صابون‌های لیتیوم و کمپلکس‌لیتیوم، عمده‌ترین غلظت‌دهنده‌های گریس‌ها به‌حساب می‌آیند؛ چرا که تعادل خوبی بین قیمت و عملکرد در این نوع گریس‌ها وجود دارد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،استفاده از گریس‌های پایه‌لیتیومی در جلوبندی، تعلیق، سیبک‌ و چهارشاخ‌گاردان خودرو رایج است؛ اما افزایش قیمت ماده اولیه ساخت این روانکار جامد باعث خواهد شد احتمالا شاهد جایگزینی آن با سایر گریس‌ها باشیم. 
صابون‌های لیتیوم و کمپلکس‌لیتیوم، عمده‌ترین غلظت‌دهنده‌های گریس‌ها به‌حساب می‌آیند؛ چرا که تعادل خوبی بین قیمت و عملکرد در این نوع گریس‌ها وجود دارد. 
اما درسال‌های اخیر این تعادل قیمت و عملکرد به‌دلیل افزایش قیمت لیتیوم برهم خورده است. بنابراین کلسیم‌سولفونات به‌عنوان غلظت‌دهنده، با عملکرد بهتر و قیمت رقابتی (درحال‌حاضر) مورد توجه قرار گرفته است.
در کنفرانس فوریه 2019 موسسه «NLGI» در هندوستان، تمرکز زیادی روی موضوع جایگزین کردن غلظت‌دهنده‌های دیگر به‌جای لیتیوم شده بود. به‌نحوی که موضوع جایگزینی آن در گریس، بسیار محتمل و تقویت‌شده است. 
اخیرا تکنولوژی کلسیم‌سولفونات و پروسه‌های تولید به‌منظور حمایت از مشتریان توسعه یافته است. کلسیم‌سولفونات در 
صنعت‌روانکار به‌عنوان پاک‌کننده در روغن‌های موتور و چندکاربرد محدود در مصارف خودرویی و صنعتی مورد استفاده است. 
برای توسعه گریس‌های کلسیم‌سولفونات ساده و کمپلکس، سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کتل (دیگ پخت) جدیدی برای پخت گریس صورت گرفته است و شیمیدان‌ها شاخص‌های عملکردی مانند کیفیت صابون گریس، نقطه قطره‌ای شدن و ثبات غلظت‌دهی را بررسی و آزمایش می‌کنند. 
موضوع بعدی این است که تولید درمقیاس صنعتی با مقیاس آزمایشگاهی منطبق و به‌اصطلاح تکرارپذیر باشد. 
در این بررسی که با همکاری یک تولیدکننده درهند صورت گرفت، مشخص شد که برای تولیدکننده‌ای با حجم روزانه 10 تن گریس، این تغییر موجب افزایش 50 هزار دلاری در درآمد سالانه خواهد شد. بنابراین قیمت پایین‌تر گریس‌های کلیسیم‌سولفونات درآینده باعث خواهد شد به‌گریس‌های لیتیومی ترجیح داده شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =