بورس

درحال‌حاضر نمادهای گروه خودرویی از نظر تکنیکالی به پایان اصلاح قیمتی خود رسیده‌اند و می‌توان روی رشد مجدد آن‌ها حساب کرد

به گزارش «اخبار خودرو»، شاخص کل بورس تهران در دادوستدهای روز گذشته با افزایش بیش‌از ۱۷هزار واحدی روبه‌رو بود که رکورد جدیدی در این رابطه برای بورس تهران حساب می‌شود. این در حالی است که با توجه به ورود ایران به لیست سیاه FATF بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که بورس تهران روند نزولی را پشت سر می‌گذارد. اما بورس تهران به‌رغم این موضوع روند مثبتی را پشت سر گذاشت. حال در این بین به نظر می‌رسد گروه خودرویی به‌عنوان لیدر بازار سهام این روزها روند مثبتی را در پیش بگیرد. در همین راستا، حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» به تشریح آخرین وضعیت گروه خودرویی پرداخته است.

آیا پیش‌بینی شاخص ۵۰۰ هزار واحدی قبل از پایان سال امکان‌پذیر بود؟

اوایل دی‌ ماه بود که شاخص ۵۰۰ هزار واحدی را پیش‌بینی کردیم. البته این سرعت برای رسیدن به این سطح، کمی دور از ذهن بود که به مدد نقدینگی عجیب و غریب واردشده به بازار خیلی‌زود رخ داد. انتظار ادامه این روند از بورس در سال آتی هم وجود دارد و بازار نشان داده نسبت‌به هر خبر ناخوشایندی بی‌حس شده و قدرت پول به قدری است که اصلاحات بسیار کوتاه‌مدت شده و فروشندگان خیلی‌زود پشیمان می‌شوند.

در چند ماه گذشته اتفاقات بسیار زیادی رخ داد. چرا این عوامل بر بورس تاثیر منفی نگذاشت؟

شاید اگر سال گذشته بود اخبار سه‌ ماه گذشته تا مدت‌ ها بازار را تحت‌ تاثیر قرار می‌ داد یا دستکم باعث رکود آن می‌شد، اما امسال هر اتفاقی که افتاد، بازار خیلی‌ سریع جمع شد و به روند صعودیش ادامه داد، به‌ طوری‌ که بسیاری از نمادها حباب‌های عجیبی پیدا کردند. اما تا وقتی این حجم از معاملات در بازار وجود دارد، جای نگرانی نخواهد بود و از منظری نحوه بازی عوض شده است.

آیا این روند در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند؟

همیشه در سال‌ های تورمی، بازار بورس جذاب بوده است و بسیاری از مولف ه‌ها نشان می‌دهد چنانچه روند تورمی در سال ۹۹ ادامه یابد و دلار از مرز ۱۵هزار تومان عبور کند در حالی که کارشناسان اقتصادی نیز صحبت از تورم بالای ۱۵درصد در سال آتی می‌کنند، می‌توان گفت سرمایه‌گذاران از خرید سهام در بورس استقبال کنند. بسیاری از فعالان، سهم‌ های دلار محور را نشانه گرفته‌اند و با خیال راحت ورود می‌کنند.

 وضعیت این روزهای گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درحال‌حاضر نمادهای گروه خودرویی از نظر تکنیکالی به پایان اصلاح قیمتی خود رسیده‌اند و می‌توان روی رشد مجدد آن‌ها حساب کرد. این در حالی است که بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی خودرویی‌ها، دو نماد ایران‌خودرو و سایپا با روند نزولی همراه شدند، چراکه آن‌ها با افزایش قیمت سهام زیادی روبه‌رو شدند و به موجب آن نیز فاز اصلاح قیمتی را در پیش گرفتند. حال با توجه به این‌که آن‌ها به کف محدوده حمایتی خود رسیدند، می‌توان انتظار ازسرگیری صعود آن‌ها را داشت.
 
با توجه به روندی که گروه خودرویی در پیش گرفته است، وضعیت این صنعت بورسی را تاپایان سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد روندی که گروه خودرویی در پیش گرفته است، می‌تواند در سال آتی نیز ادامه پیدا کند؛ از سویی با توجه به این‌که کلیت بازار سهام روند بسیار خوبی را در پیش گرفته، گروه خودرویی نیز به‌طور قطع از این روند پیروی خواهد کرد و روند مثبتی را در پیش خواهد گرفت.

 وضعیت کلی بورس را چگونه چگونه می‌بینید؟

درحال‌حاضر همه جوانب ما را به آینده بورس خوش‌بین کرده است، مگر این‌که این روند با اتفاق خاصی قطع شود. اما به نظر می‌رسد با توجه به تحلیلی که برای بازار سهام در سال آینده وجود دارد، می‌توان به صعود بورس در سال آینده همچنان امیدوار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =