بازار خودرو

آرامش بازار خودرو در گرو برقراری انضباط مالی توسط دولت است

به گزارش «اخبار خودرو»، کل نقدینگی کشور از آذرماه سال گذشته معادل ۲۸.۲درصد افزایش یافته است؛ یعنی از ۱۸۸۲.۸ به ۲۲۸۲.۳هزارمیلیاردتومان رسیده و این درحالی‌است که ارزش پول دراین مدت کاهشی بوده و دارندگان نقدینگی همگی درپی تبدیل آن به‌کالاهایی بوده‌اند که هم‌پای نرخ تورم، ارزش خود را حفظ کند.

بررسی نرخ تورم درآذرماه امسال نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۲۷.۸ درصد و تورم میانگین سالانه معادل ۴۰ درصد بوده است. از کل ۲۲۶۲.۳ هزارمیلیاردتومان حجم نقدینگی در آذرماه سال‌جاری، تنها ۵۲.۸هزارمیلیاردتومان حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص است که این مبلغ حدودا ۱.۹۶ هزارمیلیاردتومان نسبت به‌آذرماه سال گذشته کاهش داشته است.

آرامش بازار خودرو در گرو برقراری انضباط مالی

حجم پول در آذرماه سال گذشته معادل ۲۴۴.۶ هزارمیلیاردتومان بوده که با ۴۸.۶ درصد رشد به ۳۶۳.۴هزارمیلیاردتومان رسیده است. رشد حجم پول معادل ۲۰درصد نسبت به‌رشد مجموع حجم نقدینگی بیشتر بوده است. به‌بیان ساده‌تر، نرخ رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده؛ اما رشد حجم پول معادل ۴۸.۶ درصد به‌رقم تورم میانگین سالانه در آذرماه نزدیک‌تر است.

باید توجه داشت تا زمانی که دولت انضباط مالی برقرار نکند، التهاب در بازارهای مختلف ازجمله خودرو همچنان ادامه خواهد داشت. زیرا به‌دلیل کسری بودجه دولت، نقدینگی زیادی به‌اقتصاد پمپاژ می‌شود و این منابع سرانجام باید درجایی سرمایه‌گذاری شوند و برای این منابع مکانی بهتر از بازارهایی نظیر ارز و خودرو وجود ندارد.

براین‌اساس، مادامی که وضعیت اقتصادی به‌همین‌منوال باشد، بازار خودرو روی آرامش را نخواهد دید. بهترین راه‌حل کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو، مهار تورم است. بدین‌منظور همان‌طور که گفته شد دولت باید انضباط مالی داشته باشد. درواقع تا زمانی که دخل‌وخرج دولت هماهنگ نباشد، این ناهماهنگی تورم‌زا خواهد بود.

بازار خودرو؛ پارکینگی برای نقدینگی

درحال‌حاضر دولت با کسری بودجه شدیدی روبه‌رو است که معلوم نیست از چه‌محلی قرار است جبران شود. درحالی‌که درابتدا به‌نظر می‌رسید با افزایش قیمت بنزین قرار است منابع حاصل از این امر به‌جبران کسری بودجه اختصاص یابد، اما بعد از آنکه دولت اعلام کرد این منابع قرار است به‌مردم داده شود، حال باید دید برای تامین کسری بودجه قرار است دولت چه‌اقدامی را انجام دهد.

پرداخت ماهانه ۳۱ هزار میلیاردتومان پول نقد به‌مردم علاوه‌بر یارانه، نقدینگی قدرتمندی را وارد جامعه می‌کند و این نقدینگی سرانجام باید دریکی از بازارها به‌اصطلاح پارک شود. دراین‌رابطه بازار خودرو با توجه به‌جذابیت‌هایی که دارد، می‌تواند پذیرای این نقدینگی باشد. همان‌گونه که طی یک‌هفته اخیر نیز با افزایش تقاضا دربازار روبه‌رو بودیم.

بنابراین دولت برای مهار نقدینگی باید برنامه اجرایی ارائه کند و با توجه به‌آنکه نقدینگی جدیدی در کشور خلق شده است، باید تدابیری اتخاذ شود تا این منابع به‌سمت‌وسویی که نیاز به‌نقدینگی دارد، هدایت شوند. درغیراین‌صورت، این نقدینگی به‌بازارهای مختلف سرک می‌کشد و دوباره به‌هیجانات بازار منجر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =