روغن‌های سنتتیک

درحالت کلی می‌توان گفت دلایل روغن‌ ریزی خودرو شامل بالا رفتن دمای روغن خودرو، بالاتر رفتن سطح روغن از حد مجاز، ساییدگی یا چسبندگی رینگ‌ پیستون خودرو،‌ اشکال در آب‌ بندی و سوپاپ‌ ها،‌ نشت‌ روغن از طریق آب‌بندهای میل‌لنگ و میل‌سوپاپ، چسبندگی سوپاپ‌ها و گایدها یا درنهایت تبخیر هیدروکربن‌ های سبک‌ تر که دلیل اصلی آن انتخاب روغنی با ویسکوزیته اشتباه است.

به گزارش «اخبار خودرو»، حتما برای شما هم پیش آمده که روغن خودرویتان کم شود و همین موضوع نیز سبب نگرانی شما شده باشد. شاید درابتدا تصور کنید علت کاهش روغن‌موتور کیفیت نامناسب آن است. اما درحقیقت موارد زیادی در کاهش حجم روغن نقش دارد که باید از آن‌ها مطلع باشید و درصورت بروز مشکل آن‌ها را بررسی کنید.

کم شدن روغن‌ موتور امری طبیعی یا غیرعادی؟

در ابتدا باید گفت اینکه خودرو روغن کم می‌کند از جمله مسائلی است که کارشناسان خودرو آن را امری طبیعی می‌دانند و جالب است بدانید که این موضوع تا حدی نیز طبیعی است. اما مکانیک‌ها و کارشناسان خودرو درپاسخ به‌این سوال که چرا خودرو روغن کم می‌کند، معتقدند با توجه به‌متغیر بودن کارکرد موتور درشرایط مختلف و به‌علت بالا رفتن حرارت در خودرو، از میزان روغن‌موتور خودرو کاسته می‌شود که البته این روند طبیعی است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که درادامه به‌برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

طراحی موتور
مهندسی موتور برای محافظت از سیلندر هنگام حرکت‌های رفت و برگشتی پیستون، به‌گونه‌ای است که مقداری از روغن درسطح داخلی پیستون باقی بماند و از سایش آن جلوگیری کند. بنابراین لازم است مقداری روغن درمحفظه اشتعال موجود باشد و اینکه روغن‌موتور تا این اندازه کاهش پیدا کند، طبیعی خواهد بود. این میزان وابسته به‌طراحی موتور بوده و به‌همین دلیل نیز در دفترچه‌ راهنمای برخی خودروها اعلام می‌شود که خیلی نگران کاهش سطح روغن نباشید و لازم است بدانید که برخی از سازندگان خودرو، مصرف روغن را حتی تا یک لیتر در یک‌هزار کیلومتر نیز ذکر کرده‌اند.

  تبخیر طبیعی مایعات به‌لحاظ فیزیکی
باید بدانید روغن‌موتور، ترکیبی از روغن‌پایه و ادتیوهاست و همانند هرمخلوط دیگری مجاز است در دماهای مختلف مقداری تبخیر شود. بالطبع به‌هر میزان که دما بالاتر باشد، مقدار تبخیر مایعات نیز بیشتر خواهد بود. لازم است بدانید درمورد روغن‌ها تست میزان تبخیرپذیری درروش استاندارد معین ASTMD 5800 تحت‌عنوان تست NOACK انجام شده و تبخیر روغن درشرایط آزمایشی برحسب درصد اعلام می‌شود. پاسخ این تست می‌تواند معیاری برای مورد سنجش قرار دادن مقدار تبخیرپذیری روغن درشرایط استاندارد و جدا از اشکالات مکانیکی مختلف و همچنین شرایط موتور باشد و به‌همین دلیل روغنی استاندارد است که مقدار تبخیرپذیری آن درمحدوده مجاز باشد.

اشکالات فنی و روغن‌سوزی
درصورتی که با کاهش بیش از حد روغن‌موتور درخودرو مواجه شده‌اید و به‌وجود روغن‌سوزی در آن شک کرده‌اید، بهتر است بدانید این اشکال زمانی پیش می‌آید که به‌علت آسیب‌دیدگی رینگ روغن یا چسبندگی آن به‌پیستون، روغن به‌محفظه کارتر برنمی‌گردد که همین امر موجب می‌شود مقدار زیادی از آن در محفظه اشتعال موتور بسوزد. به‌همین دلیل نیز به‌این اشکال روغن‌سوزی می‌گویند و چنانچه دود آبی از اگزوز خودرو خارج ‌شود، نشانه‌ای بارز از این مساله خواهد بود.

عدم انتخاب صحیح روغن‌موتور
باید ویسکوزیته روغن‌موتور خودرو را براساس توصیه‌ شرکت سازنده خودرو انتخاب کنید. در غیر این صورت مقدار روغن بیش از اندازه کاهش پیدا می‌کند یا اینکه روانکاری مناسب برای تمامی قطعات موتور انجام نمی‌شود. همچنین به‌دلیل اینکه استانداردهای زیست‌محیطی برکاهش آلاینده خروجی از اگزوز تاکید دارند، استفاده از روغن‌هایی که سبک‌تر هستند و مصرف‌سوخت را کاهش می‌دهند، تولیدکننده موتور را نیز یاری می‌کند آلودگی‌ گازهای خروجی از اگزوز را کاهش دهد. بنابراین به‌جای استفاده از روغن‌های سنگین‌تر، استفاده از روغن‌هایی که سبک‌تر هستند، توصیه می‌شود که درنتیجه آلودگی در موتورهای امروزی از سابق بسیار کمتر شده است.

سبک رانندگی
قطعا شما نیز می‌دانید که میزان دورموتور و سبک رانندگی روی مصرف‌روغن تاثیرگذار خواهد بود. رانندگی کردن در دور موتور بالا سبب خواهد شد میزان مصرف‌روغن نیز افزایش پیدا کند. چراکه دراین صورت بر آب‌بندها و همچنین واشرها فشار بیشتری وارد می‌شود. درنهایت درموتورهای جدید به‌صورت کلی به‌دلیل اینکه در دورموتور بالاتر کار می‌کنند، روغن بیشتری مصرف می‌شود.

دمای بالاتر از حد معمول درموتور

به‌هرمیزان که دمای موتور بالاتر باشد ویسکوزیته روغن نیز بیشتر کاهش می‌یابد و درواقع روغن روان‌تر خواهد شد. چنین‌شرایطی خروجی روغن را نیز بیشتر خواهد کرد. افزون براین تبخیر روغن دردماهای بالاتر از حد طبیعی و نرمال، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید اشکالات مکانیکی درخصوص دمای بالای موتور را مورد بررسی قرار دهید.

تبخیر از طریق جداره کارتر

دلیل دیگر این است که معمولا ۱۰ الی ۲۰ درصد روغن خروجی از طریق کارتر و جداره سیلندر می‌سوزد و از موتور خارج می‌شود و لازم است بدانید این میزان از کاهش چیزی حدود mm3/round 06/0 است که البته با درنظر گرفتن دورموتور ۴۰۰ RPM و سرعتی حدود 100 کیلومتر در ساعت، تقریبا درهر یک‌هزار کیلومتر، CM3 150 روغن خارج می‌شود.

چه‌ زمانی نگران کاهش روغن شویم؟

درهرصورت مجموع کاهش مجاز روغن در یک‌هزار کیلومتر تقریباً ۲/۱ است که دربرخی از خودروها به‌این دلیل که شرایط کاری سخت‌تری دارند، حتی این امکان وجود دارد که این مقدار به 5/2 لیتر در هر یک‌هزار کیلومتر برسد. لازم است بدانید که به هرحال باید این مقدار کاهش را با سر ریز کردن روغن از همان نوعی که توسط سازنده توصیه شده و میزانی که درون کارتر موجود بوده، جبران کرد.

اما دربرخی موارد ممکن است شاهد کاهش روغن‌موتور، بیش از مقداری که برای آن تعیین شده است، باشید. دراین صورت باید از مشکلاتی که ممکن است درخودرو سبب بروز این مشکل شود، آگاهی داشته باشید تا بعد از آن به‌یک مرکز مجاز مراجعه کنید تا مشکل روغن‌ریزی خودرو برطرف شود.

درحالت کلی می‌توان گفت دلایل روغن‌ ریزی خودرو شامل بالا رفتن دمای روغن خودرو، بالاتر رفتن سطح روغن از حد مجاز، ساییدگی یا چسبندگی رینگ‌ پیستون خودرو،‌ اشکال در آب‌ بندی و سوپاپ‌ها،‌ نشت‌روغن از طریق آب‌بندهای میل‌لنگ و میل‌سوپاپ، چسبندگی سوپاپ‌ها و گایدها یا درنهایت تبخیر هیدروکربن‌های سبک‌تر که دلیل اصلی آن انتخاب روغنی با ویسکوزیته اشتباه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =