صنعت خودروسازی بریتانیا

براساس گزارش انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا که نماینده خودروسازان بریتانیایی و همچنین واردکنندگان خودروهای خارجی است، میزان تولید خودرو در سال ۲۰۱۹ برای سومین سال متوالی نزولی بود و با کاهشی ۱۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل به ۱.۳ میلیون دستگاه رسید که این کمترین میزان فروش از سال ۲۰۱۰ بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نگرانی‌های زیادی را برای خودروسازان جهانی رقم زده و حالا به نظر می‌رسد که حتا اگر بریتانیا و اتحادیه اروپا بتوانند بر سر یک پیمان تجارت آزاد به توافق برسند، صنعت خودروسازی این کشور همچنان با معضلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد بود که حتا در صورت باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا نیز گریبان آن را می‌گرفت.

نگرانی ادامه‌دار

در تمام مدتی که از برگزاری رفراندوم برای خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ تا نهایی شدن این جدایی گذشته، خودروسازان و نماینده‌های آن‌ها تمام آنچه در چنته داشته‌اند را برای جلوگیری از آن به کار گرفته و همواره آینده‌ای تیره و تار و مصیبت‌بار را برای خود پیش‌بینی کرده‌اند.

این ادعای خودروسازان که این صنعت بیرون از اتحادیه اروپا فلج خواهد شد، چندان تاب بررسی دقیق را نمی‌آورد، زیرا داده‌های رسمی  نشان‌گر آن هستند که ظرف یک دوره ۲۰ ساله وضعیت تجارت بریتانیا در خارج از اتحادیه اروپا رشد بهتری نسبت به درون این اتحادیه داشته، در حالی‌که اقتصادهایی همچون ایالات متحده که با وجود تعرفه‌ها با اتحادیه اروپا در ارتباط تجاری بوده‌اند، وضعیت بهتری را نسبت به بریتانیا در داخل اتحادیه تجربه کرده‌اند. اما صنعت خودروسازی همچنین نگران وضعیت شبکه تامین پیچیده‌ای است که در سراسر اروپا کشیده شده و حالا به خطر افتاده و با این نظر موافق نیست که حتا با لحاظ شدن تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی، شبکه تامین به راحتی به کار خود ادامه خواهد داد.

رکود بی‌سابقه

یک سال قبل با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا چشم‌انداز برای صنعت خودروسازی بریتانیا مایوس‌کننده و نامعلوم به نظر می‌رسید. سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده بود زیرا پیش‌بینی آینده تجارت بریتانیا با اتحادیه اروپا غیرممکن بود. با انتقال نگرانی‌های مربوط به محدودیت‌های احتمالی آتی به خریداران، فروش خودروهای سواری و شاسی‌بلند نیز کاهش پیدا کرد.

 براساس گزارش انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا که نماینده خودروسازان بریتانیایی و همچنین واردکنندگان خودروهای خارجی است، میزان تولید خودرو در سال ۲۰۱۹ برای سومین سال متوالی نزولی بود و  با کاهشی ۱۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل به ۱.۳ میلیون دستگاه رسید که این کمترین میزان فروش از سال ۲۰۱۰ بوده است.

حدود ۸۰ درصد این خودروها صادر شده است. براساس گفته‌های انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ میزان تولید به ۱.۲۷ میلیون دستگاه برسد.

فاکتورهای جهانی

بریتانیا بالاخره در تاریخ ۳۱ ژانویه موفق شد خواسته اکثریت مردم خود یعنی خروج از اتحادیه اروپا را عملی کند و ظرف ۱۱ ماه آینده تلاش خواهد کرد تا با این اتحادیه به یک پیمان تجارت آزاد دست پیدا کند. اگر این تلاش با شکست روبه‌رو شود، تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی از راه خواهد رسید.

در سه سال و نیمی که از زمان برگزاری رفراندوم می‌گذرد مشکلی بزرگ بر صنعت خودروسازی بریتانیا سایه افکنده و آن این‌که آیا خودروسازان بزرگی همچون نیسان، تویوتا و هوندا که برای استفاده از مزایای تجارت آزاد با اتحادیه اروپا کارخانه‌هایی فعالیت خود را در بریتانیا آغاز کرده‌اند، به توافقی خواهند رسید که در این کشور بمانند یا تضمینی برای قطع نشدن زنجیره‌های تامین آن‌ها در اروپا وجود خواهد داشت.

حالا که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قطعی و عملی شده تردید‌هایی در رابطه با این مسائل مطرح شده است. اوایل سال گذشته ژاپن و اتحادیه اروپا بالاخره توافقی برای تجارت آزاد را امضا کردند که می‌تواند در بلند مدت به تعطیلی کارخانه‌های خودروسازان ژاپنی در این کشور منجر شود. پس چه فرجامی در انتظار صنعت خودروسازی بریتانیا است؟

با در نظر گرفتن این‌که خودروهای الکتریکی و مجهز به فناوری‌های نوین در حال جایگزین شدن خودروهای معمولی هستن می‌توان با قطعیت گفت که صنعت خودروسازی جهانی طی دهه آینده با اختلال‌هایی روبه‌رو خواهد بود. در حال حاضر کل ایده مالکیت فردی خودروها زیر سوال رفته است و معلوم نیست که در رقابتی دیوانه‌واری که در جریان است چه شرکت‌های سربلند بیرون خواهند آمد.

پیتر ولز استاد رشته تجارت و پایایی در دانشگاه بازرگانی کاردیف بر این باور است که صنعت خودروسازی بریتاینا و همچنین بازار این کشور مدتی است که رو به ضعیف‌تر شدن پیش‌ رفته.

او در این باره گفته: «آینده صنعت خودروسازی بریتانیا به طور خاص تیره و تار است زیرا تصمیم برای خروج از اتحادیه اروپا با تمام تردید‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های احتمالی، همزمان با دورانی شده که تغییر و تحولات گسترده و شتابان گریبان‌گیر کل صنعت خودروسازی شده است».

به باور برخی از کارشناسان احتمال توافق بریتانیا با اتحادیه اروپا و حفظ سازوکارهای روابط تجاری موجود، وجود دارد اما به هر حال تغییر و تحولات و نوسانات موجود در بازار دست‌کم در کوتاه مدت به ادامه وضعیت رکود در صنعت خودروسازی بریتانیا خواهد انجامید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =