ضدعفونی کردن مترو

قدرت انتشار ویروس بسیار بالاست، باتوجه به این که شستن دست و ضدعفونی کردن مکان‌هایی که مردم در آنها تردد دارند، در کاهش سرعت انتشار ویروس بسیار کمک می‌کند، پیشنهاد کرده‌ایم اتوبوس‌ها و متروها ضدعفونی شوند

اواخر هفته گذشته مسئولان حوزه بهداشت در کشور اعلام کردند ویروس کرونا وارد ایران شد. البته ‌خبرهایی که درباره این بیماری منتشر می‌شود از خود واقعی‌اش ترسناک‌ تر است. اثبات این ادعا ساده بوده زیرا  همان طور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، این ویروس با شستن مداوم دست‌ ها و رعایت بهداشت فردی، مخل سلامتی نخواهد بود و کنترل می‌شود. رسیدگی به بهداشت فردی یک بُعد ماجراست و رسیدگی به بهداشت جمعی بحث دیگری است که شاید رعایت آن منجربه افزایش سلامتی مردم و البته کاهش ترس عمومی شود. راهکاری که مدیریت شهری در پایتخت دست به دامن آن شده است؛ ضدعفونی کردن اتوبوس‌ ها ، متروها و وسایل‌ نقلیه عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا. 

ضدعفونی موثر است

ویروس کرونا دنیا را فراگرفته و هشدارها بیشتر معطوف به رعایت بهداشت شخصی است، اما بُعد عمومی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. این بخش به‌خصوص در مورد کسانی که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، بیشتر موردتوجه است.

ناهید خداکرمی، عضو کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» درباره این که ضدعفونی کردن وسایل نقلیه عمومی چقدر می‌تواند در کاهش انتشار ویروس کرونا موثر باشد، گفت: «قدرت انتشار ویروس بسیار بالاست، باتوجه به این که شستن دست و ضدعفونی کردن مکان‌هایی که مردم در آنها تردد دارند، در کاهش سرعت انتشار ویروس بسیار کمک می‌کند، پیشنهاد کرده‌ایم اتوبوس‌ها و متروها ضدعفونی شوند.» 

وی تاکید کرد: «شهرداری با پیشنهاد ما موافقت کرده و درحال‌حاضر و دو شب گذشته، نیز فرآیند ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و مترو آغاز شده است و ادامه آن پیگیری می‌شود». 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به نقش شهروندان در کاهش ابتلا به این ویروس ادامه داد: «نقش اساسی را مردم باید ایفا و بهداشت شخصی را رعایت کنند، دائما دست‌های خود را ضدعفونی کرده یا از ماسک استفاده کنند، همچنین از انداختن آب دهان به داخل ایستگاه‌ها خودداری کنند.» 

به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، شهرداری تهران ماموریتی در حوزه اقدامات پیشگیرانه نداشته است اما باتوجه به شیوع این بیماری مدیران تلاش کرده‌اند با ضدعفونی کردن و در دسترس قرار دادن مواد ضدعفونی در ایستگاه‌ها از سلامت شهروندان محافظت کنند. او همچنین معتقد است اقداماتی که شهرداری تهران برای کاهش شیوع ویروس کرونا انجام داده، در دنیا بی‌سابقه است. 

ضدعفونی اتوبوس‌ها ادامه دارد 

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که فرآیند ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، افزود: «این فرآیند را باید تا فروردین‌ماه که خطر همه‌گیری و شیوع این بیماری کاسته می‌شود، ادامه دهیم.»

به‌گفته خداکرمی، بیشتر کشورهای دنیا برای جلوگیری از شیوع این ویروس دست‌به دامان امر آموزش شده‌اند، توصیه‌هایی مانند این که به دستگیره خودرو دست نزنید یا سریعا دست خود را ضدعفونی کنید. اما واقعیت این‌است به‌دلیل ازدحام مسافران در وسایل نقلیه عمومی این که به‌دستگیره‌ای دست نزنند، امکان‌پذیر نیست و باید از روش‌های جایگزین استفاده کرد. 

خداکرمی در پایان اضافه کرد این ویروس آنقدر که در تبلیغات اعلام می‌شود، پرخطر است، خطرناک نیست و شهروندان بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق تنها به رسانه‌های رسمی اکتفا کنند. به‌گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری هم اخبار را از طریق وزارت بهداشت پیگیری می‌کند و دائما با این نهاد در تعامل است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =