خودروسازی چین

خودروسازان برای بهره‌ برداری بیشتر از کارخانه‌ های خود در چین، تلاش می‌کنند محصولاتشان را از این کشور به‌ بازارهایی غیر از آمریکای‌ شمالی صادر کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، چهارشنبه هفته پیش فاز اول معاهده تجاری چین-آمریکا امضا شد؛ اما تعرفه ۲۵ درصدی که پیش‌تر ایالات‌متحده برای واردات هرخودرو ساخت چین اعمال کرده است، بدون تغییر باقی ماند. همچنین این احتمال می‌رود که در سال جاری میلادی بازار خودروهای جدید در چین برای سومین‌سال متوالی دچار افت و رکود شود.

میزان تولید دربسیاری از کارخانه‌های خودروسازی درچین تا حد زیادی کمتر از برنامه پیش‌بینی‌شده هنگام رشد لجام‌گسیخته تولیدات این صنعت شده است و خودروسازان برای بهره‌برداری بیشتر از کارخانه‌های خود، تلاش می‌کنند محصولاتشان را از چین به‌بازارهایی غیر از آمریکای‌شمالی صادر کنند. هرچند برخی شرکت‌ها از قبل دست به‌چنین اقدامی زده‌اند. 

دانگ‌ فنگ یودا کیا

جوینت‌ونچر دانگ‌فنگ یودا کیا که با کیای کره‌جنوبی همکاری دارد، در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو را تحت‌برند کیا به‌بازارهای نوظهور از جمله آفریقای‌شمالی، جنوب‌شرقی آسیا و آمریکای‌جنوبی صادر کرد.

این جوینت‌ونچر که توان تولید سالانه ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، مجموعا در داخل چین و خارج از آن کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به‌فروش رسانده است. براساس اظهارات گروه جیانگ‌سو یودا، شریک چینی کیا این جوینت‌ونچر قصد دارد بازارهای خارجی بیشتری را برای محصولات تولیدی خود پیدا کند و ظرف سه‌سال میزان صادرات خود را به‌رقم ۱۰۰ هزار دستگاه برساند. 

دانگ‌ فنگ - پژو - سیتروئن

گروه خودروسازی فرانسوی «PSA» نیز همچون کیا، با نیاز فزاینده برای کمک کردن به‌جوینت‌ونچر خود با دانگ‌فنگ از طریق افزایش صادرات روبه‌رو شده است. این جوینت‌ونچر که با نام دانگ‌فنگ-پژو-سیتروئن شناخته می‌شود، از سال ۲۰۱۷ کار صادرات کیت‌های خودرویی را که در مالزی و ویتنام مونتاژ می‌شوند، آغاز کرد.

از سال بعد از آن نیز این جوینت‌ونچر صادرات یک موتور توربوشارژشده ۱.۲ لیتری را به‌کارخانه‌های «PSA» در اروپا آغاز کرد. اما این اقدامات برای افزایش سودآوری دانگ‌فنگ-پژو-سیتروئن بسیار ناچیز بود. براساس گزارش دانگ‌فنگ، این جوینت‌ونچر با تجربه یک رکود دنباله‌دار، تنها در نیمه نخست سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیارد یوآن را از دست داد.

درسال ۲۰۱۹ جوینت‌ونچر دانگ‌فنگ-پژو-سیتروئن که ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، تنها ۱۱۳ هزار و ۵۷۹ دستگاه خودرو به‌فروش رساند. «PSA» برای نجات این شراکت طی توافقی درماه دسامبر با همتای چینی‌ خود، قول داده به‌افزایش صادرات این جوینت‌ونچر کمک کند. 

سایک‌ موتور و جنرال‌ موتورز

همزمان دو مهره تاثیرگذار دیگر در صنعت‌خودرو چین یعنی سایک‌موتور و جنرال‌موتورز نیز در تلاش برای افزایش صادرات خود هستند. سایک درسال ۲۰۱۹ به‌کمک برند MG توانست درخارج از چین چیزی حدود ۱۳۹ هزار دستگاه خودرو به‌فروش رساند که نسبت به‌صادرات آن درسال قبل ۹۰ درصد افزایش داشت و حدود ۴۷ درصد از کل فروش این برند را تشکیل می‌داد.

تعرفه‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا عملا این امکان را از جنرال‌موتورز گرفته تا کراس‌اوور بیوک انویژن و سدان پلاگین-هیبرید کادیلاک CT6 را که با همکاری سایک درچین مونتاژ می‌شوند، در بازار ایالات‌متحده عرضه کند. اما این خودروساز دیترویتی به‌صادرات خودرو از چین به‌سایر بازارهای نوظهور از جمله آمریکای‌لاتین و آفریقای‌شمالی ادامه می‌دهد.

فروش جنرال‌موتورز در بازار چین درسال ۲۰۱۹، ۱۵ درصد کاهش یافت و حالا این خودروساز درتلاش است با همکاری سایک یک کارخانه مونتاژ جدید را راه‌اندازی کند که توسط جوینت‌ونچر تولید خودروهای سبک آن‌ها با نام سایک-جی‌ام-وولینگ در جنوب‌شرقی چین اداره می‌شود.

براساس گفته‌های مقامات جوینت‌ونچر سایک-جی‌ام- وولینگ تیپ‌های ارزان‌تر ساخته‌شده در این کارخانه همچون مدل‌های مختلف شورولت در بازارهای نوظهور توزیع خواهند شد. سایک با کمک جنرال‌موتورز انتظار دارد بتواند صادرات سالانه برندهای زیرشاخه خود و آن‌دسته از محصولاتی را که توسط دو جوینت‌ونچر این شرکت با جنرال‌موتورز ساخته می‌شوند، از ۳۵۰ هزار دستگاه درسال ۲۰۱۹ به یک‌میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ برساند. 

فورد

جنرال‌ موتورز تنها خودروساز آمریکایی نیست که محصولات خود را از چین به‌سایر نقاط جهان صادر می‌کند، بلکه سال گذشته فوردموتور نیز مدل سدان‌ اسکورت خود را که با همکاری جوینت‌ ونچر چینی‌ اش تولید کرده بود، به‌خاورمیانه صادر کرد. البته این اقدام پس از آن بود که فورد کراس‌اوور اکواسپرت را که درهمین جوینت‌ونچر تولید شده بود، به فیلیپین فرستاد. 

با توجه به‌کاهش فروش محصولات فورد در چین و رسیدن به‌حدود ۵۷۰ هزار دستگاه که نصف فروش این شرکت در سال ۲۰۱۶ است، به‌نظر می‌رسد فورد برای توسعه صادرات خود به‌کمک شرکای چینی‌اش احتیاج دارد. سایر خودروسازان جهانی همچون هیونداموتور و رنو نیز که ظرفیت تولید بیشتری نسبت به‌بازده فعلی خود دارند، با مشکلات مشابهی روبه‌رو هستند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =