گردهمایی جهادگران عرصه تولید و خودکفایی

روز گذشته گردهمایی جهادگران عرصه تولید و خودکفایی قطعات در شرکت طراحی‌مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو «ساپکو» برگزار شد، در این گردهمایی که شرکت‌های تولیدکننده و تامین‌کننده قطعات خودکفا ‌شده نیز حضور داشتند.

به گزارش اخبار خودرو،البته این نشست تنها گردهمایی ساپکو نخواهد بود و قرار است همزمان با دهه فجر در روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه سال جاری  نیز گردهمایی دیگری برگزار شود. در آن گردهمایی  فرصتی مغتنم به‌منظور مذاکرات دوجانبه و جلسات تخصصی با هدف توسعه خودکفایی ایجاد خواهد شد. در این راستا شرکت ساپکو قصد دارد از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحب فناوری  بهره‌مند شود؛ چرا که بخشی از نیازمندی‌های این شرکت مربوط به بخش‌های مگاماژول برق و الکترونیک، مگاماژول شاسی و تعلیق، مگاماژول قوای محرکه، مگاماژول بدنه، مگاماژول تزئینات و دیگر مجموعه‌ها و قطعات استاندارد، مواد اولیه، صحه‌گذاری، قالب و ابزار و تجهیزات است. در آن گردهمایی ساپکو قطعات و مواداولیه خودکفایی نشده یا تامین از خارج را در دستور کار قرار خواهد داد و  شرایط تسهیل‌کننده اجرای سیاست خودکفایی و نیازهای  خود را جهت ساخت و سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحب  فناوری در صنعت خودرو  اعلام خواهد کرد.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو:

تحویل ۱۵۰ هزار خودرو به مشتریان ظرف سه ماه

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه محور اصلی برگزاری این گردهمایی قدردانی از زنجیره تامین و تلاش‌های آن‌ها برای کنار زدن مشکلات است، گفت:« موضوع دوم این است که به‌طور مختصر بررسی کنیم کجا بودیم، کجا هستیم و کجا خواهیم رفت.»

فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه طی چند ماه گذشته در شرایط بحرانی قرار داشتیم، اضافه کرد:« در این زمان ۱۰۰هزار نفر از قطعه‌سازی جدا شدند، همچنین با تعهد تحویل خودرو بالای ۱۰۰‌هزار دستگاهی مواجه بودیم. علاوه بر این  نقدینگی به حداقل رسید   و تیراژ تولید خودرو نیز کاهش یافته بود، در کنار این مسائل با افزایش چک‌های برگشتی و نگرانی قطعه‌سازان بابت لطمه‌دیدن از خودروسازی نیز روبه رو بودیم.»

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم این است که الان خودرویی نداریم که بیشتر از یک ماه در کارخانه باشد، گفت:« خوشبختانه طی دی‌ماه تیراژ تولید به کمتر از ۲ هزار دستگاه در روز نرسیده است. البته طی مدت کوتاهی تیراژ تولید ۲ هزار و ۵۰۰دستگاه خودرو در روز را هم توانستیم تجربه کنیم که آن را هم تثبیت خواهیم کرد.»

مقیمی اضافه کرد:«طی سه‌ماه گذشته بیش از ۱۵۰هزار خودرو به مردم تحویل داده‌ایم و متوسط تولید در دی‌ماه به ۲هزار و ۲ دستگاه در روز رسیده، هرچند این ارقام در گذشته هم در ایران‌خودرو تجربه شده است اما در شرایط تحریم می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که رکورد زدیم.»

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره اینکه اکنون افزایش ظرفیت حمل خودرو از ۵ هزاردستگاه در گذشته به ۱۳‌هزار دستگاه رسیده است، گفت:« برای رسیدن به این هدف طرحی را اجرا کردیم که مردم خودرو را در سایت‌ها تحویل گرفتند که حدود ۶هزاردستگاه خودرو بوده است.»

وی با اشاره به برنامه‌های جدید ایران خودرو ادامه داد:« تولید محصولات جدید، موتور، گیربکس و... را نیز در دستور کار داریم و استراتژی‌آن را نیز تدوین کردیم. این دستاوردها مجموعه همدلی قطعه‌سازان بوده، هدف سوم این جلسه تجدید میثاق با قطعه‌سازان برای تثبیت تولید ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه است.»

مقیمی بیان کرد:«رمز موفقیت در این اقدام، وحدت و یکپارچگی بین قطعه‌سازان، هر دو انجمن و خودروسازان است، گام‌های بزرگی برداشته‌ایم که توسط انجمن قطعه‌سازها اعلام خواهد شد و همین سیاست تداوم می‌یابد. همچنین امید دارم مدیرعامل ساپکو گام‌های مهم‌تر و موثرتری برای نواقص موجود بردارد.»

وی تاکید کرد:« ۵۰ قطعه‌ای‌که از خارج تامین می‌شد امروز توسط قطعه‌سازان داخلی تامین می‌شود، همچنین پرداخت نظام‌مند و متمرکز به تامین‌کنندگان نیز درحال انجام است. علاوه بر این کاهش مطالبات ۱۲۰‌روزه را داشته‌ایم.»

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه چهارمین میز داخلی‌سازی قطعات نیز به زودی برگزارخواهد شد، ادامه داد:«برای رساندن این نهضت به سرانجام خوب، با اعمال سیاست‌های درست در داخل‌سازی شتاب خواهیم داشت.»

مقیمی با اشاره به اینکه امروز نیاز است آن‌چه را که به دست آورده‌ایم، حفظ کنیم،‌ گفت:« دستاوردهای امروز نباید ما را مغرور کند و فکر کنیم کار تمام شده است بلکه باید مسیر توسعه را در پیش بگیریم و با جدیت بیشتر درپی تثبیت تولید ۲هزار و۵۰۰ دستگاه باشیم.»

این مسئول با اشاره به اینکه در بحث کیفیت قطعات، سیاست‌های تشویقی خواهیم داشت، بیان کرد:« به‌عنوان‌مثال اگر قطعات فاقد سابقه تولید داخل تولید شود، حمایت‌های جدی از آن خواهد شد.»

وی با اشاره به برنامه سال آینده ادامه داد:«برای سال ۹۹ تولید ۶۰۰هزار خودرو را در برنامه داریم و برای صادرات ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو هدفگذاری کرده‌ایم. البته در این میان ضرورت تنظیم  قیمت تمام‌شده نیز مهم است. به‌همین‌دلیل برنامه‌ای سه‌ساله برای خارج شدن از شرایط فعلی را داریم.»

مقیمی تاکید کرد:«مسیر پیش‌ِرو ما توجه جدی به کیفیت است، به‌همین‌منظور یکی از ممنوعیت‌هایی که قرار خواهیم داد، جلوگیری از ورود قطعه بی‌کیفیت حتی مشروط بر توقف خط تولید خواهد بود. در این راستا هر کسی هم که خط را متوقف کند هزینه را از آن خواهیم گرفت.»

وی اضافه کرد:«انتظار داریم تامین مناسب قطعات و هماهنگی با ساپکو و... به موقع انجام شود. در این رابطه قصد داریم مشارکت جدی در تعمیق ساخت داخل داشته باشیم.»

عادل پیرمحمدی مدیرعامل شرکت ساپکو
افزایش تیراژ بدون استفاده از قطعات منفصله وارداتی

در بخش نخست این گردهمایی، مدیرعامل شرکت ساپکو، با بیان اینکه تاکنون به تمام اهدافی که در پیش گرفته‌ایم جامه عمل پوشاندیم، گفت:« ‌همکاری با قطعه‌سازان سبب می‌شود به تولید بیشتر دست یابیم.»

عادل پیرمحمدی با اشاره به اینکه این سومین جلسه‌ای است که شرکت برگزار می‌کند، اضافه کرد:« در نخستین جلساتی که در شهریور و آذرماه برگزار شد، قرار بر این شد که تیراژ تولید خودرو در ایران‌خودرو به ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه در روز برسد که خوشبختانه هفته گذشته این هدف محقق شد.» وی با اشاره به اینکه امیدوار هستیم این تیراژ تولید باز هم تکرار شود اضافه کرد:« برای رسیدن به چنین هدفی از قطعات منفصله وارداتی سی‌کی‌دی استفاده نکردیم.»

پیرمحمدی با اشاره به اینکه متوسط تولید به‌صورت هفتگی ۱۲‌هزار دستگاه مکانیکی و تجاری بوده است، بیان کرد:« روزانه ۲هزار و ۴۰۰ تا ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید شده است.»

وی با اشاره به اینکه با همت هیات‌مدیره و مدیرعامل، بیشترین نقدینگی به ساپکو سرازیر شده است، اضافه کرد:« درحال حاضر برای اخذ وام ۲هزار و ۵۰۰میلیاردتومانی در تلاش هستیم تا آن را به قطعه‌سازان پرداخت کنیم.»

مدیرعامل شرکت ساپکو با اشاره به اینکه در این راستا از انجمن‌های همگن و قطعه‌سازان درخواست کردیم پیگیر این موضوع باشند تا بدهی ۱۲۰ روزه قطعه‌سازان پرداخت شود، ادامه داد:«خوشبختانه زنجیره تامین بسیار قدرتمندی داریم که هم‌زمان با تحریم‌ها فشارها را کم کردند و به‌این ترتیب توانستیم به تیراژ ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه در روز برسیم. همچنین امیدواریم این تیراژ تا آخر سال ۹۸ روند افزایشی داشته باشد.»
 

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو
قطعه‌ سازان کنار خودروسازان ایستاده‌اند

دبیر انجمن قطعه‌سازان در گردهمایی جهادگران عرصه تولید و خودکفایی با اشاره به اینکه  براساس میثاق‌نامه‌ای که داریم‌، ۲هزار و ۵۰۰ خودرو تولید کردیم تا تحریم‌ها را شکست دهیم و تا آخر هم در کنار خودروسازان ایستاده‌ایم، بیان کرد:« درواقع مشکلات ناشی‌از تحریم‌ها را به کمترین حد رساندیم، فقط اگر افزایش تیراژ تا پایان سال نداشته باشیم می‌توانیم تامین قطعات را انجام دهیم.»

مازیار بیگلو با اشاره به اینکه ایران‌خودرو از دو خودرو جدید در دهه فجر رونمایی خواهد کرد، افزود:« البته زنجیره تامین و قطعه‌سازان در این رونمایی شریک خواهند بود.»

وی با اشاره به اینکه ۹۳درصد قطعات توسط ایران‌خودرو اصلاح قیمت شده‌اند و تنها ۷درصد باقیمانده است، اضافه کرد:« هرچقدر در این روند شفاف‌تر عمل شود، قیمت‌ها دقیق‌تر اصلاح خواهند شد.»

بیگلو تاکید کرد:« در حال حاضر جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو برای امسال را ندارد. همچنین قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان منطقی نیست، از همین رو باید این مواد با قیمت تمام‌شده به ما داده شود تا هزینه‌های تولید کاهش یابد.»

وی با اشاره به اینکه در زمینه پرداخت مطالبات اتفاق‌های خوبی در ماه‌های گذشته روی داده است، گفت:« از مدیرعامل ایران‌خودرو برای اصلاح قیمت قطعات و پرداخت عادلانه مطالبات قطعه‌سازان تشکر می‌کنم.»

بیگلو همچنین با اشاره به اینکه نمی‌توان قیمت مواد اولیه را افزایش داد اما قیمت خودرو را ثابت نگه داشت، اضافه کرد:« منطقی نیست قطعه‌ساز و خودروساز ضرر کنند، اما تامین‌کنندگان مواداولیه سود ببرند.»

وی همچنین با اشاره به اینکه هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته اما از سوی‌دیگر نارضایتی مشتریان  از کیفیت بیشتر شده است، ادامه داد:«درواقع کاهش کیفیت قطعه نبوده بلکه زمینه‌ای را فراهم کرده است که مشتری ناراضی شود.»
 

علی وحدت؛  رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌  جمهوری
شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک صنعت خودرو آمدند

در شرایطی که تحریم مشکلات فراوانی ایجاد کرده اما صنعت خودرو فشارها را کم کرده و با تلاش‌های جهادگرانه در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. درکشور پتانسیل مناسبی از دانش فنی و نیروی انسانی در صنعت خودرو وجود دارد.

به عنوان مثال۴۶۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش‌های مختلف فعالیت دارد که از منابع مالی مختلف برخوردارند. در یک سال اخیر ۲ هزار میلیارد تومان به این شرکت‌ها کمک شده و حمایت‌هایی شامل تضامین مالی نیز از آن‌ها انجام شده است.

امروز تعدادی از شرکت‌های قطعه‌ساز نیز به جرگه دانش‌بنیان‌ها پیوسته‌اند و یا اساساً دانش‌بنیان هستند. براین اساس باید مکانیزم پایداری برای تزریق منابع مالی جهت نوآوری در صنعت خودرو تدوین و اجرا شود تا اگر زمانی سیاست‌ها تغییر کرد و فشارهای وارده به صنعت خودرو کاهش یافت، از این سیاست اتخاذشده کوتاه نیایم.

باید در تامین مالی خودروسازان از روش های نوین استفاده شود، روش کلاسیک تامین مالی از منابع بانکی ناکارآمد است. باید از فرصت تحریم در بخش‌های مختلف ازجمله خودروسازی و قطعه‌سازی استفاده شود.

اکنون در دنیا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نیازهای خودروساز و قطعه‌ساز را برآورده کنند. در واقع ایجاد یک مکانیزم پایدار برای پیشرفت، توسعه و نوآوری ضروری است. همچنین نوآوری مالی باید در خودروسازی ایجاد شود. تامین مالی در حوزه زنجیره تامین بسیار جدی است،. نظام مالی متناسب با این حوزه باید ایجاد شود.

آرش محبی نژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان

راهکارهای برون رفت از مشکلات

در تاریخ ۱۰ شهریور سال جاری، که نخستین بار به همین مناسبت گرد هم آمدیم هشت تا از مهمترین‌ها برای برون‌رفت از مشکلات را بیان کردم.

یکی از آنها بحث رفع نقص ۲۰۰ هزار خودرو در کمپانی بود که تکمیل و عرضه شد. ایجاد پرداخت نسبی به طور عدالت نسبی از ایران‌خودرو به زنجیره تامین است.

سوم این که بهبود پرداخت مالی به زنجیره تامین صورت گرفت. 

چهارم، افزایش تیراژ تولید، پنجم افزایش رونق تولید، ششم تداوم حرکت در مسیر شفافیت بود. هفتم، تعامل حداکثر بین ایران‌خودرو و زنجیره تامین و هشتم اصلاح ساختار و رویه‌های جاری شرکت ایران‌خودرو و شرکت های تابع آن است.

با این تفاصیل به سراغ مطرح کردن مشکلات می‌رویم، بحران نقدینگی کمی رفع شده اما همچنان وجود دارد. اخباری از شورای پرداخت مالی و پولی  رخ داده که امیدواریم بهبود یابد. بحث مشکل فروش قطعات خودرو داریم، اگر ۵ هزار میلیارد پول به صنعت خودرو آمد  که ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای ایران‌خودرو هست پرداخت ها انجام شود برای قطعه سازان، تامین مواد اولیه و چالش های آن وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =