جایگاه‌ های عرضه سوخت در روزهای برفی

در این مواقع چون معمولا خیلی‌ زود از طریق سازمان هواشناسی خبر داده می‌شود که وضعیت جاده‌ها نامطلوب است، بنابراین بیشتر جایگاه‌ها مخازن‌شان را از سوخت پرمی‌کنند

برف‌ و کولاک حتی‌ ستادهای بحران را غافلگیر کرد. در روزهای اخیر که کولاک و برف شهرهای شمالی کشور را دربر گرفت، سوخت‌ رسانی و کمبود بنزین دغدغه بسیاری از رانندگان در برف‌مانده یا حتی جایگاه‌ دارانی بود که در این نواحی فعالیت می‌کردند. شبکه‌های اجتماعی و خبررسانی به شیوه تلگرامی و توئیتری بر این نگرانی‌ها دامن زد به حدی که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها عنوان کردند جایگاه‌داران عرضه سوخت در شمال کشور با مشکل سوخت‌رسانی مواجه و اغلب تعطیل هستند. موضوعی که می‌توانست شرایط را برای مسافران و در راه‌مانده‌ها سخت‌تر و نگرانی‌ها را تشدید کند. 

درهمین‌راستا و برای راستی‌آزمایی این خبرها، با نایب‌رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت به گفت‌وگو نشستیم و آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت در نواحی شمالی کشور را جویا شدیم. 

پرکردن محدود جایگاه‌ های سوخت در روزهای آماده‌ باش

هفته گذشته همراه بود با تعطیلاتی طولانی و مناسب برای سفرهای زمستانی. دمای هوا نیز به‌گونه‌ای نبود که مسافران همیشگی شهرهای شمالی، تردیدی برای نرفتن به خود راه دهند اما همه محاسبات با تغییرات جوی و بارش‌های ناگهانی آن هم زمانی که بسیاری تصور می‌کردند به استقبال بهار رفته‌اند، برهم‌خورد. ماندن مسافران در راه، حاصل تغییرات جوی‌وبرف و کولاک بود و به‌دنبال آن اخبار ناگواری مبنی بر بسته شدن راه‌ها و اتمام سوخت. موضوعی که نایب‌رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت آن را تکذیب می‌کند.

همایون صالحی، در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» درباره جایگاه‌های عرضه سوخت که در روزهای اخیر و درپی برف و کولاک، از کار افتادند و شایعاتی که در این‌باره در شبکه‌های اجتماعی به کرات مطرح می‌شد، گفت: «واقعیت این‌است در این چند روز گزارشی مبنی‌بر از کار افتادن جایگاه‌های سوخت یا اتمام منابع سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرهای شمالی و شهرهای در برف مانده کشور نداشتیم و اغلب جایگاه‌داران آمادگی نسبی و خوبی برای عرضه سوخت داشتند.» 

او، در پاسخ به این پرسش که معمولا در مواقعی که کولاک می‌شود، جایگاه‌داران چگونه خبردار می‌ شوند و جایگاه‌های خود را از سوخت پر می‌کنند، تصریح کرد: «در این مواقع چون معمولا خیلی‌ زود از طریق سازمان هواشناسی خبر داده می‌شود که وضعیت جاده‌ها نامطلوب است، بنابراین بیشتر جایگاه‌ها مخازن‌شان را از سوخت پرمی‌کنند.» 

به‌گفته نایب‌ رئیس اتحادیه جایگا ه‌داران سوخت، ظرفیت این جایگاه‌ها معمولا محدود است و شاید تنها بتوانند تا حدود 100هزارلیتر را پوشش دهند و عرضه کنند. 

صالحی ادامه داد: «پر کردن ظرفیت جایگاه‌ها در صورتی است که امکان تردد جاده‌ای وجود داشته باشد، گاهی پیش می‌آید جاده‌ها و مسیرها به‌دلیل کولاک و برف مسدود می‌شوند و نه‌تنها امکان تردد خودرو در آن میسر نیست، بلکه حتی امکان تردد نفتکش هم محقق نمی‌شود.» 

«پی‌ دو» به کار می‌آید  

اما اگر سوخت یک جایگاه کافی نباشد یا خودرویی به‌دلیل کمبود بنزین در جاده مسدودشده گیر بیفتد، چه باید کرد؟ صالحی در این باره گفت: «خودروهایی به‌عنوان خودرو حمل سوخت پی‌ دو، معمولا در چنین مواقعی فعالیت می‌کنند. این خودروها معمولا در این موقعیت‌ها در جاده‌ها حرکت می‌کنند و هر جایگاهی که نیازمند سوخت‌رسانی باشد را یاری می‌کنند یا دستکم به خودروهای سواری کمک می‌کنند.»  

به‌گفته صالحی البته این کمک‌ها تنها زمانی امکان‌پذیر است که مسیرها و جاده‌ها مسدود نباشند و بتوان در آن‌ها تردد کرد.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =