهد شد. 

این پوشش بیمه‌ای شامل چه‌خودروهایی می‌شود و حق پوشش آن چقدر است؟
منظور از خسارت نهایی، خسارت پرداختی پس از کسر کسورات قانونی مانند استهلاک، فرانشیز، ماده 10 و... قبل از اضافه شدن ایاب و ذهاب و هزینه حمل خواهد بود. درصورتی‌که خودرویی دارای نمونه صفرکیلومتر نباشد یا تولید آن متوقف شده باشد، به‌ازای هرسال پس از تولید 10 درصد از مبلغ اولیه بابت افت کسر خواهد شد. همچنین خسارت افت قیمت برای هرموضع آسیب‌دیده تنها یک‌بار درطول عمر خودرو قابل پرداخت است. این پوشش به بیمه‌گذاران بدنه که دارای خودرو با سن کمتر از پنج‌سال هستند، ارائه می‌شود. حق بیمه این پوشش نیز 10 درصد حق بیمه اصلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =