دنا‌پلاس توربو اتوماتیک

برای بهبود پرفورمنس دناپلاس توربو اتوماتیک از سیستم فرمان برقی استفاده شده است. در این خودرو به‌منظور افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و بهبود و عملکرد سیستم فرمان و گردش راحت‌تر برای راننده، تعبیه شده است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو  سال ۹۴ محصول جدید خود را که برپایه پلت‌فرم  سمند شکل گرفت، با نام دنا به بازار عرضه کرد. این سدان جمع‌ و جور بزرگ‌ترین خودروساز کشور توانست در بازار و در میان مشتریان با استقبال خوبی مواجه شود که نتیجه آن دقیقا یک‌سال پس از تولیدش، تغییراتی در بخش ظاهری و بهره‌گیری از آپشن‌های بیشتر بود که با نام دناپلاس معرفی شد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، دناپلاس با ظاهر اسپرت و جوان‌پسند در کنار دوپیشرانه ۱.۷لیتری تنفس‌طبیعی و نسخه قوی‌تر توربوشارژ، به‌عنوان سدان خانوادگی کارآمد در بازار داخلی به شمار می‌آید. اما تنها موضوعی که خلأ نسبی برای این خودرو به‌دنبال داشت، نبود گیربکس اتوماتیک بود. از آنجاکه آمارهای جهانی حکایت از علاقه‌مندی مشتریان به گیربکس اتوماتیک دارد و میزان عرضه‌وتقاضا برای این دسته از خودروها افزایش یافته، گروه صنعتی ایران‌خودرو  نیز برای پاسخ به نیاز مشتریان آن هم در شرایط فعلی صنعت که جبر تحریم‌ها پویایی آن را متوقف نکرده، به‌تازگی این خودروساز گیربکس اتوماتیک را برای دناپلاس‌توربو تدارک دید تا بتواند بهترین گزینه موجود در بازار باشد. در ادامه به بررسی دناپلاس و مدل توربو اتوماتیک آن می‌پردازیم. 

نمای بیرونی 

دنا را باید تعبیر جدید طراحی در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست. زیرا مجموع سطوح تخت در کنار خطوط برجسته روی بدنه و خط شخصیتی برجسته که با زاویه خاصی قرار گرفته است، استایلی به‌روز و متفاوت‌تر از دیگر محصولات داخلی را نشان می‌دهد. 

چراغ‌هایی با فرم جدید و بهره‌گیری از LED و جلوپنجره جدید ظاهری اسپرت به ارمغان آورده است تا در نمای عقب نیز با چراغ‌هایی با گرافیک زیبا و قرارگیری آنتن کوسه‌ای سقف، زیبا به‌نظر می‌رسد.

مدل اتوماتیک دناپلاس از نظر ظاهری هیچ تفاوت‌ ویژه‌ای نسبت‌به مدل دنده‌ای آن نداشته و تنها نکته مهم جایگزینی عبارت +DENA  به جای Turbo و قرارگیری ۶AT در سمت راست در صندوق است. 

آیا کابین اسپرت می‌شود؟

وقتی پشت فرمان دناپلاس توربو اتوماتیک قرار می‌گیرید، تزئینات طرح چوب به‌همراه دریچه‌های عمودی میان داشبورد را می‌بینید که در کنار آن یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی تعبیه شده است. البته پشت پنل با طراحی جدید، غربیلک فرمان جدید و  تزئینات طرح چوب رودری‌ها، کابین مدرن و به‌روزی را به نمایش می‌گذارد. 

این نکته را هم نباید فراموش کرد که فضای داخلی در مدل‌های پلاس، پلاس‌توربو و توربواتوماتیک، هیچ تغییر محسوسی دیده نمی‌شود و تنها تغییرات در توربو اتوماتیک به تریم مشکی‌رنگ منتهی می‌شود.

از دیگر تغییرات جزئی در مدل اتوماتیک می‌توان به دسته‌دنده اسپرت‌مشکی با تزئین کروم، دوخت قرمز رنگ و تغییراتی در پشت پنل اشاره کرد. البته پشت پنل این قابلیت را برای راننده فراهم است که هنگام استارت تمام فانکشن‌های برقی بررسی می‌شود، البته نشانگر تعویض‌دنده نیز به این قسمت اضافه شده است تا وضعیت قرارگیری دنده را برای راننده به نمایش بگذارد. 

از قلب تپنده چه خبر؟

در تمام مدل‌های سدان جمع‌وجور زیبا گروه صنعتی ایران‌خودرو شاهد نصب موتور ملی EF۷ هستیم، همچنین حدود دوسال است که این پیشرانه ملی به کمک متخصصان داخلی به سیستم پرخوران توربوشارژ مجهز شده است تا راندمان بیشتری را برای حرکت ایجاد کند.

بر این اساس قوای محرکه دناپلاس توربو اتوماتیک یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۶سوپاپ به حجم ۱۶۴۵سی‌سی است که با تجهیز به توربو حداکثر ۱۵۰اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. در این راستا این پیشرانه ملی دستخوش تغییرات مهندسان گروه صنعتی ایران‌خودرو شده است. 

باتوجه به این‌که کشور ما نسبت‌به سایر کشورها از ارتفاع بیشتری از سطح دریا برخوردار است، گاهی عملکرد خودروهای وارداتی برای شرایط اقلیمی و سوختی کشور با ضعف روبه‌رو می‌شود. همین مورد در افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت یا افزایش استهلاک تاثیر بسزایی دارد.

باتوجه به این نکته در کشور پتانسیل انجام کالیبراسیون و طراحی و تولید ECU فراهم شده، گروه صنعتی ایران خودرو، دناپلاس اتوماتیک را براساس شرایط اقلیمی، بومی و شرایط سوختی کشور کالیبره کرده است. همین مساله سبب می‌شود این خودرو در بازار نسبت‌به سایر محصولات رقیب از برتری و اقبال بیشتری روبه‌رو باشد.

همچنین از دیگر تغییرات ویژه می‌توان به بهبود سیستم‌خنک‌کاری اشاره کرد. باتوجه به اینکه دنا پلاس‌توربو اتوماتیک مجهزبه سیستم پرخوران بوده، دمای کاری پیشرانه در سطح بالاتری قرار می‌گیرد، بنابراین لازم است هنگام نصب توربو، سیستم خنک‌کاری ارتقا یابد. براین‌اساس در این خودرو با افزودن منبع انبساط مجزا سیستم خنک‌کاری بهبود یافته است.  

گیربکس جدید با قابلیت‌های ویژه 

باتوجه به تقاضای بازار و مشتریان نسبت‌به خریداری خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، گروه صنعتی ایران‌خودرو  این نیاز را شناسایی و برای پاسخ به آن یک گیربکس اتوماتیک ۶سرعته طراحی و تولید کرده، دناپلاس اتوماتیک نخستین محصول این خودروساز است که به گیربکس ۶‌سرعته طرح آیسین مجهز شده، سیستم تعویض‌دنده این گیربکس از نوع خطی و مجهز به سیستم‌های هوشمند تعویض‌دنده، کروزکنترل، حالت اسپرت و برفی است. 

یکی از ضعف‌های گیربکس‌ اتوماتیک برخی خودروها در کشور، کاهش راندمان عملکردی به‌دلیل شرایط جوی به‌ویژه در فصول گرم سال است. گروه صنعتی ایران‌خودرو برای حل این چالش، از یک مبدل کنترل دمای گیربکس بهره برده تا چالشی برای عملکرد گیربکس ایجاد نشود. 

تغییر ساختار برای رفاه بیشتر سرنشینان

دنا محصولی جدید و بر پایه پلت‌فرم  سمند شکل گرفته است. براین اساس اشتراکات زیادی با این خودرو دارد، سیستم تعلیق ساده و بهره‌گیری از سیستم مک‌فرسون باعث شده است سواری نسبتا مطلوبی داشته باشد.

از آنجاکه دناپلاس توربواتوماتیک، مجهزبه گیربکس اتوماتیک شده و توقعات مشتریان نسبت‌به این مدل افزایش یافته است. بر این اساس مدل توربو اتوماتیک به نسبت نسخه معمولی آن دستخوش تغییرات شده که یکی از این تغییرات مهم تغییر در سایز رینگ است. 

به‌عبارت‌دیگر در مدل پیشین شاهد نصب رینگ‌های ۱۵‌اینچی هستیم، در حالی که در مدل پلاس توربو اتوماتیک رینگ ۱۶ آلومینیومی در نظر گرفته شده، دناپلاس اتوماتیک با تغییراتی در سیستم تعلیق، درراستای ارتقا سیستم فنر، کمک‌فنر، میل‌موج‌گیر و بوش طبق‌ها جهت رسیدن به سطح مطلوب کیفی و دوام مناسب بوده است. برای نیل به این هدف طراحی جدیدی در قطعات رام و مثلثی طبق‌های لاستیکی برای بهبود راحتی سفر در جاده‌های ناهمواره ایجاد شده است. 

برای بهبود پرفورمنس دناپلاس توربو اتوماتیک از سیستم فرمان برقی استفاده شده است. در این خودرو به‌منظور افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و بهبود و عملکرد سیستم فرمان و گردش راحت‌تر برای راننده، تعبیه شده است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو  فرمانی را برای دناپلاس اتوماتیک تعبیه کرده که برحسب شرایط رانندگی نیروی فرمان تغییر می‌کند. به‌بیان‌دیگر از ECU به همراه سنسور گشتاور و یک موتور الکتریکی، باعث اعمال گشتاور به غربیلک فرمان می‌شود که احساس واقعی در راننده برای حرکت ایجاد می‌کند.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک
  شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر  ۱۱ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی  ۸.۱۷ لیتر در هر صدکیلومتر 
ترمز  سیستم ترمز ضدقفل ABS،سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی
کیسه هوای ایمنی  کیسه هوای راننده و سرنشین جلو 
سیستم تهویه  اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی  سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۷اینچی، پورت USB، بلندگو درهای جلو و عقب تیوتر صوتی جلو، قابلت اتصال بلوثوت
چراغ‌ها چراغ جلو و عقب جدید و دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ روز(Day Light)،چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل
تجهیزات ایمنی  سیستم ضد سرقت(ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیرمجاز، دوربین دید عقب، هشدار دهنده موانع عقب، سیستم عیب‌یابی هوشمند(مالتی پلکس)، قفل مرکزی با ریمـــــوت کنتـــــرل، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع 
 صندلی صندلی‌های راننده وسرنشین جلو برقی، امکان نصب صندلی مخصوص کودک(ISOFIX) در صندلی عقب، پشت‌سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه، دسترسی به صندوق عقب از داخل
سایر تجهیزات  سانروف، کروزکنترل، فرمان تلسکوپی(جمع‌شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =