خودروسازان

رشد و بازدهی بازار سرمایه از بازارهای رقیب که رکود در آن‌ها حکم‌ فرماست، بسیار مطلوب‌ تر بوده است

به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت خودرو در ماه‌های اخیر توانسته است رشد بسیار مناسبی در بازار سرمایه داشته باشد. قیمت سهام گروه خودرویی و میزان معامله در این گروه روند افزایشی داشته و توانسته است رکوردهای جدیدی را ثبت کند. بحث افزایش سرمایه ناشی‌از تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان باعث شد تا نقدینگی نسبتا بزرگی جذب این گروه بورسی و درپی آن بازار سرمایه شود؛ مساله‌ای که به‌گفته بسیاری از کارشناسان، باعث جذاب‌شدن بازار سرمایه و البته جذب سرمایه‌گذاران بسیاری در این بازار شده است.

به‌منظور تحلیل شرایط صنعت خودرو و همچنین وضعیت قیمت سهام دو خودروساز بزرگ کشور با علی‌ ابتهاج، تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.

 ارزیابی شما درخصوص بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی مانند خودرو چیست؟

بازار سرمایه ماه‌هاست گوی سبقت را از سایر بازارهای رقیب ربوده و درصدر اخبار اقتصادی قرار گرفته و رکورد بیشترین بازدهی‌ها را به‌نام خود ثبت کرده، این در حالی است که در بازارهای رقیب خبری از رشد و بازدهی مطلوب نیست و رکود حکم‌فرماست. البته بحث بازار رقیب به‌صورتی که ما از آن یاد می‌کنیم و بازار خودرو و مسکن و سود بانکی را موردنظر داریم، بیشتر مخصوص ایران است. در اقتصادهای پیشرفته اساسا خودرو و مسکن کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود و با ایجاد شرایط و مقررات مختلف ازجمله قوانین مالیاتی سعی در مهار سفته‌بازی در بازارهای ملک و خودرو می شود. چراکه مستقیما با معاش مردم سروکار دارد و البته بازار پول و بحث نرخ سود بانکی یک ابزار کنترلی برای مدیریت اقتصادی بوده که به اقتضای شرایط با رشد و کاهش همراه است.

 نقش دولت در پویایی بازار سرمایه‌ کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازار سرمایه فارغ‌از درهم‌تنیدگی با تولید و اشتغال هر کشور محل مناسبی برای جذب نقدینگی است و حتی رشد یا افت آن ارتباط مستقیمی با معیشت مردم و تاثیری بر گرانی‌ها ندارد. بنابراین بازار سرمایه محل خوبی برای سرمایه‌گذاری مولد و جذب نقدینگی تلقی می‌شود؛ بازاری که به‌نظر می‌رسد باتوجه به فشارهای فزاینده اقتصادی و تورمی، هرچند دیر اما سرانجام در سیاست کلان اقتصادی کشور جایی برای خود باز کرده و طرفداران سرسختی در میان مقامات تصمیم‌ساز پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که طی ماه‌های اخیر شاهد حمایت همه‌جانبه و بی‌سابقه دولت از بازار سرمایه هستیم و قوانین و مقررات پس از سال‌ها به نفع سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه جهت گرفته‌اند که اتفاق بسیار مبارکی است. 

 چرا دولت از تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌ویژه در شرکت‌هایی مانند شرکت‌های خودروساز حمایت می‌کند؟

انگیزه‌های خاصی در این خصوص دخیل شده و دولت به این نتیجه رسیده که بهترین محل برای تامین نقدینگی، بازار سرمایه است. براین‌اساس، این‌بار درپی خصوصی‌سازی واقعی برآمده است و قصد دارد مالکیت خود در بسیاری از شرکت‌های بزرگ را از طریق بازار سرمایه به بخش خصوصی واگذار کند. این امر در کنار بحث تامین مالی از طریق اوراق بدهی و سایر انواع آن، بازار سرمایه را به جایگاه مهمی نزد تصمیم‌سازان اقتصادی رسانده است. این مهم عملی نمی‌شود مگر با حمایت از بازار سرمایه و فرهنگ‌سازی گسترده در این خصوص که نیاز به اصلاح ساختارها و قوانین برای تشویق سرمایه به سمت بازار سرمایه دارد. طی ماه‌های اخیر شاهدیم تمام تصمیمات و رخدادها به این سمت پیش رفته است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که قوانینش در این ماه‌ها مطرح و تصویب شد و مهم‌ترین علت آن عزم دولت برای واگذاری‌های بزرگ بود.

 افزایش سرمایه ناشی‌از تجدید ارزیابی دارایی‌ها چه تاثیری بر قیمت سهام شرکت‌ها دارد؟

طبعا دولت قصد ندارد شرکت‌هایش را به ثمن‌بخس واگذار کند و بنابراین نیاز داشت تا ارزش دارایی‌های شرکت‌ها به‌روز شود تا بتواند با ارزش‌گذاری جدید و به‌روز شده، آن‌ها را به قیمت واقعی به فروش برساند و یکی از صنایعی که در این خصوص بسیار فعال و مطرح بوده، صنعت خودرو کشور است. شرکت‌های بزرگ و معروف این صنعت که مالکیت عمده آن ها با دولت بوده، دارایی‌های بسیار زیادی دارند که گاه سال‌هاست ارزش آن ها به‌روز نشده و دولت که حالا با دستور وزیر صنعت عزم فروش آنها را دارد به سرعت شرایط و قوانین لازم برای این کار را فراهم کرد و به سهم خود باعث رونق این صنعت در معاملات بورس و بازار سرمایه ایران شد.

وضعیت دو شرکت‌ بزرگ خودروساز کشور را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ایران‌خودرو و سایپا دو غول خودروساز که حالا در صدر اخبار تجدید ارزیابی و واگذاری قرار دارند، طی ماه‌های اخیر تبدیل به لیدرهای بازار سرمایه شده و نقدینگی زیادی را به خود جذب کرده و رشد فزاینده‌ای را نیز در قیمت سهام خود شاهد بودند. دولت نیز از این امر حمایت ویژه کرده است. چراکه برای واگذاری موفق سهام خود در این شرکت‌ها و سایر شرکت‌های موردنظرش نیاز به نزدیک‌شدن قیمت تابلو معاملات با قیمت مورد نظر را دارد که این امر تا حد زیادی محقق شده و موجب رشد چندصد درصدی سهام  شرکت‌های صنعت خودرو در سال جاری شد. البته صنایع دیگری هم مشابه این رشدها را در بورس تجربه کرده‌اند، اما تمرکز ما در این مقال صنعت خودرو است؛ صنعتی حساس در کشور با اشتغال بسیار بالا که پس‌از دهه‌ها تصمیم به خصوصی‌سازی واقعی آن‌ها گرفته شده است.

انصافا بازار سرمایه هم نگاه ویژه‌ای به این صنعت دارد و معمولا معاملات آن‌ها توسط اغلب فعالان بازار سرمایه دنبال می‌شود و سیگنال‌های خاص درخصوص جو بازار صادر می‌کند. البته وضعیت مالی این شرکت‌ها به‌جز معدودی از قطعه‌سازان زیرمجموعه، شرایط مطلوبی ندارد و با زیان‌های گسترده‌ای طی سال‌های اخیر همراه بوده که علت اصلی آن هزینه‌های مالی هنگفتی است که کمر این صنعت را خم کرده است. طبعا یک بخش خصوصی قدرتمند و پویا می‌تواند این شرکت‌ها را به ریل سودسازی بازگرداند؛ اتفاقی که در شرکت‌های مشابه که پیش‌تر به بخش خصوصی قوی واگذار شده است، شاهد بودیم و گروه بهمن مثال خوبی از این‌گونه است.

تحلیل تکنیکال صنعت خودرو و دو شرکت بزرگ خودروساز

همان‌طور که در تصویر شماره۱ در نمودار لگاریتمی صنعت خودرو شاهدیم، این شاخص موفق شده است با شکست محدوده ۶۴هزار واحدی سقف کانال صعودی خود را بشکند و اهداف جدید و حداقل ۳۰‌درصدی را پیش روی خود قرار دهد. هرچند درحال‌حاضر این شاخص به‌اصلاح رفته و درحال تست مجدد سقف  شکسته‌شده قبلی است، اما در محدوده ۶۶هزار واحد حمایت مهمی دارد و در صورت حفظ آن دور جدید صعودی گروه آغاز خواهد شد که حداقل رشدی ۳۰درصدی خواهد بود.  
ازسوی‌دیگر، اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که حمایت ۶۶هزار واحدی شکسته شود، باید انتظار اصلاح طولانی‌تری را تا مدتی از گروه داشته باشیم. ولی فعلا اولویت‌ها و نکات کلیدی به نفع رشد (از ۶۶هزار واحد) برتری ویژه‌ای دارد.

 سهام ایران‌خودرو در مسیر دستیابی به قیمت ۱۶۰۰ تومانی

در تصویر شماره۲ نمودار ایران‌خودرو با نماد «خودرو» را شاهد هستیم که پس از شکست سقف کانال صعودی در محدوده ۱۰۰۰ تومان موفق به رشد سریع تا ۱۳۴۰‌تومان شده که هدف کانالیزه سهم بوده و از آن‌جا رو به اصلاح گذاشته و اکنون در حال بازگشت به سقف کانال شکسته‌شده خود است که با احتساب شیب صعودی آن اکنون در محدوده ۱۰۸۰ قرار گرفته و این حمایت بسیار مهم سهم محسوب می‌شود. در صورت حفظ این حمایت می‌تواند از این منطقه یک برگشت نیرومند و حداقل یک‌بار دیگر سقف قبلی در ۱۳۴۰ را تجربه کند و البته شکست ۱۳۶۰ می‌تواند اهداف ۱۵۴۰ و ۱۶۲۰ را نیز برای سهم به  ارمغان آورد. 
این‌ها همه در صورتی است که سطح ۱۰۸۰ حفظ شود، چراکه شکست آن، اصلاح تا سطوح پایین‌تر از ۱۰۰۰ را نیز ممکن خواهد کرد و البته فعلا برتری با صعود است مگر خلاف آن ثابت شود!

   سهام سایپا و احتمال رسیدن به عدد جذاب ۶۰۰ تومان

در تصویر شماره ۳ هم نمودار شرکت سایپا با نماد «خساپا» را شاهد هستیم که به‌خوبی رشد کرده و با شکست روند های نزولی بلندمدت خود به نزدیکی هدف ۴۰۰ تومانی دست یافته و حالا دچار اصلاح سنگینی شده است؛ اصلاحی که می‌تواند سهم را تا نزدیکی ۳۰۰ هم به زیر بکشاند و حتی در شرایط سخت ۲۶۰ هم می‌تواند در تیررس آن باشد! 
اما همه این‌ها بازگشت به سطوح شکسته‌شده قبلی تلقی خواهد شد و برگشت سهم از هر منطقه‌ای بعد از این اصلاحات قیمتی و به شرط حفظ حمایت ۲۶۰ تومانی، اعداد جذاب ۴۲۰ و سپس ۶۰۰تومانی خواهد بود که با توجه به فضای مثبت بورس و ورود نقدینگی روزمره و سنگین طی مدت اخیر، چندان دور از ذهن نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =