موتورسیکلت‌

زمستان موسم آلودگی هواست، هوایی که آلاینده‌های زیادی دارد  که در شرایط گوناگون منجر به تجمیع آلودگی می‌شود. یکی از این آلاینده‌ها بدون‌تردید ذرات معلقی‌ است که از اگزوز موتورسیکلت‌ها راهی آسمان می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، آمارها می‌گویند میزان آلاینده‌های موتورسیکلت‌ها کم نیستند و هر موتور فرسوده و از رده خارج، 7 تا 8برابر یک خودرو ذرات آلاینده وارد هوای شهر و ریه‌های شهروندان می‌کند. همین آمارها ذهن مسئولان را به این سمت برد که علاوه‌ بر اسقاط خودروهای فرسوده به اسقاط موتورسیکلت‌های از رده‌خارج هم بیندیشند. تولیدکنندگان موتورسیکلت از هفته گذشته اعلام کرده‌اند شرایط برای اسقاط موتور در ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت را دارند. اکنون تولیدکنندگان منتظرند تصمیم نهایی صدور مجوز برای شماره به ازای گواهی استقاط صادر شود. 

اپیزود اول؛ اسقاط خودرو به جای موتورسیکلت

ابتدای ماجرا اندکی عجیب به نظر می‌رسید، وقتی نایب‌رئیس انجمن موتورسیکلت‌سازان اعلام کرد به آن‌ها اعلام شده است به جای گواهی اسقاط موتور باید گواهی اسقاط خودرو دریافت کنند و بعد فرآیند معادل‌سازی آن صورت بگیرد.

محسن عزیزی، نایب‌رئیس انجمن موتورسیکلت‌سازان همچنین به «دنیای خودرو» گفته بود به‌رغم اینکه این گواهی را از سازمان اسقاط تهیه کرده‌ند؛ اما به‌دلیل عدم هماهنگی سازمان‌های بالادستی، تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و همین امر منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز شده است.

البته در گفت‌وگوی «دنیای‌ خودرو» با محسن صادقی، رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، وی اعلام کرد مشکلات اولیه ثبت و معادل‌سازی حل شده‌اند و پلیس راهور با ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت هماهنگ است و مطابق اطلاعات ارسالی آنها روند شماره‌گذاری را طی می کند

. این گفته‌ها در حالی مطرح شدند که نایب‌رئیس انجمن موتورسیکلت‌سازان ادعا کرد 4اسفند ماه قرار است جلسه‌ای باحضور پلیس راهور برگزار  و  در آن راهکارهایی برای چگونگی کارکرد شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی اعلام شود. 

اپیزود دوم؛ زمان نامشخص عملیاتی شدن راهکارها

عزیزی، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» درباره کلیات جلسه‌ای که با حضور اعضای پلیس راهور برگزار شد و قرار بر حل‌وفصل مشکلات آنها بود، گفت: «در جلسه برگزارشده، یک گردش کاری مبنی‌بر اینکه چند دستگاه را اسقاط کرده‌ایم،  به پلیس دادیم که البته تهیه آن برای ما بسیار سخت بود البته پلیس نیز گردش کاری را از ستاد حمل‌ونقل سوخت دریافت کرده است. »

به‌گفته نایب‌رئیس انجمن موتورسیکلت‌سازان، دریافت این گردش کار قرار است به ارسال نامه به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت منتج شود با این توضیح که هر شرکت به ازای هرچند دستگاه موتورسیکلتی که گواهی اسقاط گرفته، اجازه شماره‌گذاری داشته باشد. 

او اعلام کرد شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت تاکنون 20هزار گواهی اسقاط خودرو خریداری کرده‌اند و باتوجه به این که هر گواهی اسقاط خودرو معادل 7دستگاه موتورسیکلت می‌شود، آنها اکنون در انتظار صدور مجوز شماره‌گذاری 140 هزار دستگاه موتورسیکلت هستند.  

به گفته عزیزی، گردش کاری که از آنها خواسته شده به این شکل است که واحد فروش، میزان موتورهای فروخته‌شده را به کارخانه و واحد تولید اعلام کند. سپس این بخش(واحد تولید) شماره شاسی‌ها را در سامانه اعلام و به ستاد مدیریت حمل‌ونقل  و سوخت ارائه دهد تا بعد از تایید ستاد، به پلیس راهور اعلام شود و تا مراحل شماره‌گذاری پیش برود.

نایب‌رئیس انجمن موتورسیکلت‌سازان، این روند را سخت و طولانی می‌داند به نحوی که می‌تواند منجر به کند شدن تولید یا حتی تعطیلی واحدها شود. 

عزیزی تاکید کرد: «پلیس درحال بررسی است که از این‌پس، گردش کار را تنها از ستاد حمل‌ونقل سوخت دریافت کند با این توضیح که اگر به‌عنوان‌مثال یک شرکت حدود 500 دستگاه اسقاط کرده است، بتواند 500 دستگاه شماره‌گذاری کند.» 

اپیزود آخر؛ نتیجه حاصل نشد

نایب‌رئیس انجمن موتورسیکلت‌سازان تاکید کرد پلیس برای ابلاغ این دستورالعمل هنوز به نتیجه  نرسیده و تا این لحظه دستورالعملی به شرکت‌ها ابلاغ نشده است و آن‌ها کماکان در تعطیلی اجباری به سر می‌برند. البته قرار است وعده‌ها تا پایان هفته به نتیجه برسند. طبق گفته مسئولان، عزیزی امیدوار است پایان هفته آخرین ضرب‌الاجل باشد. 

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل  و سوخت نیز تایید کرده است در هفته جاری جلساتی با پلیس راهور و تولیدکنندگان موتورسیکلت خواهند داشت و مشکلات شماره‌گذاری آنها حل خواهد شد.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با بیان این که به آنها اعلام شده این جلسه در روزهای چهارشنبه یا پنج‌شنبه هفته جاری برگزار شود، افزود: « تا آن روز همچنان تولید متوقف است، چنان‌که در هفته گذشته نیز در حال نیمه‌تعطیل به سر می‌بردیم.» به گفته او نگاه مثبتی نسبت به درخواست آنها در پلیس راهور و ستاد مدیریت حمل‌ونقل  و سوخت وجود دارد.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =