طرح ترافیک

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران به این نتیجه رسیدند شاید بهتر باشد در روزهای اخیر برای کاهش استفاده هرچه بیشتر مردم از وسایل نقلیه عمومی، طرح ترافیک را لغو کنند تا دستکم شهروندان تهرانی به‌ دلیل شیوع کرونا مجبور به استفاده از وسایل‌ نقلیه عمومی نباشند. 

مترو و اتوبوس از هر زمانی خلوت‌ تر شده است. این را نه‌ تنها شاهدان و آن‌ هایی که هر روز از وسایل‌ نقلیه استفاده می‌کنند، می‌گویند بلکه حتی مسئولان حوزه شهری هم طبق آمارهای رسمی به این نتیجه رسیده‌ اند که میزان ورود و خروج به مترو در روزهای گذشته یک‌سوم شده است.

این اتفاق اما در روزهای اخیر زمانی محقق شد که سازمان جهانی بهداشت در توصیه‌ های خود اعلام کرد مردم از حضور در اماکن عمومی و پرتردد پرهیز کنند. طبعا در میان اماکن پرتردد می‌ توان به اتوبوس، مترو و بی‌ آر تی هم اشاره کرد. 

روز گذشته اعضای شورای شهر تهران به این نتیجه رسیدند شاید بهتر باشد در روزهای اخیر برای کاهش استفاده هرچه بیشتر مردم از وسایل نقلیه عمومی، طرح ترافیک را لغو کنند تا دستکم شهروندان تهرانی به‌ دلیل شیوع کرونا مجبور به استفاده از وسایل‌ نقلیه عمومی نباشند. 

هرچند لغو این مصوبه برعهده شورای عالی ترافیک است اما تعدادی از کارشناسان حوزه ترافیک پیش‌ بینی کردند ممکن است لغو طرح ترافیک باعث تردد هرچه بیشتر مردم در خیابان‌ ها شود. ادعایی که البته خیلی هم دور از ذهن نیست. برای بررسی بیشتر این موضوع سراغ یکی از کارشناسان ترافیک رفته‌ ایم تا جوانب این تصمیم جدید را بسنجیم.

 حمید سیادت‌ موسوی، در گفت‌ و گو با «دنیای‌ خودرو» درباره احتمال لغو طرح‌ترافیک گفت: «چـــنین راهکاری قابل‌انتظار بود اما به نظرم این تصـــمیم باید کارشناسی شود، این اتفاق آزادی عمل مردم را بیشتر می‌کند اما چند نکته در این میان وجود دارد که باید همــــه را بررسی کرد». 

وی با اشاره به این نکته که این طرح می‌تواند صفر و یک نباشد، ادامه داد: «می‌توانیم صفر و صدی نگاه نکنیم، یعنی نگوییم کلا طرح نباشد یا کلا طرح باشد، زیرا این نگاه می‌تواند از چند جنبه مشکل‌آفرین باشد». 

این کارشناس ترافیک تاکید کرد: «لغو طرح‌ترافیک می‌تواند منجربه افزایش ترافیک در شهر شود، از این طرف به ماجرا نگاه کنید که ممکن است حتی تردد اضطراری اورژانس یا آمبولانس را با مشکل مواجه کند». 

سیادت‌ موسوی درباره دیگر تبعات حذف طرح‌ترافیک افزود: «ممکن است پس از لغو طرح‌ترافیک این فکر به ذهن بسیاری از مردم خطور کند می‌توانند در شهر تردد بیشتری کنند، دیداری با اقوام داشته باشند، به تفریح بروند حتی و این شرایط ترافیکی را سخت‌تر کند و باعث شیوع بیماری نیز شود». 

به‌گفته این کارشناس ترافیک، هدف از اجرای چنین طرح‌هایی در شرایطی که خطر حضور در مجامع و اماکن عمومی افزایش یافته است، کاهش تردد روزانه و کاهش فعالیت روزمره است و به‌همین دلیل باید با دقت بیشتری چنین طرح‌هایی را نوشت و بررسی کرد تا نتیجه سوء نداشته باشد. 

این کارشناس ترافیک در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به این مساله هم اشاره کرد که باید این مهم را نیز در نظر داشت که چنین تعطیلاتی و اقدامات پیشگیرانه‌ای چه‌قدر زمان می‌برد و چقدر موثر است، همچنین آیا این اتفاقات کوتاه‌مدت خواهد بود یا بلند مدت.  

در روزهای گذشته، با وجود هشدارهای بسیار، اما تردد درسطح شهر افزایش یافته است. بخشی از این افزایش به دلیل نزدیکی نوروز است، اما هشدارهای بهداشتی تاکید دارد که در چنین شرایطی بهتر است افراد هر چه کم‌تر در شهر تردد داشته باشند.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =