واردات تایرهای سنگین

تعداد زیادی  از واردکنندگان تایر کشور با گلایه از سرگردانی ۸ماهه برای دریافت ارز جهت واردات تایرهای خود که به درخواست وزارت صمت خریداری و سفارش‌ گذاری شده است،‌ خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند. این تجار در مذاکره با مسئولان وزارت صمت خواستار اجازه ترخیص کالاهای رسوب کرده در گمرک بدون دریافت ارز دولتی هستند.

یکی از اعضای هیا ت‌مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو با اشاره به اینکه انجمن به محدودیت‌های ارزی دولت و مشکلات فراوانی که در زمینه ارز دولتی گریبان‌گیر تجار و بازرگانان است،  توجه دارد اما خواستار حذف ارز دولتی از واردات این کالاست، گفت: «بیش از ۸ ماه است که تجار و بازرگانان لاستیک بین دفاتر این وزارتخانه سرگردان دریافت ارز هستند و هربار به دلایل غیرقابل‌قبول کار آنها با مشکلات متعدد مواجه می‌شود. »

احمدرضا متقی، نایب‌ریئس انجمن واردکنندگان لاستیک‌در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو»  گفت: «انتظار ما از دولتمردان شفافیت و صداقت است و اگر واقعا دولت دارای محدودیت در منابع ارزی است و اولویت آن واردات تایر نیست این موضوع را بدون حاشیه با تجار درمیان بگذارد زیرا تجار تایر با سرمایه ها و اعتبار شخصی، ‌در این جنگ اقتصادی در حال انجام وظیفه هستند و معطل نگاه داشتن آنها در بوروکراسی اداری هزینه‌های گزاف مادی و معنوی را به آنها تحمیل می‌کند که غیرقابل‌جبران است. »

 وی ادامه داد : «در شرایطی  بازرگانان شناسنامه‌دار برای تامین تایر کشور در تلاش هستند آمریکا تمام کانتینرها و تراکنش‌های مالی آنها را رصد و تعقیب می‌کند و باید از تاکتیک‌های بازرگانی خاصی برای فرار از تحریم‌ها استفاده کنند . درچنین شرایطی این ظرفیت ارزشمند بخش خصوصی هشت‌ماه بوده در گمرک های کشور رسوب کرده است. »

به گفته وی ، کشور برای تامین تایر سنگین حدود ۷۰ درصدبه واردات وابسته بوده و این مساله خطیر نیازمند ظرافت و دقت بیشتری در برخوردهای مدیریتی است. متقی ادامه داد انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو با اتکا بر توان و ظرفیت اعضای شناسنامه‌دار خود توان ارائه ضمانت تامین کسری نیاز بازار تایر کشور را دارد و می‌تواند بازار تایر کشور را از لحاظ کم‌ وکیفی  به تعادل برساند. البته مشروط بر آنکه با رفتار صادقانه مدیران دولتی همراه باشد  و دچار خودتحریمی نشویم. 

وی درخصوص موضوع بیش‌اظهاری‌های انجام‌شده برخی واردکنندگان در سال گذشته نیز گفت:« درحال‌حاضر قیمت‌ برندهای وارداتی توسط انجمن ارزیابی نهایی شده و حباب‌هایی که زمینه‌ ساز آنها بخشنامه‌های وزارت صمت و گمرک بوده نیز تخلیه شده است.»  

وی بیان کرد:‌«‌درحال‌حاضر بازرگانان واردکننده تایر سنگین هم با ارز دولتی و هم ارز آزاد و یا واردات د مقابل صادرات امکان تامین تایر موردنیاز کشور را دارند و تنها در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر مسئولان با انجمن واردکنندگان تایر هستیم. »

نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک از تصمیم جدید وزارت صمت برای اخذ تاییدیه از وزارت راه و شهرسازی و خانه صنعت و معدن برای واردات تایرهای راهسازی و معدنی خبر داد و گفت:« از این پس با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات تایرهای معدنی و راهسازی باید براساس تاییدیه خانه معدن و وزارت راه و شهرسازی انجام شود و توزیع آن هم مانند تایرهای باری و اتوبوسی در سامانه درنظرگرفته شده است.»

وی در پایان با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار حلقه تایر سنگین چینی در کشور رسوب کرده است  و حدود ۱۰۰ هزار حلقه تایر هم در گمرکات کشور معطل تعیین تکلیف ارز هستند، اظهار امیدواری کرد با مساعدت مسئولان سرمایه‌های تجار از زیان بیشتر در امان بماند . 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =