صندلی کودک در خودرو

رئیس‌ پلیس راهور ناجا روز گذشته در همایشی اعلام کرد بستن کمربند ایمنی در جاده‌ های برون‌ شهری برای همه سرنشینان الزامی است زیرا عدم رعایت این قانون باعث شده حدود ۱۲‌درصد از جانباختگان تصادفات جاده‌ ای، کودکان باشند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، در تصادفات هیچ نقشی ندارند، نه در سرعت و خواب‌ آلودگی و نه در جاده‌ هایی که پرخطر هستند؛ اما بیشترین آسیب در سوانح را آن‌ ها می‌برند. آن‌ هایی که مشخص نیست چرا راهکاری برای ایمنی بهتر آن‌ها در خودروها سنجیده نمی‌شود. 

کودکان؛ سهم ۱۲درصدی در مرگ‌ و میر تصادفات جاده‌ای دارند. کودکانی که قدرت و توانایی دفاع از خود را ندارند و احتمالا به‌ دلیل آستانه تحمل درد پایین‌ تر بیش از آدم بزرگ‌ ها در تصادفات صدمه می‌بینند. 

چرا کمربندی ایمنی نه؟

رئیس‌ پلیس راهور ناجا روز گذشته در همایشی اعلام کرد بستن کمربند ایمنی در جاده‌ های برون‌ شهری برای همه سرنشینان الزامی است زیرا عدم رعایت این قانون باعث شده حدود ۱۲‌درصد از جانباختگان تصادفات جاده‌ ای، کودکان باشند. 

اما واقعیت این‌است کمبرند صندلی عقب خودروهای داخلی برای کودکان مناسب نیست. زهرا، مادر کودک سه‌ساله‌ای است که عادت دارد دخترش را برای ایمنی بیشتر در قسمت عقب خودرو نگه دارد، به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «دخترم دائم در خودرو تکان می‌خورد و کمربند برایش بزرگ است، می‌دانید ثابت ماندن، کودکان را کلافه می‌کند و کمربند راه خوبی برای نگه داشتن آن‌ها نیست.»  

این مشکل را برخی مادران دارند و البته عموما اتکا می‌کنند به‌دست فرمان خوب و مطمئن پدران. 

البته تنها کودکان نیستند که در صندلی عقب کمربند ایمنی را تاب نمی‌آورند، حتی آدم بزرگ‌ها هم چندان برایشان استفاده از کمربند ایمنی جذاب و ساده نیست و تصور می‌کنند در صندلی عقب به اندازه کافی ایمن هستند.

صندلی کودک را جدی بگیریم 

 غیر از بحث کمربند ایمنی که استفاده آن در صندلی عقب خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها جدی نیست، بحث دیگری در خودروها وجود دارد که البته آن هم جدی تلقی نمی‌شود؛ صندلی کودک.

رئیس‌ پلیس راهنمایی‌ و رانندگی نیروی انتظامی چندی‌ پیش درجمع خبرنگاران درباره اجباری شدن استفاده از صندلی کودک گفته بود: «پلیس درحال پیگیری لایحه ماده۱۹ در مجلس برای اجباری کردن استفاده از صندلی کودک است و درصورت تصویب با متخلفان برخورد می‌کند.»

براساس لایحه اصلاح ماده19 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، کودکان با وزن کمتر از 36کیلو و قد کمتر از 150سانتی‌متر باید از صندلی مناسب خودرو استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از ۴۶ کشته تصادفات روزانه در کشور، ۷نفر کودک هستند، افزود: «اخیرا مجلس قانونی را در حمایت از کودکان تصویب کرده که پس از تصویب شورای نگهبان اجرایی می‌شود؛ براساس قانون مذکور از حبس تعزیری تا جریمه نقدی برای متخلفان رانندگی که جان کودکان را به خطر بیندازند، در نظر گرفـــته شــده اســت. خارج شدن کودکان از شیشه و سقف خودرو و نشستن آن‌ها در صندلی جلو یا روی پای راننده تخلف است، زیرا موجب به‌خطر افتادن جان کودکان می‌شود.»

وی گفت: «نرخ جریمه‌های فعلی به‌خصوص برای تخلفات حادثه‌ساز و موضوعات مرتبط با کودکان اصلا بازدارنده نیست و پلیس راهور در شورای عالی ترافیک موضوع افزایش نرخ جریمه‌ها را در این بخش‌ها در دستورکار قرار داده است.»

صندلی‌های کودک گران هستند؟

یکی از نگرانی‌های والدین برای استفاده از صندلی کودک در خودرو قیمت بالای این وسیله است. زهرا می‌گوید: «هنگامی که می‌خواستم سیسمونی تهیه کنم، قیمت این صندلی‌ها حدود یک‌میلیون تومان بود، من هم ترجیح دادم از آن استفاده نکنم و به همان کری‌یر یا کالکسه بسنده کنم.»

البته قیمت این صندلی‌ها این روزها به دلیل تنوع آن کمتر شده است. قیمت صندلی خودرو از حدود ۳۰۰هزارتومان تا حدود ۲میلیون تومان است. هرچه کارایی و راحتی صندلی‌ها بیشتر می‌شود، طبیعتا قیمت آن هم بالاتر می رود. 

بررسی‌ها در قوانین کشورهای اروپایی نشان می‌دهد استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری است و راننده حق ندارد کودکی را بدون صندلی کودک سوار خودرو کند، درغیر این صورت جریمه، حداقل عاقبتی است که در انتظارش است. البته اگر بخواهیم پا را فراتر از اجبار نیز بگذاریم باید بگوییم فرهنگ استفاده از صندلی در میان خانواده‌ها رایج شده است. 

اتفاقی که دستکم در کشور ما محقق نشده و هرخانواده‌ برای استفاده از آن یک بهانه دارد. این را هم باید در نظر گرفت که لایحه حمایت از کودک همچنان در پیچ‌وتاب قانون است. بنابراین فارغ از قانون باید به فرهنگسازی اندیشید که برای تمام کودکان جوابگو باشد چه خودروسواران و چه موتور سواران. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =