«K132» محصول جدید ایران‌ خودرو

این فرصت ایجاد شده است تا تولید محصول کراس‌ اووری را که در برنامه داریم، روی همین پلت فرم باشد. بنابراین بسیاری از طراحی‌ هایی که در پلت‌ فرم این محصول انجام داده‌ایم در محصولات دیگر نیز قابلیت استفاده دارد. این موضوع نشان‌ دهنده آن است که در بحث‌ های مهندسی پیشرفت خوبی داشته‌ ایم

هرچند برای مدتی کوتاه برجام توانست مسیر را برای ورود خودروسازان و سرمایه‌ گذاران خارجی به کشور باز کند اما عمر دستاوردهای آن به‌ قدری کوتاه بود که حتی ایران‌ خودرو برای همکاری با خودروساز فرانسوی درراستای تولید پژو301 نیز نتوانست به نتیجه‌ای برسد و با بازگشت تحریم‌ها، خودروسازان و سرمایه‌گذارانی که پیمان دوستی با بخش‌های مختلف صنعتی کشور بسته بودند، از ایران رفتند.

از همین‌ رو، باتوجه به توقف کامل همکاری ایران‌خودرو و پژو، این شرکت خودروساز داخلی تولید محصولی جدید به‌نام «K132» را در برنامه قرار دارد. محصولی‌که نتیجه تلاش مشترک مهندسان و طراحان صنعت قطعه و خودرو است و با تولید آن تحولی بزرگ در این صنعت ایجاد خواهد شد، زیرا پلت‌ فرم طراحی‌ شده در آن پیش‌ زمینه‌ای برای ساخت محصولات بعدی شرکت ایران‌ خودرو خواهد بود.

در این خصوص کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین ایران‌ خودرو در گفت‌ و گو با «دنیای‌ خودرو» با اشاره به اینکه پژو حقی برای مدعی‌ شدن در مالکیت محصول جدید ایران‌ خودرو ندارد، توضیح می‌دهد.

زمانی‌که برنامه تولید محصول جدید ایران‌خودرو را آغاز کردید،‌ سایه تهدیداتی همچون تحریم‌ ها بر سر صنعت خودرو سنگینی می‌کرد، چگونه این مشکلات را کنار زدید؟

هرچند با بازگشت تحریم‌ها در حوزه اقتصاد کلان با مشکلاتی روبه‌رو شدیم اما این موضوع در بخش توسعه کشور به‌عنوان یک فرصت معرفی شد. چراکه با محدود و قطع‌شدن بسیاری از ارتباطات بین‌المللی به‌شکل طبیعی باید روی توان طراحان، شرکت‌های مهندسی‌ و قطعه‌سازان داخلی برای ارائه محصول جدید از سوی ایران‌خودرو حساب بازمی‌کردیم. بااینکه ‌سال گذشته چالش‌ها و مشکلاتی در این زمینه داشتیم اما هم‌اکنون محصول به حوزه صنعتی‌سازی و صحه‌گذاری‌های نهایی سیستم‌های اصلی آن  رسیده است. بنابراین چالش بزرگ طراحی را بدون حضور خارجی‌ها از سر گذرانده‌ایم. 

با این تفاصیل، محصول جدید ایران‌ خودرو که از آن به‌ عنوان «K132» یاد می‌شود در مراحل تست و آزمون قرار گرفته است؟

بله، طراحی هر محصولی نیاز به صحه‌گذاری، تست و آزمون، نمونه‌‎سازی، ساخت قالب و غیره دارد که اکنون در آن مرحله قرار داریم. اکنون در مسیری حرکت می‌کنیم که بتوانیم محصول جدید را به صورتی که بتوان تولید انبوه کرد به جامعه ارائه دهیم. الان به طراحی این محصول رسیده‌ایم و قابلیت شماره‌گذاری را به طور حتم خواهیم داشت. بنابراین می‌توانیم بگوییم چالش اصلی را که در توسعه داشتیم، در مورد این محصول پشت سر گذاشته‌ایم. این محصول با ساخت داخل بسیار بالایی که دارد، قرار است به بازار بیاید و ازجمله بی‌نظیرترین محصولات خواهد بود. 

اشاره کردید از پلت‌ فرم این محصول می‌توانید برای تولید خودروهای دیگر در ایران‌ خودرو نیز بهره‌ ببرید، در این موضوع توضیح بیشتری بدهید.

این فرصت ایجاد شده است تا تولید محصول کراس‌اووری را  که در برنامه داریم، روی همین پلت فرم باشد. بنابراین بسیاری از طراحی‌هایی که در پلت‌فرم این محصول انجام داده‌ایم در محصولات دیگر نیز قابلیت استفاده دارد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که در بحث‌های مهندسی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، همچنین در بحث مقیاس اقتصادی تولید نیز جلو خواهیم بود. بنابراین باتوجه به این شرایط بسیاری از سیستم‌ها و مجموعه‌هایی که در «K132» طراحی شده، در محصول بعدی ایران‌خودرو هم قابل‌استفاده خواهد بود. استفاده از پلت‌فرم مشترک در خودروها هم در بین خودروسازان جهانی اقدامی مرسوم است. 

با این شرایط می‌توانید درخصوص مزایای استفاده از پلت‌ فرم مشترک در بین خودروسازان در سطح جهانی توضیح دهید؟

استفاده از ظرفیت‌های پلت‌ فرمی باعث می‌شود که با زمان کمتر و قیمت تمام‌شده کمتر محصول بعدی را ارائه دهند. اکنون ایران‌خودرو هم از همین الگو بهره می‌برد، به این دلیل که توانسته‌ایم پلت‌فرم محصول جدید را توسعه دهیم و محصول جدید را نیز براساس همان تولید خواهیم کرد. البته این نکته را هم باید ذکر کنم ‌پلت‌فرم «K132»  متعلق به خودمان و مالکیت آن صددرصد متعلق به طراحان داخلی است.

همچنین نه‌تنها از لحاظ محصول تولیدی بلکه از جهت دانش نیز تمام اطلاعات آن در اختیارمان قرار دارد، به‌این‌دلیل‌که محصول بعدی کراس‌اوور را قرار است روی همین پلت‌فرم تولید کنیم.

درصورتی که دانش‌ فنی وجود نداشت این امکان فراهم نبود که بتوانیم محصول بعدی را روی همین پلت‌فرم ارائه دهیم. درحال‌حاضر نیز رام، اکسل، فرمان، الکترونیک خودرو، ‌شبکه خودرو، پیشرانه و غیره خودرو «K132» همگی محصول ایران‌خودرو بوده، بدیهی است باتوجه به این چندمثال تمامی پلت‌فرم متعلق به خود ماست. 

در بحث قطعات الکترونیکی ازجمله سنسورها با موانع و مشکلاتی مواجه نبودید؟

این موضوع به تولید جاری هم برمی‌گردد. به‌این دلیل که تمام محصولات جدید هم سنسور دارند و هم قطعات الکترونیکی و غیره دارند. خوشبختانه به‌واسطه همین تحریم‌ها در حوزه ساپکو و مدیریت جدید با فشار مضاعف با عنوان نهضت ساخت داخل در ایران خودرو مطرح است که حمایت وزارت صمت را هم برای خود دارد تا از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع‌دفاع و دانشگاه‌ها در جهت داخل‌سازی حداکثری استفاده کنیم. درهمین‌راستا نیز اکنون در حوزه انژکتور، سنسورها و قطعات الکترونیکی به موفقیت‌های خوبی دست‌یافته‌ایم. بنابراین با این شرایط طبیعی است در محصولات جدید هم آن توان قابل‌استفاده خواهد بود.

الان با صنایع دفاع در خودکفایی برخی قطعات الکترونیکی «های‌تک» به موفقیت‌های بسیار خوبی رسیدیم این قطعات هم شامل «اینفلیتور» ایربگ،‌ چاشنی کمربند ایمنی  «MGG»، سنسور حتی سنسور اکسیژن، ‌انژکتور و غیره موفقیت‌های بسیاری خوبی صنایع دفاع و بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق افتاده است و دستاوردهای خوبی را در این زمینه شاهد هستیم. درهمین‌راستا نیز کاهش ارزبری خوبی هم اتفاق افتاده است. پس پیروی آن موفقیت‌ها خودروسازان نیز می‌توانند از همان توانمندی‌های ایجادشده استفاده کنند. 

با ‌توجه به اینکه در تولیدات روزمره خودروسازان هم مشکلاتی در زمینه تامین یونیت‌های «EMS» ، «ECU» و «ACU» داشتیم، برای این خودرو با چنین مشکلاتی روبه‌رو نیستیم؟

«EMS» ‌یکی از حوزه‌های الکترونیک خودرو است از سال‌ها پیش ایران‌خودرو و صنایع خودرو کشور به سمت داخلی‌سازی آن حرکت کردند و اکنون بسیاری از قطعات این بخش در داخل تولید می‌شود و نرم‌افزارهای آن نیز توسعه یافته است. درهمین‌لحظه بخش قابل‌توجهی از «EMS» موردنیاز خط‌تولید در داخل تولید می‌شود. در حوزه ایربگ، «ACU» هم شبیه «ECU» است. پس وقتی به «ECU» دسترسی یافتیم، به‌طورقطع به «ACU» هم دسترسی پیدا خواهیم کرد.

همچنین وقتی در نرم‌افزار «EMS» به موفقیت‌هایی دست پیدا کردیم به‌طور قطع دسترسی به نرم‌افزار «EMS»هم امکان‌پذیر است. البته این به این معنا نیست که توانسته باشیم به‌صورت‌کامل به خودکفایی دست پیدا کرده باشیم، اما اکنون یک جهش مهم درصنعت خودرو ایجاد شده است. 

درحال‌حاضر برای تامین قطعات پلیمری و پلاستیکی «K132» با مشکلاتی مواجه هستید؟

پتروشیمی قابل‌قبولی داریم و یکی از نقاط قوت کشور نیز همین زمینه است. البته انواع پلیمرها را تولید نمی‌کنیم و بخشی از آن از خارج کشور تامین می‌شود. اما این به‌آن معنا نیست که امکان تامین آن‌ها وجود نداشته باشد، به‌خصوص که بخش قابل‌توجهی از آن نیز در داخل تولید می‌شوند. 

بسیاری از قطعه‌سازان می‌گویند همین الان برای تامین قطعات پلیمری «K132»  دچار چالش هستیم؛ پلوس، گردگیرهای پلوس و قطعات پلاستیکی موتور و غیره ازجمله آن قطعات هستند.

وقتی درباره طرحی با ابعاد خودروسازی صحبت می‌کنیم، فقط یک تا دو عامل نیست که می‌تواند سرعت کار را کاهش بدهد. ازهمین‌رو تک‌تک موارد طرح را مدیرپروژه پیگیری و بررسی می‌کند. این موضوع فقط مختص کشور ما نیست و مدیر پروژه در هر کشوری ممکن است با انواع و اقسام کمبودها در شروع هر طرحی روبه‌رو باشد. 

بدیهی است برخی موارد را باید از خارج کشور تامین کنیم، ‌به‌خصوص‌همان‌طور که اشاره کردم خودکفایی صددرصدی در این بخش نداریم. چراکه نمی‌توان تمام ابعاد یک خودرو را در داخل تولید کرد. البته ضرورتی هم در این زمینه وجود ندارد چون دربرخی‌موارد حتی اقتصادی هم نیست. اما این محصول باتوجه به رویکردی که داریم، درصد قابل‌توجهی از آن داخلی‌سازی شده است.

هرچند الان برای دستیابی به ایمنی خودرو «K132» نیاز به«Euro NCAP» (برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپایی) بالاتر داریم، ‌از همین رو برخی ورق‌ها را «HSS» تعریف کرده‌ایم. البته برای فولادمبارکه تعریف پروژه انجام داده‌ایم اما در این فاصله برای آنکه پروژه پیش برود سفارش محدودی از خارج داریم البته این امر به منظور محدودیت یا وابستگی نیست. 

چند سال گذشته خانواده خودروهای پژو ذهنیت بدی را در مردم ایجاد کرد که شبکه برقی «CAN» آن با مشکلاتی مواجه است، آیا «K132» نیز این دردسرها را دارد؟

سیستم «CAN» را باید به‌عنوان یک فرصت دید زیرا به ارتقای شبکه برق و الکترونیک منتج شد. هرچند برای دوره محدودی برخی مسائل کیفیتی مشتریان را با مشکل مواجه کرد اما شبکه برق و الکترونیک این محصولات اکنون کاملا داخلی‌سازی شده است. در سال 91 که پژو از ایران رفت، در شبکه برق و الکترونیک به‌دلیل وابستگی که داشتیم با مشکل مواجه شدیم. در آن زمان قابلیت تولید 206 را از دست دادیم ازهمین‌رو در آن مقطع کارخانه تصمیم گرفت با همکاری یکی از سازندگان قطعات به سرعت شبکه برق و الکترونیک را طراحی کند که  در مدت 8ماه انجام شد. بنابراین خودرو «K132» نیز بدون هیچ مشکلی تولید خواهد شد. 

قیمت این محصول در زمان عرضه چقدر خواهد بود؟

در مورد قیمت، باتوجه به شرایطی که ثبات اقتصادی وجود ندارد،‌ نمی‌توان از همین اظهارنظر کرد. باتوجه به شرایط اقتصادی زمان عرضع محصول باید دید تامین و تدارک قطعات به چه نحوی خواهد بود و بعد متناسب با آن و همچنین با همراهی مراجعی که در کشور برای قیمت‌گذاری هستند، قیمت را تعیین می‌کنیم. 

«K132» طبق زمان‌بندی که ایران خودرو اعلام کرده است، عرضه می‌شود؟ 

بله، این محصول طبق زمان‌بندی اعلام‌شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عزیز IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    3 0
    یک خودرویی بسازید که قشر کارمند وکم درامد توان خرید آن را داشته باشد تا کی ما باید فقط از دور نگاه کنیم وافسوس بخوریم وبگوییم ای کاش ما هم داشتیم .پرایدبرای مردم کم درآمد خوب بود در بازار شصت میلیون رد کرده .فکر نمی کنم یک جوان یا یک بازنشسته یا کارمند باحقوق دومیلیون صاحب ماشین شود .شما فقط به فکر گردن کلفتها هستید نه مردم مستضعف .
  • دوستدار IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    2 3
    دوست گرامی به نظر می اید با توجه به ابعاد خودرو هایی در کلاس سمند و دنا و حالا کا 132 می خواهند برای قشر متوسط جامعه خودرو تدارک ببینند ولی این اقتصاد ... با این مدیرهای نالایق کار قیمت ها را در جامعه به جایی میبرد که کارمان حسرت هر چیزی را خوردن شده است.
  • مسیب IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    3 1
    با سلام خدمت مدیران خودرو سازی .. ایران آخه .. من و قشر متوسط و حتی ضعیف از کجا بیارم از محصول ایرانی حمایت کنم هان هان بااین قیمت های کذایی .
  • علی IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    0 0
    الان دنا پلاس 200 و خرده ای ملیون است اگر این k 132 تولید شود 100 درصد مطمعنم بالای 300 ملیون تقریبا 320 ملیون قیمت گذاری خواهد شد من ترجیح میدم پراید کره ای هاج بک یا صندوق دارمدل72 یا اینکه ریو دست دوم بخرم یا اینکه پیکان انگلیسی دولوکس بگیرم چون مطمعنم هب خودروی که تولید داخل باشد هر چه دقت کند در چرخه تولید به کیفیت بالا و بدون ایراد نمی رسند و همچنان خودرو های بی کیفیت جدید تولید داخل وارد چرخه بازار می کنند چه ایران خودرو چه سایپا هیچ کدام فرق نمی کنند چون هر دو این شرکت خودرو ساز دولتی هستند
  • علی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 0
    با سلام خدمت تمامی عزیزان همتون دیدین که توی کشور های خارجی همه ماشین گرون دارن ولی ما چرا تا الان فقط هممون پراید و سایپا و غیره سوار میشیم چون دلیل داره تو کشور های خارجی مثلا آذربایجان رو در نظر بگیریم یه ماشین خوب 50میلیونه اونا هستش ولی تو ایران یه ماشین خوب 200و 250میلیون می ارزه مسعولین باید به فکر من و توی بدبخت که داریم کارگری میکنیم باشن منم دلم میخواد این k132رو بخرم ولی اون طوری که من انتصاب میکنم دقیقا حدودش میاد 110میلیون تا 140میلیون ما نمی تونیم یه ماشین صد میلیونی رو بخریم چطور بیایم یا ماشین 140میلیونی رو بخریم بعد هی میگن از تولید داخلی حمایت کنید خب شما از مردم حمایت کنید تا ما هم از تولید ملی و داخلی حمایت کنیم هر کی پول دستش میاد فقط هدفش اینه که از ایران فرار کنه
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    0 0
    طراحی و تولید داخل خوبه و جای افتخار داره. منتها کسی به فکر قشر آسیب پذیر نیست وگرنه یه خودرو سبک برقی با طراحی و استاندارد بالا ساخته میشد مخصوص کارمندها و اقشار کم درآمد اسمش هم می گذاشتن گنجشک 22 همه میخریدن.
  • رزا IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    0 0
    توی تمام سایتها بگردی یک نمای نیم رخ از این خودروی k132 نگذاشتن و همین نشون میده باز گند زدن توی طراحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =