واردات خودرو

برخی‌ ممنوعیت‌ های تجاری برای مدیریت منابع ارزی منجر به‌ توقف فعالیت بعضی اصناف بزرگ و موج بیکاری در آن‌ ها شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، در بهمن‌ماه سال جاری برخی رسانه‌ها به‌نقل از یک مقام آگاه، خبری را مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای هیبرید منتشر کردند؛ خبری که از دیدگاه بخش‌خصوصی نمی‌توانست چندان موثق باشد. هرچند برخی مقامات بخش‌خصوصی ضمن تایید این خبر برآزادسازی خودروهای دپوشده درگمرک تاکید داشتند؛ اما آیا امیدی به‌آزادسازی واردات خودروهای هیبرید به‌کشور وجود دارد؟

داریوش بدیعی‌ثابت، کارشناس اقتصادی در این‌باره می‌گوید: «قطعا با واردات خودروهای هیبرید کمک بزرگی به‌رفع آلایندگی در شهرهای بزرگ خواهد شد و همچنین با واردات خودروهای خارجی و هیبرید، قیمت خودرو در کف بازار خواهد شکست. البته واردات خودرو به‌کشور دراین شرایط باید به‌نحوی باشد که نیازمند انتقال ارز نباشد.»

ضرورت تعیین‌تکلیف خودروهای دپوشده
 

بدیعی‌ثابت بااشاره به‌وضعیت خودروهای مانده در گمرک می‌افزاید: «برای مدیریت بازار خودرو باید وضعیت خودروهای دپوشده در انبار گمرکات نیز تعیین‌تکلیف شود و قطعا با آزادسازی این خودروها قیمت خودرو دربازار تا حدودی فروکش خواهد کرد.»

وی بااشاره به‌امکان همکاری‌های بین‌المللی مابین خودروسازان بزرگ ایرانی و خودروسازان منطقه‌ای اظهار کرد: «خودروسازان باید با شرکای تجاری خود همانند چین و ترکیه وارد مذاکره شوند و خودروهایی تولید کنند که به‌لحاظ کیفی و اقتصادی به‌صرفه باشد. البته درتولید خودروهای مشترک نباید براساس تصمیمات یک‌شبه اقدامی کرد.»

تبعات منفی ممنوعیت واردات دربرخی بخش‌ها

این کارشناس اقتصادی با مطرح‌کردن این موضوع که دولت برای تامین ارز مورد نیاز کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است، ادامه داد: «ممکن است ممنوعیت‌های وارداتی درسال ۹۹ افزایش یابد. البته واردات کالاهایی که لوکس تلقی شده‌اند، به‌خودی خود بد نیست؛ اما درشرایط تحریمی بخشی از توجه‌ها باید به‌سمت واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و بخشی دیگر به‌واردات کالاهای مصرفی ضروری معطوف شود. با این‌حال، برخی از این ممنوعیت‌های وارداتی باعث کاهش ظرفیت و حتی توقف فعالیت بعضی اصناف بزرگ و موج بیکاری در آن‌ها شده است که این موضوع نیاز به مدیریت و تصمیمات ثانویه دارد و درصورت مدیریت این موضوع، حتی با واردات کالاهای سرمایه‌ای می‌توانیم تولید ثروت کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =