قطعه‌سازان

سرانجام شورای پول‌واعتبار از 10هزارمیلیاردتومان تسهیلاتی که قرار بود به خودروسازان اختصاص داده شود، 5هزارمیلیاردتومان را به تصویب رساند تا شرکت‌های خودروساز با دریافت آن بخشی از بدهی حدود 20هزارمیلیاردی‌شان به قطعه‌سازان خصوصی را بپردازند.

به گزارش «اخبار خودرو»، سرانجام شورای پول‌واعتبار از 10هزارمیلیاردتومان تسهیلاتی که قرار بود به خودروسازان اختصاص داده شود، 5هزارمیلیاردتومان را به تصویب رساند تا شرکت‌های خودروساز با دریافت آن بخشی از بدهی حدود 20هزارمیلیاردی‌شان به قطعه‌سازان خصوصی را بپردازند. اتفاقی که به اعتقاد رضا رحمانی،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت نه‌تنها می‌تواند زمینه افزایش تولید خودروسازان را فراهم کند، بلکه باعث کاهش قیمت خودرو نیز خواهد شد. در این خصوص، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره جزئیات این موضوع توضیح می‌دهد.

درحالی‌که قرار بود 10هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان برای افزایش توان مالی قطعه‌سازان اختصاص داده شود، چندی پیش خبر تصویب 5هزارمیلیاردتومان تسهیلات منتشر شد. آیا با این شرایط در تولید و کیفیت قطعات و افزایش تیراژ خودروسازان خللی ایجاد نمی‌شود؟
اگر قرار بود خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش کیفیت قطعات به ادامه تولید بپردازند، امروز به‌جای تولید یک‌هزار قطعه، 2هزار قطعه تولید می‌کردیم. اما با تمام توان سعی کردیم محصولاتی حتی بهتر از سال گذشته تولید کنیم و به دست مصرف کننده برسانیم. به‌رغم تحریم‌ها، کیفیت محصولات تولیدی نسبت به سال گذشته نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم داشته است. درخصوص تسهیلات مصوب‌ همان‌طور که اشاره کردید، قرار بود 10هزارمیلیاردتومان اختصاص داده شود که در نهایت 5هزارمیلیاردتومان با تلاش و پیگیری‌های مداوم رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو بعد از فراز و نشیب‌های بسیار مصوب شد. از این مقدار هم قرار است 2هزارو500 میلیارد تومان تسهیلات به ایران‌خودرو و مابقی آن نیز به گروه سایپا اختصاص داده شود. 

نحوه بازپرداخت این تسهیلات به چه نحوی است و آیا بخشی از آن برای افزایش نقدینگی خودروسازان هزینه می‌شود؟
دوره بازپرداخت تسهیلات مصوب کوتاه‌مدت است. این تسهیلات هم با هماهنگی‌هایی که با انجمن قطعه‌سازان ایران انجام شده، قرار است به‌طور کامل به دست قطعه‌سازان برسد. هرچند هنوز ریالی از این تسهیلات به دست ما نرسیده و نیاز است بانک‌مرکزی روند کار را سرعت ببخشد.

با این تفاصیل فکر می‌کنید چه زمانی این تسهیلات به شما پرداخت شود؟
تمام درخواست‌ها و اقداماتی که لازم بوده، از سوی خودروساز  انجام شده است و همچنان هم در حال پیگیری هستیم. این حد اعتباری را بانک مرکزی باید ابلاغ کند تا بانک‌ها آن را در اختیار ما قرار دهند. 

باتوجه به این‌که سال گذشته هم 844میلیون یورو تسهیلات مصوب شده بود اما در نهایت بانک مرکزی با اختصاص آن مخالفت کرد، فکر نمی‌کنید احتمال دارد این تسهیلات هم به دست خودروسازان نرسد؟
نه؛ چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. چراکه با توجه به همکاری بسیار خوبی که بانک‌مرکزی دارد و پیگیری‌هایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مدیرعامل ایران خودرو انجام می‌دهند به نظر می‌رسد این تسهیلات اختصاص داده و به بخش تولید تزریق شود. هرچه زودتر این تسهیلات اختصاص داده شود، افزایش تولید روند سریع‌تری را طی خواهد کرد. البته طی ماه‌های اخیر توانستیم تیراژ تولید خودرو را به‌طور محسوسی افزایش دهیم که این هم نتیجه تلاشی است که قطعه‌سازان داشتند. بنابراین اگر این شارژ مالی هم انجام شود، راحت‌تر می‌توانیم سیاست افزایش تولید خودرو را پیش ببریم. 

تزریق این منابع مالی به قطعه‌سازان چند درصد از مشکل کمبود نقدینگی آن‌ها را برطرف می‌کند؟
به‌نظر می‌رسد بتوانیم با این منابع مالی حدود 70درصد پرداخت‌های 120روزه به قطعه‌سازان را پاسخگو باشیم.120روزه به آن دسته از مطالبات قطعه‌سازان گفته می‌شود که امروز کالای مربوط به آن را تحویل می‌دهند و بعد از 120روز پولش را تحویل می‌گیرند.

باتوجه به بدهی حدود 20هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان و کاهش مقدار تسهیلات برنامه‌ریزی‌شده در زمان تصویب، چه چشم‌اندازی برای این صنعت دارید؟ به‌خصوص برنامه داخلی‌سازی قطعات را هم در پیش داشتیم و نیاز مالی در چنین شرایطی افزایش می‌یابد. 
با توجه به وضعیت ارز الان بهترین فرصت است که قطعات را از طریق ساخت داخل تامین کنیم. برای ساخت داخل هم دو ضرورت وجود دارد. اول این‌که خودروساز به‌طور جدی خواستار استفاده از قطعات داخلی باشد. در همین راستا، به‌صورت هفتگی سه تا چهار جلسه داریم که یکی از آن‌ها جلساتی است که در مورد خودکفایی قطعات با حضور مدیرعامل ایران‌خودرو برگزار می‌شود. در این رابطه نیز قراردادهایی با تضمین بلندمدت با قطعه‌سازان منعقد و مشوق‌هایی هم به آن‌ها برای ساخت داخل قطعات جدید داده می‌شود. ضرورت دوم، پشتیبانی مالی از قطعه‌سازان برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت داخل قطعات است. در هر صورت برای داخلی‌سازی قطعاتی که های‌تک هستند، نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی هستیم. الان قطعه‌ای داریم که به 40میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. همچنین قطعه‌ای که نزدیک 70میلیون دلار نیازمند سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی و جلوگیری از ارزبری دارد. در این خصوص می‌توان به قطعه‌ پلوس که هنوز ساخت داخل نشده است، اشاره کرد که با یک‌بار سرمایه‌گذاری 40میلیون‌دلاری می‌توان جلوی سالانه 100میلیون دلار ارزبری آن را گرفت. 

این سرمایه‌گذاری را به نظرتان باید چه بخش‌هایی انجام دهند؟
صندوق‌های حمایتی باید به سر کار بیایند و حمایت کنند تا چنین قطعاتی با ارزبری بالا داخلی‌سازی شوند. نتیجه چنین کاری به‌طور قطع کاهش ارزبری و حتی قیمت قطعه است. همچنین با این‌کار انتقال تکنولوژی به داخل کشور را هم خواهیم داشت. در کنار تمام این موارد اشتغال‌زایی خوبی هم صورت می‌گیرد. با این روش می‌توانیم دانش طراحی تعدادی از قطعات «های‌تک» را به داخل کشور منتقل کنیم.

اکنون که تحریم هستیم چگونه این دانش طراحی به کشور منتقل می‌شود؟
این کار را باید به عهده بخش خصوصی بگذاریم؛ آن‌ها می‌دانند باید چکار کنند. حالا هم ساخت داخل قطعات را با بخش خصوصی پیش می‌بریم که در انتقال تکنولوژی راحت‌تر عمل می‌کند. آن‌ها از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی استفاده کرده و همچنین دانش را از کشورهای مختلف وارد می‌کنند و عملیات داخلی‌سازی را انجام می‌دهند. بخش خصوصی این قابلیت را دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =