سفرهای زمستانی، هم‌ زمان با بارش‌ ها و لغزنده بودن جاده‌ ها، همواره خطر تصادفات را درپی دارند، حالا با وجود ویروس کرونا، خطرات را دوچندان می‌کند. 

 «استاندار گیلان اعلام کرد ظرف دیروز و امروز ۲۰درصد بار ورودی به استان گیلان بیشتر شده است. طبق بررسی‌های انجام‌شده، استان گیلان بعد از استان قم از لحاظ شیوع بیماری کرونا، در مقام دوم قرار دارد.» این جملات روز گذشته، از زبان ایرج حریرچی، دبیر «ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا» و معاون‌کل وزارت بهداشت در نشست خبری سخنگوی دولت درباره ویروس کرونا مطرح و البته با واکنش مردم مواجه شد و سوالی بزرگ را مطرح کرد. «تعطیل شدیم، می‌توانیم مثل باقی روزهای سال سفر کنیم؟»

موقعیتی متفاوت‌ تر از همیشه

هفته گذشته، هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و خبر فوت دو بیمار در قم، زمزمه‌های بسیاری درباره تعطیلی مدارس، ادارات و قرنطینه شهرها مطرح شد. زمزمه‌هایی که نوید سفر و افزایش آمدوشد را دارد. سرانجام ابتدای هفته گذشته مسئولان به این نتیجه رسیدند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند به نفع شهروندان باشد. با این حال آمارهای رسمی نشان می‌دهند بسیاری از خانواده‌ ها بعد از تعطیلی مدارس فرزندان یا تعطیل شدن محیط‌های کاری به فکر سفر افتاده‌اند.سفرهایی که احتمالا چند خطر اصلی درپی خواهد داشت. سفرهای زمستانی، هم‌زمان با بارش‌ها و لغزنده بودن جاده‌ها، همواره خطر تصادفات را درپی دارند، حالا با وجود ویروس کرونا، خطرات را دوچندان می‌کند. 

امیرهوشنگ محبی، کارشناس شهری در گفت‌وگو با «‌دنیای‌ خودرو» گفت: «شرایط کشور حالت ویژه دارد؛ این شرایط را به‌خوبی می‌توان در شهرها و کمبود وسایل ضدعفونی‌کننده و ماسک مشاهده کرد. سفر در شرایط عادی می‌تواند باری بر دوش شهرها اضافه کند، اما در این شرایط، به بحرانی‌تر شدن شرایط ممکن است دامن بزند.»

او ادامه داد: «در شهرهایی مانند تهران و اراک، سیستم حمل‌ونقل شهری، به‌طور مداوم و شبانه‌روزی در حال استریل شدن است، اما بازهم نمی‌توان به مردم اطمینان داد وضعیت سفید است؛ حال چگونه می‌توان سفر افراد را توجیه کرد؟ 

سفرهایی که در شرایط ایمنی روانی کامل انجام نمی‌شود و می‌تواند خطرساز باشد و درعین‌حال، توصیه‌های پزشکی می‌گوید از تجمع‌ دوری کنید. حالا اتوبوسی را تصور کنید که برای ساعاتی طولانی گروهی از مسافران را در فضایی سربسته کنار هم جمع می‌کند. این دیگر نمی‌تواند یک اتوبوس معمولی باشد، بلکه کپسول خطرناکی است که مسافران با رضایت آن را انتخاب کرده‌اند.»

خطر ابتلا به بیماری بالاست

دومین کانون شیوع ویروس کرونا در کشور بعد از قم، استان گیلان بود. چنانچه ویدئوهایی که روزهای ابتدای هفته گذشته منتشر شده بود، نشان می‌داد یک بیمارستان در غرب استان گیلان نیز به محلی برای قرنطینه بیماران کرونایی تبدیل شد که البته واکنش بسیاری از شهروندان گیلانی را نیز به‌دنبال داشت. با این‌حال به‌نظر می‌رسد سفر به شهری که احتمالا مبتلایان زیادی دارد که هنوز در دوره نهفته‌ بیماری به سر می‌برند، خطر ابتلای به این بیماری را بالا می‌برد. 

اسکان موقت، دردسر آفرین می‌شود 

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی به افراد در معرض ویروس کرونا، پرهیز از حضور در مراکز و اماکن پرجمعیت است. حضور در میان جمعیت می‌تواند میزان ابتلا را بالا ببرد. باتوجه به اینکه پلیس راهور از احتمال بارندگی در بسیاری از معابر به‌ویژه معابر کوهستانی خبر داده است. 

هیچ بعید نیست جاده‌های کشور، دستکم در مسیرهای غربی یا شمالی با کولاک و برف مواجه شوند. حال تصور کنید اگر اتفاقی که هفته گذشته برای مسافران گیلانی پیش آمد و مسافران در برف ماندند و مجبور به اسکان در پناهگاه‌های دسته‌جمعی شدند، اگر این بار نیز برای مسافران رخ بدهد و بسیاری به‌دلیل نداشتن تجهیزات ایمنی و مواجهه با برف‌وکولاک در جاده‌ها بمانند و مجبور به اسکان موقت در پناه‌گاه‌ها یا خودروهای سرد خود شوند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آن هم در شرایطی که هشدارهای بسیاری در مورد به حداقل رساندن تردد در شهر، پرهیز از سفر داده می‌شود.

واضح است احتمال ابتلا به ویروس به‌ دلیل تجمع افراد در کنار هم و البته پایین آمدن مقاومت ایمنی بدنشان بالا می‌رود و هیچ بعید نیست بعد از تعطیلات افراد زیادی به‌عنوان ناقل به شهرها و مناطق سکونت خود باز گردند. 

چه باید کرد؟

هرچند که ویروس کرونا در این روزها ترس را در دل شهروندان انداخته است. اما رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌تواند مانع انتقال ویروسی شود که تا این لحظه حدود 12نفر را کشته است. وزارت بهداشت در همین رابطه توصیه کرد این روزها از سفرهای غیرضروری پرهیز شود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =