مرسدس‌بنز CLA 250

طی سال‌های 95 و 96 تعداد قابل‌توجهی مرسدس بنز CLA 45 و  GLA 45 به‌صورت قانونی به کشور راه پیدا کردند که موردتوجه علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت و خاص قرار گرفتند. نمونه‌های واردشده به کشور دارای قوی‌ترین پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر در دنیا هستند که توجه علاقه‌مندان به آن‌ها جلب می‌شود.

 به گزارش «اخبار خودرو»،هرسال با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز، شاهد هجوم خیل عظیمی از خودروهای گذرموقت به کشور بودیم. ازاین‌رو در این ایام بسیاری از خودروهای خاص و کمیاب از کشورهای همسایه رهسپار شهرهای ایران می‌شدند. اما امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، احتمالا شاهد ورود و تردد خودروهای گذرموقت چندانی در کشور نباشیم. درحال‌حاضر خودروهای گذرموقت جذابی در کشور تردد دارند که از ماه‌ها قبل پا به خاک ایران گذاشته‌اند. یکی از جدیدترین گذرموقت‌های حاضر در تهران می‌توان به یک دستگاه مرسدس‌بنز CLA 250 اشاره کرد که نمونه‌های مشابه آن در کشور بسیار محدود است. البته باید به این نکته اشاره کرد که طی سال‌های 95 و 96 تعداد قابل‌توجهی مرسدس بنز CLA 45 و  GLA 45 به‌صورت قانونی به کشور راه پیدا کردند که موردتوجه علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت و خاص قرار گرفتند. نمونه‌های واردشده به کشور دارای قوی‌ترین پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر در دنیا هستند که توجه علاقه‌مندان به آن‌ها جلب می‌شود. خودرو گذرموقت ازنوع CLA 250 است که از یک موتور دو لیتری چهارسیلندر توربوشارژ برخوردار بوده که این نمونه تنها به مناطق آزاد کشور راه پیدا کرده است.

  مرسدس‌بنز CLA سری CLA شاخه‌ای از محصولات مرسدس‌بنز بوده که هم مصرف سوخت کمتری دارد و هم قیمت آن نسبت‌به سایر خودروهای این کمپانی پایین‌تر است. این مدل که یک کوپه چهاردر به‌شمار می‌رود، در ابتدا برای بازار آمریکا طراحی و تولید شد اما به تدریج به سایر بازارها راه پیدا کرد. CLA باتوجه به توانایی و چهره جذابی که دارد، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار 30هزاردلاری‌ها محسوب می‌شود. 
قیمت جهانی این خودرو که حدود ۶‌هزار دلار از مدل C کلاس ارزان‌تر است، سبب شد  در بازار آمریکا نیز جای برادر بزرگ‌ترش را بگیرد. C کلاس حدود دو دهه پرفروش‌ترین محصول مرسدس‌بنز در آمریکا بوده اما اکنون CLA جایگزینی مناسب و مطمئن برای آن است. البته با توجه به رده قیمتی چنین خودروهایی، انتظار امکانات و آپشن‌های زیادی از آن‌ها نمی‌رود اما با این حال محصولات مرسدس‌بنز در هر رده‌ای هم که باشند، راحتی و آسایش سرنشینان را فراهم می‌کنند. زمانی که پروژه CLA با نام مفهومی Concept Style و به‌عنوان طرحی مفهومی با اندامی عضلانی قدم به نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی گذاشت، اتاق چهاردر با سبک جذاب دودر گونه‌اش فراتر از آن‌چه انتظار می‌رفت نگاه‌ها را مجذوب خود کرد. آن‌چنان‌که بازدیدکنندگان نمایشگاه‌ها تنها یک درخواست داشتند و آن هم تولید این خودرو تازه معرفی شده بود.
جزئیات منحصربه‌فرد مانند جلوپنجره مدرن، شیشه‌های جانبی بدون ستون و چراغ‌های عقب خیره‌کننده‌ از ویژگی‌های ظاهری آن است. طراحی بدنه و جلوبندی CLA، چندان نوآورانه نیست، اما کارایی بهتری نسبت‌به مدل‌های مشابه‌ در ب‌ام‌و و فولکس واگن دارد و حتی می‌توان این جذابیت را بیشتر از مدل محبوب  CLS دانست. CLA را می‌توان فرزند خلف CLS برشمرد، زیرا بسیاری از خصوصیات بارز در طراحی ظاهری آن با CLS برابری می‌کند. اما در اجرای جزئیات کمی دقیق‌تر و موشکافانه تر عمل شده است. ‌به‌عنوان‌مثال چراغ‌های خطری که در قسمت پشت نصب شده‌اند و یا جلوپنجره منحصربه‌فرد آن، بیشتر به یک امضا که پای اثر هنری زده می‌شود، تشبیه می‌شوند. همین نکات ریز اما برجسته CLA را از سایر محصولات مرسدس‌بنز و حتی از سایر رقبا متمایز کرده است.
 اگر فکر می‌کنید دو سدان مشابه، مشتری‌ها را سردرگم خواهد کرد، باید بدانید مرسدس به شدت روی تفکیک آن‌ها کار کرده‌است. علاوه‌بر تفاوت‌های آشکار در پیکربندی سیستم پیشران، شکل ظاهری دو خودرو نیز درجهت مخالف هم طراحی شده‌است. درحالی که کلاس C عضوی از سدان‌های جمع‌وجور سنتی به‌نظر می‌رسد، اما CLA نمایی دیگر نیز دارد که آن را به‌عنوان یک CLS کوچک یاد می‌کنند. وجود حروف CL در اسم CLA به همین دلیل بوده البته داخل کابین نیز پر از ابزارهای هیجان‌انگیز است. داشبورد CLA کاملا رنگ‌وبوی یک مرسدس‌بنز واقعی را دارد. فارغ‌از طراحی ناخوشایند پلاستیک بین صندلی‌ها، صفحه‌نمایش 5.8 اینچی با وضوح مناسب، از تجهیزات استاندارد CLA250 است که در جلوی دید راننده قرار گرفته است. صندلی‌های اسپرت، بسیار راحت به نظر می‌رسند و بالاترین کیفیت مرسدس‌بنز در آن‌ها به کار رفته است. درمجموع، کابین راحت است و ما را یاد سدان کامپکت‌های نسل قبل می‌اندازد.

  مشخصات فنی پیشرانه
CLA نخستین سدان دیفرانسیل جلوی مرسدس است. البته باید گفت نوع دودیفرانسیل آن نیز قابل‌سفارش است. البته با وجود دیفرانسیل جلو بودن، این خودرو نیز از عملکرد مناسبی برخوردار است. موتور ۲لیتری چهارسیلندر مجهز به توربوشارژر که در سینه خودرو جای‌گرفته، قادر است نیرویی معادل ۲۰۸اسب‌بخار تولید کند و سرعت خودرو را در مدت کوتاه 6.3ثانیه، از صفر به 96.6کیلومتر بر ثانیه برساند. سیستم انتقال قدرت در این خودرو از یک جعبه‌دنده 7سرعته اتوماتیک دوکلاچه با قابلیت پدال شیفتر تشکیل شده است که به شکلی مناسب، سرعت را تنظیم می‌کند. همچنین ترکیب پیشرانه و گیربکس در دور موتورهای بالا، صدای زیبایی را به گوش سرنشینان می‌رساند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =