بیکاری کارگران

توقف دو هفته‌ای عرضه روغن‌ پایه از یک سو و خرید یکجای محصول عرضه‌ شده در بورس برای سومین هفته پیاپی توسط یکی از  شرکت‌ های تولیدکننده روغن‌ موتور، روغن‌سازان بخش‌ خصوصی را یک گام دیگر به‌تعطیلی نزدیک کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها صنعت تولید روانکارها در بخش‌خصوصی با چالشی بزرگ دست به‌گریبان است. چهار پالایشگاه‌دار بزرگ روغن درکشور آن‌هم با تصویب و ابلاغ سازمان حمایت، تنها نیمی از نیاز ماهانه شرکت‌های تولید روغن‌موتور را برای فروش عرضه می‌کنند و درهمین شرایط نیز باز بودن سقف خرید برای خریداران بزرگ باعث شده یکی از مجموعه‌های خصوصی و ثروتمند برای سه‌هفته متوالی تمامی 500تن روغن‌پایه عرضه‌شده درهرنوبت را به‌صورت یکجا و با قیمت‌هایی عجیب خریداری کند.  

اتفاقی که صدای تولیدکنندگان روغن‌موتور را درآورده و باعث شده درنبود نظارت و کمک دستگاه‌های مسئول درخصوص تعیین سقف خرید برای تمامی تولیدکنندگان، ‌ادامه حیات برای تعداد زیادی از واحدهای تولیدی که براستفاده از روغن‌پایه ویرجین و غیرتصفیه تاکید دارند، با چالش مواجه شود. 

دیروز روغن‌پایه sn500 شرکت نفت سپاهان به‌مقدار 506تن دربورس کالا عرضه شد و این‌بار نیز یکی از تولیدکنندگان تمامی مقادیر عرضه‌شده را به‌قیمت هرکیلو هشت‌هزار و 400تومان خریداری کرد تا هم رکوردی جدید درقیمت روغن‌پایه گروه یک ایرانی ثبت شود و هم‌اینکه برای پنجمین‌هفته متوالی هیچ‌تولیدکننده‌ای غیراز شرکت خریدار،‌ موفق به‌تهیه روغن‌پایه از بورس نشود. این درحالی است که نرخ پایه برای عرضه این روغن هفت‌هزار و 100 تومان تعیین شده بود و مشخص نیست خریدار عمده این میزان روغن‌پایه ‌قصد دارد محصول نهایی خود را با چه‌قیمتی به‌بازار عرضه کند.

به‌گفته بسیاری از کارشناسان صنعت روانکارها درایران، ‌پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه درسراسر دنیا محصول تولیدی خود را با قیمتی برابر با آنچه به‌دیگرتولیدکنندگان یعنی بلندینگ‌ها می‌فروشند، در اختیار واحدهای روغن‌موتورسازی خود نیز قرار می‌دهند. 

این درتضاد با سیاستی است که در ایران نهادینه شده و روغن‌ پایه با قیمت تمام‌شده به‌ بخش روغن‌ سازی شرکت‌های پالایشگاه‌دار می‌رود و بخش‌ خصوصی نیز مجبور است برای تهیه همین محصول، تا چندبرابر آنچه بخش روغن‌سازی پالایشگاه‌ها برایشان تمام می‌شود هزینه پرداخت کند. البته اگر بخت یار باشد و به‌یکباره تمام سهمیه تعیین‌شده از سوی دولت برای مصرف تمامی روغن‌سازان توسط  یک شرکت خریداری نشود. 

درچنین فضای کاملا غیررقابتی ادامه فعالیت برای بخش‌خصوصی ناممکن می‌شود. اگرچه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، برتعیین سقف خرید برای هرتولیدکننده از سوی  عرضه‌کنندگان این محصول در بورس تاکید کرده است، اما مشخص نیست چرا برای چندهفته متوالی روغن‌پایه بورسی به‌صورت تمام و کمال در اختیار شرکتی قرار می‌گیرد که با پرداختی‌های عجیب خود، بازار را برای رقبا به‌شدت تنگ کرده است. 

به‌گفته یکی از مدیران شرکت‌ های خصوصی تولیدکننده روغن‌ موتور،‌ دولت می‌تواند برای حمایت از شرکت‌ های بزرگ و کوچک خصوصی و ثابت نگه داشتن قیمت روغن‌ های موتوری، ‌تنها یک‌ بار پالایشگاه‌ داران را مکلف به‌ عرضه پنج‌ هزارتنی روغن‌ پایه، آن‌هم با تعیین سقف خرید کند و پس از آن برمبنای درخواست این شرکت‌ها، ‌بخش کوچکی از ده‌ها هزار تن تولید ماهانه صادراتی پالایشگاه‌داران را دراختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =