پالایشگاه‌ های روغن‌ پایه درخاورمیانه

کرونا پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه را نیز درگیر خود کرد. خبری کوتاه اما تاثیرگذار براقتصاد صنعت روانکارها که باعث شده تولیدکننده‌های بزرگ روغن‌پایه درخاورمیانه حجم تولیدات خود را کاهش دهند. محصولی که به‌ واسطه تعطیلی کارخانه‌ های تولید روانکار درچین،‌ چندان خریداری ندارد و باید عطای تولیدش را به‌هزینه‌ های انبارداری و ... ببخشد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها عوارض این ویروس به‌ قلب اقتصاد روغنی خاورمیانه نیز سرایت کرده است. جایی که ماده اصلی تولید روانکارها درچین را تامین می‌کند.این ویروس مهلک باعث شده کارخانه‌هایی که نیازشان توسط این پالایشگاه‌ها تامین می‌شد، فعلا تعطیل شوند. تحلیلگران می‌گویند انتظار داریم طی سه‌ماه آینده، ‌اقتصاد چین چالش‌های زیادی را تجربه کند و باتوجه به‌اینکه تقاضای مشتری چینی کاهش پیدا کرده، کارخانه‌ها نیز دست از تولید برداشته‌اند. 

متیو تانگ، تحلیلگر موسسه سرویس‌های اطلاعاتی آزاد شیمیایی (ICIS) گفت: «عمده‌کارخانه‌های بلندینگ درسرزمین چین تا زمانی که این بحران مهار نشود، قصد آغاز به‌کار ندارند. همچنین بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان نیز دچار چالش‌های شدیدی شده است؛ تاجایی که خیابان‌ها و شهرهایی که روزی مملو از خودروهای شخصی بودند، حالا خلوت شده‌اند.»

میدان جنگی که خالی شد!

چین برای کشورهایی همچون کره‌جنوبی و سنگاپور تبدیل به‌میدان جنگی شده بود که سعی داشتند سهم تامین روغن‌پایه گروه‌های 2 و 3 را از کشورهای خاورمیانه‌ای کاهش دهند. این درحالی است که پالایشگاه‌دارهای بحرین، عربستان و امارت حساسیت زیادی روی سهم خود از بازار چین دارند و دراین مورد با هیچ‌کشوری شوخی نداشتند، تا وقتی که کروناویروس باعث اختلاف در روند صادرات روغن‌پایه آن‌ها شد. نماینده شرکت پتروسل به‌عنوان یک شرکت هندی اعلام کرد طی ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۹ صادرات روغن‌پایه اماراتی به‌چین نسبت به‌زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته و به‌حجم ۸۰ هزار تن رسیده است. 

باوجود اینکه تخمین خسارت کروناویروس به صنعت‌روانکارها کار دشواری است، اما موسسه «وودمکنزی» (WoodMackenzie) پیش‌بینی کرده این بحران درسه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز از حجم واردات روغن‌پایه به‌چین کاهش داده است. این موسسه مدعی است دربخش پایین‌دستی نیز تاثیر زیادی بر تقاضای پلی‌آلفااولفین‌ها خواهد داشت. 

سخنگوی «ادنوک» ابوظبی نیز اظهار داشت: «تجارت روغن‌پایه هنوز تعطیل نشده است، اما درصورتی که این روند تا چندماه آینده ادامه پیدا کند، ممکن است بازار خرید و فروش روغن‌پایه با بحران رکود روبه‌رو شود.»

 سخنگوی «شِل» نیز که درشرکت «قطرپترولیوم» (Qatar Petroleum) اقدام به‌تولید روغن‌پایه گروه‌های 3 و +3 با استفاده از فناوری تبدیل گاز به‌مایع درپالایشگاه «راس‌لفان» قطر می‌کند، حاضر به‌پاسخگویی درباره کاهش حجم صادرات به‌چین نشده است. 

تلاش برای ارتباط بیشتر با چین

تحلیلگران می‌گویند پالایشگاه‌دارهای خاورمیانه تلاش‌های زیادی برای تقویت رابطه خود با چین انجام داده‌اند؛ چرا که دربخش پایین‌دستی که شامل روغن‌پایه نیز می‌شود، این کشور به‌یک منطقه استراتژیک برای پالایشگاه‌ها تبدیل شده است. با این وجود شیوع این بیماری در بدترین زمان ممکن رخ داد و باعث شد طبق تخمین گروه بین‌المللی «GP» امسال سه‌میلیون تن کاهش در تقاضای چینی‌ها را شاهد باشیم.

گزارش‌های اخیر حاکی از این است که قیمت روغن‌پایه گروه 3 خاورمیانه نسبت به‌روزهای پایانی سال گذشته میلادی افزایش یافته، اما با کاهش تقاضا درچین، این شرایط معکوس خواهد شد و احتمالا قیمت‌ها به‌سال قبل بازگردد. 

روانکارهایی که تاثیری نخواهند دید

با بررسی چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای بخش روانکارهایی همچون گریس و روغن‌موتور خودروها، هواپیماها و ماشین‌آلات صنعتی به‌نظر می‌رسد این بخش‌ها چندان تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرند. درواقع عمده کاهش تقاضا درروغن‌پایه ‌گروه‌های 2 و 3 رخ داده است. همچنین این احتمال وجود دارد که روند تامین روغن‌پایه به‌شکل دقیق‌تری انجام شود و چینی‌ها بدون اخذ تاییدیه‌های فنی اقدام به‌تایید مبادله کالا نخواهند کرد.

فشار مضاعف بر تولیدکنندگان

قیمت روغن‌پایه گروه 3 در بورس به‌عنوان یکی از مراجع اصلی برای قیمت‌گذاری سایر محصولات به‌حساب می‌آید و درحال‌حاضر قیمت‌ها روی بازه ۱۰۰ دلار برای هر تن نوسان دارد. علاوه‌بر این شرایط ژئوپلتیک منطقه نیز چندان به‌نفع حاشیه‌نشینان خلیج‌فارس نیست.

 به‌همین‌خاطر پیش‌بینی‌ها از کاهش ۱.۳ درصدی تقاضا برای کل روغن‌پایه‌ها حکایت دارد. این روند باعث خواهد شد پالایشگاه‌دارها به‌خاطر ظرفیت اضافی به‌همراه مسائل درون و فرا منطقه‌ای زیان شدیدی ببینند. 

به‌نظر می‌رسد دراین‌شرایط تولیدکنندگان ایرانی روغن‌موتور، فرصت مناسبی را برای خرید روغن‌پایه با کیفیت آن‌هم با قیمتی مناسب به‌دست خواهند آورد. شرایطی که می‌تواند بخشی از مشکلات تولید به‌ویژه دربخش تولیدکنندگان بخش‌خصوصی را رفع کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =