کد خبر: 227738
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
بازار خودرو

کرونا اگرچه معاملات بازار خودرو را نیز آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، اما به هرحال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب می‌دانند.

 به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از مهر،کرونا اگرچه معاملات بازار خودرو را نیز آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، اما به هرحال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب می‌دانند؛ تا جایی که افرادی را استخدام می‌کنند تا پای سایت‌های سفارشگذاری آگهی خودرو بنشینند و نرخ بسازند. در این میان ظرف روزهای گذشته، علاوه بر اینکه معاملات خودرو در بازار علیرغم نزدیک شدن به روزهای پایانی سال با افت مواجه بوده است، بلکه خبرهای حکایت از آن دارد که مراجعات به مرکز شماره‌گذاری نیز با افت شدیدی مواجه بوده است.

تا قبل از وضعیت کنونی که ناشی از شیوع کرونا بر بازار خودرو نیز حاکم شده است، قیمت‌ها به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش نهاده بود و بازار خودرو در ادامه روند چند ماهه گذشته، به رشد قیمت غیرمنطقی خود ادامه می‌داد؛ اما اکنون بالغ بر یک هفته است که معاملات با افت شدید مواجه شده است.

در این میان برخی از دلالان هنوز تلاش می‌کنند که در این فضای کنونی نیز، از آب گل آلوده ماهی گرفته و بازار را تحریک به افزایش قیمت کنند؛ به نحوی که بررسی‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز نشان می‌دهد که برخی از سایت‌ها، قیمت‌های غیرواقعی ارائه می‌دهند و همین قیمت‌سازی‌هایی که صورت می‌دهند، باعث می‌شود که جو بازار بر هم بریزد؛ در غیر این صورت معاملات در فضای واقعی، جو بازار را به هم بریزند.

البته باید به همه اینها عملکرد خودروسازان را نیز اضافه کرد؛ خودروسازانی که هنوز نتوانسته‌اند بعد از گذشت چند ماه از آشفتگی بازار خودرو، صنعت خود را جمع و جور کرده و ساماندهی کنند؛ به نحوی که نوع عملکرد نمایندگی‌ها و ادارات فروش آنها حکایت از آن دارد که در جمع و جور کردن صنعت خود، تاکنون ناتوان بوده‌اند. هم اکنون دو خودروسازی که در بازار خودرو نقش آفرینی می‌کنند؛ به هیچ عنوان در ساماندهی بازار محصولاتشان موفق نبوده و این نشانگر آن است که آنها تولیدکنندگان خوبی هستند، اما به طور قطع فروشندگان خوبی به شمار نمی‌روند.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که هیچیک از مشتریان واقعی و نه سوداگران بازار خودرو، اکنون دسترسی راحتی برای ثبت نام خودرو در قالب سامانه طراحی شده برای فروش‌های خودرو ندارند و معمولاً این دلالان هستند که دستشان به خودروهای موجود در طرح‌های فروش فوری و اقساطی خودروسازان می‌رسند و باز هم مشتریان واقعی دست خالی از این فروش‌ها خارج می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که روند قیمتی در بازار طی هفته‌های آینده کاهشی بوده و کرونا تأثیر خود را بر رکود این بازار هم به جای بگذارد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در این رابطه می‌گوید: برخی قیمت‌هایی در سایت‌های فروش خودرو اعلام می‌کنند که هیچ مبنای واقعی ندارد و بیشتر به سمت قیمت سازی پیش می‌روند.

وی می‌افزاید: به هر حال طی روزهای گذشته شیوع ویروس کرونا توانسته بسیاری از بازارها را تحت تأثیر خود قرار دهد که بازار خودرو نیز از آن مستثنی نبوده است؛ بنابراین پیش بینی ما این است که ظرف روزهای آینده، این رکود همچنان با بازار خودرو همراه باشد.

به گفته موتمنی، دولت باید نظارت بیشتری بر فضای مجازی داشته باشد که به نظر هم می‌رسد این کار در حال انجام است؛ اما به هر حال هنوز هم باید مراقبت‌های لازم را صورت داده تا اعلام قیمت‌های دید خودرو از سوی عده‌ای در فضای مجازی، باعث تشویش بازار نشود.

وی اظهار داشت: به هر حال تقاضا همچنان در بازار خودرو بالا است و عرضه هم باید همپای آن پیش رود؛ اما از همه مهمتر آن است که نباید با اعلام نرخ‌های غیرواقعی، زمینه را برای بر هم زدن بازار در شرایط کنونی فراهم نماید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حیدری IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    0 0
    خدایا شکرت بخاطر این کرونا ما موجودات کثیفی هستیم که به همدیگه رحم نمیکنیم شب وروز شاهد هزار بدبختی هستیم وکاری از دستمون برنمیاد مرده و زنده بودنمون فرقی نمیکنه.
  • علیرضا IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    2 0
    کرونای اصلی دلال و تولید کننده هستش، هیچ ویروسی هیچ دشمنی، هیچ دسیسه‌ای بدتر از این دو تا ویروس نخواهد بود..
  • Mahdi AR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    1 0
    خدایاشکرت که کرونا رو دادی تا این جماعت هم بدونن که مرگ هم وجود داردشکرت خدا بابت کروناهم شکر
  • ایران ۲۹ IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
    2 0
    هیکچس زورش به این بازاراشفته نرسیدشایدکرونابرسد مردن بهترازاین زندکی هست
  • حسن IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    0 0
    تورو خدا ماشین نخرید بذار اینا به زانو بیفتن نخرید نخرید قیمتا اگه کم نشد.
  • خسته و خسته IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
    1 0
    حاکمیتی که می تونه یه هم میهنِ به جان آمده از تبعیض که دو کلمه دردِ دلش رو یه جا توی فضای مجازی نوشته ظرف چند ساعت پیدا کنه و اعمال قانونش کنه، چرا وقتی حرف به دلالی و قیمت سازی و نکبت زادگی می رسه، فرمایش میده ردگیری دلالا و قیمت سازهای از انسانیت بی خبر، سخته و نمیشه؟ خودتون داوری کنین آیا پیشنهادی که من میدم نشدنیه؟ حاکمیت اگه راست میگه و میخواد بازار درست بشه و اجناس بنجل سایپا و ایران خودرو با قیمت عادلانه، به دست مصرف کننده واقعی برسه، این چند فاز رو اجرا کنه: 1) مدیرانِ علامه ی دهر این دو شرکت رو به رسانه دعوت کنه و مستنداً بهای تمام شده محصولات، سود متعارف تولید کننده و توزیع کننده رو ازشون دربیاره. 2) دامنه ی قیمت منصفانه ی محصولات رو به مردم اعلام کنه. 3) دکان سازمان حمایت از مصرف کننده که فقط شوو اجرا میکنه رو تخته کنه. 4) بگه هر شخصیت حقیقی، حقوقی، قابل لمس، مجازی... از این دامنه قیمت بیشتر بفروشه باید بیاد و برای منِ حاکم اثبات کنه که چرا قیمت اعلامی اش بر خلاف روند توضیح داده شده هست و اجحاف نیست و درسته؟ و اگه نتونه اثبات کنه چنان بلایی سرش بیاره که درس عبرت برای بقیه بشه که از خون و دسترنج مردم بی پناه و بی راه و چاره، ارتزاق می کنن. 5) اگر حاکمیت نمی تونه این نظارت ساده رو انجام بده، راست و درست و شفاف، توضیح بده که چطور و با چه مکانیسمی می تونه معترض رو به راحتی کشف بکنه اما مفسدی که باعث دلسردی و آزردگیه اون معترض شده و شغلش شده آشامیدن خون مردم، رو نمی تونه؟! 6) نهایتا بگه که اگه علت این همه آشفتگی اقتصادی، آشفتگی در استراتژی هاشه، کی می خواد به این آشفتگی سامون بده تا بستر تولید و تکثیر زالوهای اقتصادی و اجتماعی و... در مملکت برای همیشه از بین بره و مردم یه نفس آسوده و راحت بکشن؟!!!
  • amir IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    1 0
    دنیای خودرو خودتونم شریک ...هستین؟ چرا کامنت من رو منتشر نکردین؟

    پاسخ سایت: سلام تعداد کامنت ها بالاست بعضی موقع ها زمان می بره تا خونده بشه و تایید بشن بستگی به تعداد کامنت داره

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =