تاکسی‌

چند صباحی است تاکسی‌ های اینترنتی در ایران گسترش یافته‌اند، این توسعه چنان در زندگی شهرنشینان رخنه کرده است که بخش جدایی‌ناپذیر رفت‌وآمدها شده و بسیاری از شهروندان کلان‌شهرها به آن عادت کرده‌اند. هرچند این سرویس‌ها معایبی هم دارند؛ اما مزیت‌هایشان اعم‌از قیمت‌ مناسب به نقص‌هایشان می‌چربد.

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مشکلاتی که این روزها از جانب شهروندان پایتخت گزارش شده، کمبود تاکسی در بسیاری از خطوط است، در حالی که اگر در همان زمان افراد درخواست سرویس کلاسیک تاکسی‌ های اینترنتی را داشته باشند، متوجه می‌شوند یک تاکسی درخواستشان را می‌پذیرد. این اتفاق این پرسش را در ذهن شهروندان متبادر می‌کند چرا سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی شهری با سرویس‌ های تاکسی‌ های اینترنتی نظیر تپ‌ سی و اسنپ تداخل فعالیت پیدا کرده است. پرسشی که مسئولان پاسخ‌های متعددی به آن می‌دهند. 

اجرای پروتکل‌ های سازمان تاکسیرانی 

رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در گفت‌وگو با روزنامه «‌دنیای‌خودرو» گفت: «تاکسی‌ها برای این‌که وارد سیستم تاکسی‌های اینترنتی شوند، باید مطابق با قوانین تاکسیرانی اقدام کنند.» 

وی تاکید کرد: «تاکسی‌های خطی می‌توانند وارد تعدادی از پلت‌فرم‌های ما شوند، چنانچه پیش‌تر هم شده‌اند اما سازمان تاکسیرانی یک دستورالعمل مشخص برای آن‌ها تدوین کرده است.»  

به‌گفته الفت‌نسب دو گروه از تاکسی‌ها اکنون در سامانه‌های تاکسی اینترنتی فعال هستند، گروه نخست تاکسی‌های زرد و گروه دوم تاکسی‌های خطی. مسائلی مانند سهمیه بنزین و زمان‌بندی فعالیتشان در سامانه‌های آنلاین نمی‌تواند بدون قانون رسمی تاکسیرانی باشد و آن‌ها صرفا در زمان‌های آزاد می‌توانند در این سامانه‌ها فعال باشند. 

نحوه نظارت با سامانه «سماس» است

چندی پیش علیرضا قنادان درباره نحوه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی توسط شهرداری‌ها اظهار کرده بود: «فعالیت نظارتی شهرداری‌ها بر تاکسی‌های اینترنتی طبق دستورالعمل تعیین‌شده توسط وزارت کشور، در حوزه‌ حمل‌ونقل تعریف شده است و اتحادیه‌های مربوطه در حوزه کسب‌وکار به امر نظارت می‌پردازند».

وی همچنین به سامانه سماس (سامانه‌ملی‌اطلاعات‌سفر) اشاره کرد و ادامه داد: «ابزار نظارتی در این زمینه سامانه «سماس» است که اطلاعات خودروها در آن قرار می‌گیرد؛ بعد از راه‌اندازی سامانه طی چندماه آینده، شرکت‌هایی که ذیل این دستورالعمل قرار بگیرند، فعالیتشان رسمیت پیدا می‌کند و استفاده از تاکسی‌ها نیز برایشان مجاز خواهد بود و در این صورت براساس چارچوبی که سازمان تاکسیرانی اعلام و ابلاغ می‌کند، قرار می‌گیرند.»

مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره محدودیت زمانی فعالیت رانندگان خودروهای اینترنتی نیز گفت: «محدودیت 12ساعت در 24ساعت درباره تاکسی‌ها نیز وجود دارد و تاکسی‌هایی که به‌صورت تمام وقت فعالیت می‌کنند، طبق قانون در حالت عادی مجاز به 8 و حداکثر 12 ساعت فعالیت هستند، چرا که بیش از این برای مسافران و راننده مخاطرات ایمنی ایجاد می‌شود.»

سامانه‌ای که کارکرد ندارد 

در بررسی‌های خبرنگار «دنیای‌ خودرو» از سامانه سماس، اطلاعات تازه‌تری به دست آمد. سامانه‌ای که تنها درگاه ورود به سامانه آن فعال بود و اطلاعیه و خبر تازه‌ای روی آن بارگذاری نشده بود.

با وارد کردن کد ملی مشخص می‌شود آیا شما یک تاکسی‌دار هستید یا کسی که در اسنپ و تپ‌سی فعالیت می‌کند. البته رانندگان بسیاری در سطح شهر نیز از این سامانه و کارکرد آن بی‌اطلاع بودند. چنانچه یکی از رانندگان در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» اعلام کرد تاکنون نه نام این سامانه را شنیده و نه از بازرس بودن آن مطلع است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =