بازار خودرو

درحالی‌که قیمت خودرو پرمصرفی همچون پراید در بازار آزاد از مرز 60میلیون تومان عبور کرده است و دلالان همچنان به امید استمرار در افزایش قیمت‌ها دست از سر بازار خودرو برنمی‌دارند، اغلب کارشناسان از بازگشت شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو همچنان به‌عنوان سیکل باطل یاد می‌کنند که اصولا نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحالی‌که قیمت خودرو پرمصرفی همچون پراید در بازار آزاد از مرز 60میلیون تومان عبور کرده است و دلالان همچنان به امید استمرار در افزایش قیمت‌ها دست از سر بازار خودرو برنمی‌دارند، اغلب کارشناسان از بازگشت شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو همچنان به‌عنوان سیکل باطل یاد می‌کنند که اصولا نتیجه‌ای نخواهد داشت. در این میان، برخی کارشناسان قائل به ورود این شورا به قیمت‌گذاری مواد اولیه هستند و برخی دیگر نیز معتقدند اگر این شورا می‌خواهد وظیفه اصلی خود را اجرا کند، بهتر است ممنوعیت واردات را بردارد و همچنین تعرفه واردات را اصلاح کند. از سوی دیگر، صنعت خودرو با قرارگرفتن نام ایران در لیست FATF با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شده است؛ چراکه واردات مواد اولیه و قطعات با قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه اقدام مالی به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد. در همین زمینه با فربد زاوه، کارشناس و فعال صنعت خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

 با ‌توجه به این‌که قرار است دوباره پای شورای رقابت به صنعت خودرو کشور بازشود و ممنوعیت واردات نیز این صنعت را انحصاری‌تر از قبل کرده است، به نظر شما عملکرد این شورا چگونه می‌تواند کمک‌حال صنعت خودرو کشور باشد؟
شورای رقابت تنها در یک صورت می‌تواند به خودروسازان و صنعت خودرو کشور کمک کند و آن این که به‌جای روند قیمت‌گذاری، تمام بندهایی را که مانع رقابتی‌شدن بازار است، باطل کند. این کاری است که شورای رقابت باید انجام دهد، اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است. یعنی شورای رقابت باید به وزارت صنعت نفوذ و روند صدور مجوز خودروسازی را ابطال کند تا هر فردی که تمایل داشت بتواند خودروسازی تاسیس در هر سگمنتی که می‌تواند خودرو عرضه کند. همچنین این شورا باید به بحث ممنوعیت واردات ورود و محدودیت‌های آن را ابطال کند. از سوی دیگر، باید نسبت به ابطال تعرفه‌های بالا نیز اقدام کند. اگر کاری به‌جز این موارد انجام دهد، هیچ تفاوتی درنتیجه موضوع نسبت‌به قبل نخواهد داشت. کمااینکه در 15‌سال گذشته نیز نتیجه‌ای به‌دست نیاورده‌اند.

درحال‌حاضر مشکلاتی مانند قیمت مواد اولیه ازجمله فولاد هم برای خودروسازان مطرح شده و قیمت‌ها در حال حاضر افزایش است. آیا در این بخش کنترلی انجام می‌شود یا نه؟
متاسفانه توانایی کنترل این موارد وجود ندارد. درحال‌حاضر شاهد تورم بالا نیز در کشور هستیم؛ زمانی که تورم وجود دارد، یا باید منتظر ضرر خودروساز باشیم یا فولادساز یا سایر صنایع. برای مقابله با این وضعیت باید بازار را باز بگذاریم تا هر فردی از هر جا خواست قطعه و مواد اولیه تامین و در کشور تولید کند. اگر همه تولیدکنندگان بتوانند به‌صورت رقابتی، به کار تامین قطعه بپردازند،‌ حجم واردات کاهش پیدا خواهد کرد. درحال‌حاضر یک تولیدکننده در خارج کشور، برخی مواد اولیه خود را از ایران خریداری می‌کند و هیچ شورای رقابت و قانونی برای خرید این مواد ممنوعیت ایجاد نمی‌کند. اما تا زمانی این کار را انجام می‌دهد که قیمت آن مناسب باشد. در غیر این صورت برای تامین مواد اولیه از کشور دیگری مانند آلمان اقدام می‌کند. تنها راه این کار، باز کردن بازار است و هیچ راه دیگری ندارد.

 درحال‌حاضر قیمت دلار روند افزایشی دارد. این روند چه تاثیری بر اقتصاد و صنعت دارد؟
هر زمان قیمت دلار را آزاد گذاشته‌اند، ما توانسته‌ایم مواد اولیه خود را از ایران تامین کنیم اما زمانی که دلار را سرکوب می‌کنند، تامین مواد اولیه سخت می‌شود. با استفاده از مزیت انرژی و کالای ارزان، کالا تولید می‌کنیم و به‌فروش می‌رسانیم. تولید کالاهای بسیاری در ایران صرفه اقتصادی دارد. باید در تمام صنایع این اتفاق بیفتد. راه‌حل مساله این نیست که با فشار قیمت پراید را 60میلیون تومان نگه‌ داریم. باید کاری کنیم اذهان به سمت صادرات کالا معطوف شود؛ حتی در فضای تحریم‌ هم می‌شد نگاهی به صادرات داشت، مگر آن‌که با آغاز تحریم‌های FATF امکان‌ صادرات به حداقل برسد.  

 در حوزه خودرو و قطعات، چه محصولاتی صرفه اقتصادی دارند؟
در این بخش فهرست طولانی از کالاهایی وجود دارد تولید آن‌ها صرفه اقتصادی دارد که شامل قطعات فولادی، ریخته‌گری، نورد و پرسی می‌شود. خودرو یکی از محصولاتی است که بسیاری از قطعات آن را می‌توان از کشور صادر کرد. 

 در شرایط فعلی به چه کشورهایی به‌صورت عمده صادرات انجام می‌دهیم؟
متاسفانه هیچ کشوری درحال‌حاضر مقصد صادراتی ما نیست چراکه قطعه‌سازان مسیر درستی را طی نمی‌کنند. البته برخی شرکت‌های خارجی بخشی از قطعات مورد نیاز را از تولیدکنندگان ایرانی خریداری می‌کنند.
 ورود ایران به ‌لیست‌سیاه FATF چه تاثیری بر صنایع خواهد داشت؟
قرار داشتن در لیست سیاه FATF به‌مراتب از تحریم‌ها مشکل‌سازتر است و می‌تواند به باقیمانده حساب‌های صادراتی که هنوز در جریان است، به‌شدت آسیب برساند. چراکه تولیدکنندگان خارجی مجبور می‌شوند منابع تامین خود را از ایران به یک کشور دیگر مانند تونس انتقال دهند.

 این تحریم‌ها روی واردات قطعات برای خودروها چه تاثیری می‌گذارد؟
این موضوع هم روی واردات و هم روی صادرات تاثیرگذار خواهد بود. این یک موضوع دوطرفه است و حتی نمی‌توانیم پول با منشأ ایران را از کسی دریافت کنیم. بانک‌های اروپایی، منطقه چین و روسیه از پذیرش این پول‌ها خودداری می‌کنند. 

 پیش‌بینی شما از وضعیت صنعت در سال آینده چیست؟
متاسفانه پیش‌بینی‌های اوایل سال آینده‌ به تحقق پیوست و هرچه به انتهای سال نزدیک‌تر می‌شویم، موج تورمی در کشور افزایش پیدا می‌کند. کسری بودجه نیز تاثیر خود را به‌شدت در بازار نشان داده و از طرفی خلق نقدینگی، تورم را در کشور دو رقمی نگه داشته است. سال 98 را به‌عنوان یک سال پرتورم مدیریت کردیم، اما درنهایت حتی اقشار ثروتمند به فقر نزدیک شدند. آسیبی که ما از خودتحریمی‌ها می‌بینیم، بیش از 10برابر آسیبی‌ است که تحریم‌های آمریکا می‌توانست به ما وارد کند. ما در این سیکل معیوب وجود داریم و در بودجه‌ای که دولت برای سال آتی ارائه کرده، شاهد هستیم هزینه‌های زائد خود را کاهش داده و به‌فکر این است که با افزایش مالیات این هزینه‌ها را پرکند. 
بنابراین ناچار است خلق پول کند و به منابع پرقدرت بانک مرکزی دست بیاندازد که می‌تواند باعث تشدید تورم در کشور شود. به‌نظر کارشناسان، تورم در سال آینده هم عددی نزدیک به 40درصد فعلی خواهد بود. این بدان معناست که اگر در حوزه پولی، عملیاتی برای انضباط مالی انجام ندهیم، قیمت پراید برای سال آینده  باز هم افزایش خواهد داشت. مگر آن که بپذیریم برخی رویه‌های مدیریتی اشتباه است و باید آن را تغییر دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =