میکل یوست رئیس بخش استراتژی مغز متفکر و رهبر تغییر و تحولات اخیر فولکس‌ واگن

در آینده نه چندان دور انتظار داریم که فروش انبوه بتواند به ما کمک کند که با خودروهای برقی‌مان به سودآوری مشابه با خودروهای احتراق داخلی با سطوح اولیه هیبریدی‌سازی دست پیدا کنیم. این یعنی که ما انگیزه اقتصادی دیگری برای ادامه فروش خودروهای احتراق داخلی نخواهیم داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»، میکل یوست رئیس بخش استراتژی مغز متفکر و رهبر تغییر و تحولات اخیر فولکس‌ واگن و مسئول روی آوردن غیرمنتظره این خودروساز آلمانی به عرضه خودروهای الکتریکی است. یکی از بزرگترین دستاوردهای او این بود که توانست مسئولان اتحادیه‌ کارگری آلمان در شهر امدن را که سومین کارخانه بزرگ فولکس‌واگن در آن واقع است به پذیرش ریسک تغییر کاربری این کارخانه و تولید خودروهای الکتریکی خانواده ID متقاعد کند. در این گفت‌وگو که نشریه اتوموتیو نیوز اروپا آن را تهیه کرده آقای بوست درباره تغییر و تحولات فولکس‌واگن سخن می‌گوید. 

آیا می‌توانید راهبرد گروه فولکس‌واگن را برای کربن‌زدایی تشریح کنید؟ 

ما می‌خواهیم که مجموع ردپای کربنی خودروهای سواری گروه فولکس‌واگن تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد. این بدان معنی است که ما باید حول و حوش سال ۲۰۴۰ با آخرین محصول احتراق داخلی‌مان خداحافظی کنیم، هرچند ممکن است هنوز تا آن زمان بازارهایی برای فروش خودروهای احتراق داخلی وجود داشته باشد اما احتمالا درصد فروش ما در این بخش تک رقمی خواهد بود. اگر بخواهیم از کمی پیش‌تر نگاه کنیم این بدان معنی است که نقطه شروع آخرین خودروی درون‌سوز ما حول و حوش سال ۲۰۳۳ خواهد بود. با فرض این‌که این خودرو دومین نسل تولیدی روی یک پلتفرم است پس شروع به تولید این پلتفرم باید حول و حوش سال ۲۰۲۶ باشد. با توجه به زمان طولانی توسعه چنین پلتفرم‌هایی می‌توان نتیجه گرفت که مهندسان ما همین حالا مشغول کار روی سازه آخرین خودروهای احتراق داخلی فولکس‌واگن هستند.  

در آینده نزدیک گروه فولکس‌واگن مجبور به همسو شدن با اهداف اتحادیه اروپا برای کاهش آلایندگی‌ها خواهد شد که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز می‌شود. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که این گروه خودروسازی به خاطر ناتوانی در برآورده ساختن این الزامات قانونی تا حدود ۱.۴ میلیارد دلار جریمه خواهد شد.  آیا این صحت دارد؟ 

سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ می‌تواند برای ما کمی چالش‌برانگیز باشد زیرا ما همچنان به تولید و افزایش تعداد خودروهای برقی‌مان مشغول هستیم. ما به سختی کار خواهیم کرد تا با استانداردها هماهنگ باشیم و کاملا مطمئن هستیم که به تمامی الزامات مربوط به خودروهای سواری خواهیم رسید. تا سال ۲۰۲۲ ما به موقعیتی کاملا آرام و باثبات دست خواهیم یافت. ما همچنین هیچ مشکلی را برای سال‌های بعد از آن پیش‌بینی نمی‌کنیم. 

وقتی باری دیگر میزان مورد نظر دی‌اکسید کربن اتحادیه اروپا کاهش یابد و استاندارد یورو ۷ شروع به کار کند چه‌طور؟ 

تا سال ۲۰۲۴ ما موج جدید خودروهای درون‌سوز و مدل‌های الکتریکی‌مان را خواهیم داشت که شامل تیپ ارزان قیمت یک خودروی الکتریکی می‌شود که روی پلتفرم افزونه‌ای MEB سوار است و با فولکس‌واگن تی‌کراس هم‌اندازه است و می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و قیمت آن زیر ۲- هزار یورو خواهد بود. ما معتقدیم که در آن زمان گذار جامعه به سمت خودروهای برقی به میزان قابل ملاحظه‌ای کامل خواهد شد و ما نیازی به تقلا برای افزایش حجم فروش خودروهای پاک‌مان نخواهیم داشت. 

این خودروهای ارزان قیمت که از پلتفرم MEB استفاده می‌کنند چه فرقی با مدل‌های امروزی دارند که می‌توانند با چنین قیمتی عرضه شوند؟

یکی از گزینه‌های ممکن می‌تواند استفاده از سلول‌های باتری لیتیوم آهن فسفات به جای نیکل منگنز کبالت باشد. 

آیا خودروهای برقی حاشیه سودآوری شما را کاهش خواهند داد؟

طبیعتا. ما انتظار نداریم که با خودروهای برقی با همان میزان درآمدزایی برسیم که موفق شده‌ایم با فناوری پیشین‌مان طی چند دهه گذشته به آن دست پیدا کنیم. هرچند در آینده نه چندان دور انتظار داریم که فروش انبوه بتواند به ما کمک کند که با خودروهای برقی‌مان به سودآوری مشابه با خودروهای احتراق داخلی با سطوح اولیه هیبریدی‌سازی دست پیدا کنیم.  این یعنی که ما انگیزه اقتصادی دیگری برای ادامه فروش خودروهای احتراق داخلی نخواهیم داشت. تا جایی که مشتریان مربوط است ما توانسته‌ایم با مدل ID3 تا حدی به قیمتی مشابه با نسخه دیزل گلف دست پیدا کنیم. 

آیا در مدت گذار فولکس‌واگن عمدا میزان عرضه خودروهای برقی را به خاطر محافظت از سودآوری محدود خواهد کرد؟

ما به خودروهای برقی‌مان به چشم محرک‌هایی برای فروش بیشتر خودروهای درون‌سوز نگاه نمی‌کنیم. این نظر وجود داشت که ما تنها به تعداد مشخصی از خودروهای برقی احتیاج خواهیم داشت تا بتوانیم خودروهای درون‌سوز را که اصل درآمدزایی ما را رقم می‌زنند حفظ کنیم. اما این بدان معنی بود که خودمان سد راه گذارمان شویم و هرگز نتوانیم با خودروهای برقی به سودآوری لازم دست پیدا کنیم. 

اگر این موضوع درست باشد چرا هنوز فولکس‌واگن تحت استاندارد جهانی WLTP تنها رسیدن به سطح آلایندگی کربنی ۷۴ گرم در هر کیلومتر را تا سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته است؟ این ‌طور به نظر می‌رسد که فولکس‌واگن چندان برای عرضه مدل‌های برقی‌اش دیدگاه جاه‌طلبانه‌ای ندارد. 

این هدف ما برای سازگاری با استانداردهاست، اما من به شما قول می‌دهم که الگوی تجاری مورد نظرمان بسیار جاه‌طلبانه‌تر است. ما انتظار داریم که به اعتبار کربنی دست پیدا کنیم که با در نظر گرفتن شرایط کنونی میلیاردها یورو ارزش دارد. 

آیا خواهید توانست مانند تسلا اعتبار کربنی خود را بفروشید؟ 

تصور ما این است که تا آن زمان ما تنها خودروسازی نخواهیم بود که در این مسیر گام بر می‌دارد زیرا گزینه دیگر غیر از روی آوردن به خودروهای برقی موجود نیست. پیش‌بینی من این است که تا آن زمان هیچ تقاضایی برای این اعتبار کربنی از سوی رقبا وجود نخواهد داشت. اما اگر چنین چیزی مطرح باشد ما می‌توانیم آن را در اختیارشان قرار دهیم. 

توماس اولبریش رئیس واحد خودروهای الکتریکی فولکس‌واگن گفته که تا اواسط سال ۲۰۲۳، ۳۳ مدل برقی از سوی ۴ برند زیر شاخه گروه فولکس‌واگن با استفاده از پلتفرم MEB عرضه خواهند شد. چه چیز دیگری را در آینده شاهد خواهیم بود؟ 

ما مدل ID اسپیس ویزیون که در نمایشگاه لس‌آنجلس به نمایش در آمد را داریم. به غیر از آن تصمیم گرفته‌ایم که مدل بعدی چه می‌تواند باشد اما منتظر خوهیم ماند تا عملکرد مجموعه خودروهای برقی‌مان تا سال ۲۰۲۵ ببینیم و بعدا درباره سرمایه‌گذاری روی مدل‌های مختلف تصمیم‌گیری کنیم. تا اینجای کار ID3 بیش از ۳۷ هزار پیش‌سفارش داشته و این میزان شامل فروش‌های ناوگانی نمی‌شود. حدود ۸۰ درصد از مشتریان این خودرو اولین بار است که از فولکس‌واگن خرید می‌کنند. تصور ما این است که وقتی کسی پشت فرمان خودروی برقی بنشیند دیگر هیچ علاقه‌ای به راندن خودروهای درون‌ساز نخواهد داشت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =