خودروهای کلاسیک

خودروهای کلاسیک همواره به‌عنوان جذاب‌ترین خودروهای حاضر در بازار شناخته می‌شوند. چراکه این دسته از خودروها در زمان تولیدشان نیز به‌دلیل طراحی، تیراژ تولید و مشخصات فنی از خاص‌ترین‌ها به‌شمار می‌آمدند و حال پس از گذشت دهه‌ها باتوجه به‌کارنامه درخشانشان، همچنان نزد ماشین‌بازها به‌ویژه کلاسیک‌دوستان جذابیت خاص خود را حفظ کرده‌اند.

 به گزارش «اخبار خودرو»، خودروهای کلاسیک همواره به‌عنوان جذاب‌ترین خودروهای حاضر در بازار شناخته می‌شوند. چراکه این دسته از خودروها در زمان تولیدشان نیز به‌دلیل طراحی، تیراژ تولید و مشخصات فنی از خاص‌ترین‌ها به‌شمار می‌آمدند و حال پس از گذشت دهه‌ها باتوجه به‌کارنامه درخشانشان، همچنان نزد ماشین‌بازها به‌ویژه کلاسیک‌دوستان جذابیت خاص خود را حفظ کرده‌اند. براین اساس ب‌ام‌و به‌عنوان یکی از خودروسازانی که مدل‌های متفاوتی را طراحی و ارائه کرده، درمیان علاقه‌مندان به‌این دسته از خودروها و اسپرت‌دوستان از محبوبیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا شرکت پرشیاخودرو به‌عنوان نماینده انحصاری این کمپانی باواریایی، حدود شش‌ماه است که مرکز خدمات تخصصی مدل‌های کلاسیک‌ ب‌ام‌و را راه‌اندازی کرده است و «مرکز تخصصی پرشیاخودرو کلاسیک» یکی از مراکز بسیار پیشرفته و مطابق با استانداردهای شرکت مادر به‌شیوه اصولی و علمی اقدام به‌بازسازی و اورهال کردن خودروهای کلاسیک می‌کند. از این رو مالکان این دسته از مدل‌های ب‌ام‌و یا کسانی که تمایل به‌داشتن خودرویی کلاسیک دارند، می‌توانند به‌شکل کاملا تخصصی خودروهایشان را بازسازی یا مدلی خاص را خریداری کنند. درادامه با کامران طالبی‌فرد، مدیر واحد کلاسیک «پرشیاخودرو» گفت‌وگویی داشته‌ایم که از نظرتان می‌گذرد. 

بخش کلاسیک پرشیاخودرو از چه‌زمانی راه‌اندازی شده است؟ 
برنامه‌ریزی این بخش از سال قبل صورت گرفت و آغاز فعالیت آن از مهرماه سال جاری بود. درواقع برای چنین فعالیتی، ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود که تقریبا دوماه زمان صرف آن شد. از ابتدای آذرماه سال جاری نیز شروع به‌خرید خودرو کردیم. 

چه‌خدماتی در بخش کلاسیک ارائه می‌دهید؟ 
ما یک‌نوع خدمات 360 درجه‌ای برای خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و و مینی داریم که درچهاربخش تقسیم می‌شود. نخست‌اینکه خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و و مینی را به‌صورت نقد و اقساط دوساله با پیش‌پرداخت 30 تا 40 درصد می‌فروشیم و درفروش اقساطی علاوه‌بر درنظر داشتن بهره پایین و مناسب، خودرو به‌نام پرشیاخودرو پلاک شده که پس از پایان یافتن مدت اقساط وکالتی به‌نام خریدار زده می‌شود تا وی خودرو را به‌نام خود کند. دوم‌اینکه تامین خودروهای کلاسیک به‌این روش است که برخی را شرکت مستقیما خریداری کرده و برخی نیز به‌طور امانی از مالکان برای فروش دریافت می‌شوند. این دقیقا مطابق با روشی است که برای خودروهای دست‌دوم در پیش گرفته‌ایم. 
بخش ‌سوم، واحد بازسازی این خودروهاست که بازسازی کامل آن از صفرتاصد انجام می‌شود که شامل بدنه، داخل کابین و فنی خودرو است. بازسازی نیز برای هر دو دسته خودروها صورت می‌گیرد؛ به‌عبارتی هم خودروهایی که متعلق به‌خودمان هستند و هم خودروهایی که به‌صورت امانی تحویل گرفته شده‌اند درصورت نیاز، بازسازی می‌شوند. همچنین درزمینه تامین قطعه برای این خودروها نیز فعال هستیم و برای خودروهای خودمان یا مشتری درصورتی که  درخواست داده شود، قطعه از خارج کشور تامین خواهد شد. بخش چهارم که همواره در آن مطرح بوده‌ایم و اکنون توسعه داده شده است، کارشناسی تخصصی مدل‌های کلاسیک است. درهمین‌زمینه هرگاه مرکز شماره‌گذاری درخصوص خودروهای کلاسیک ب‌ام‌و دچار مشکل می‌شود، به‌ما رجوع می‌کند و در مورد آن نظر می‌دهیم. 
به‌عنوان مثال برخی خودروها دارای مشکل هویت دربخش سند، شماره‌موتور و... هستند. علاوه بر این ما خودروها را از نظر سال و سری ساخت در کارخانه نیز بررسی می‌کنیم و اینکه هویت اصلی آن چه بوده و آیا خودرو دو در یا چهار در بوده، پیشرانه آن چه بوده است و ....؛ در حقیقت اصالت خودروها را بررسی می‌کنیم. چراکه مهم‌ترین بحث درارتباط با خودروهای کلاسیک، داشتن اصالت است. در این میان خودروهایی وجود دارند که اصالت ندارند و به‌بیان دیگر پیشرانه، بدنه و... در آن‌ها تعویض شده و چه‌بسا از این قطعات در نسخه‌های دیگر استفاده شده است. علاوه‌بر کشف هویت واقعی این خودروها، ما به‌مشتریانی که خواستار شناسایی و تعیین اصالت خودرویی قبل از خرید آن باشند یا بخواهند از اصالت خودروهای خودشان اطمینان حاصل کنند، خدمات ارائه می‌دهیم و پس از آن نیز گواهینامه‌ای برای اطمینان از اصالت‌ خودرویشان برایشان صادر می‌شود. 

تعریف پرشیاخودرو از خودرو کلاسیک چیست؟ 
به‌مدل‌هایی که سال ساختشان بیش از 25 سال گذشته باشد، کلاسیک گفته می‌شود. البته این تعریف تخصصی از خودرو کلاسیک نیست؛ بلکه درتعریف تخصصی، ‌بر آنچه گفته شد، خاص بودن خودرو در زمان طراحی و تولیدش نیز افزوده می‌شود. به‌بیان دیگر مدل‌هایی که در زمان خود بسیار اثرگذار بوده باشند و طراحی ویژه‌ای یا تولید محدود داشته ‌باشند، شامل این تعریف می‌شوند. 
این یک فیلتر است که برای بسیاری از برندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ ارزشی نیز خودروهای کلاسیک‌ به‌سه‌دسته تقسیم می‌شوند. پرشیاخودرو نیز از این فیلتر استفاده کرده و خودروها از سال 1960 تا سال 2005 در بخش کلاسیک تقسیم‌بندی می‌شوند. البته شاید گفته شود خودروهای مدل 2005 کلاسیک نیستند. اما درحقیقت بسیاری از خودروهایی که تا سال 2005 تولید شده‌اند، درحال‌حاضر به‌جرگه خودروهای کلاسیک پیوسته‌اند و به‌عنوان کلاسیک‌های آینده محسوب می‌شوند. 

درحال‌حاضر کدام نسل‌های کلاسیک ب‌ام‌و را بازسازی می‌کنید؟ 
مدل‌های 3000 کوپه، سری 6 نسل اول یا E24 , نسل اول و دوم سری ٥ یعنی E21 و E28 ، ٢٠٠٢ و سری ٣ نسل‌های اول و دوم و سوم؛ یعنی E21، E30 و E36 که ما به‌آن‌ها خدمات ارائه می‌کنیم.

آیا بازسازی این مدل‌ها در شرکت انجام شده یا برون‌سپاری می‌شوند و اینکه شیوه بازسازی چگونه است و آیا قابلیت ارتقای خودروهای بازسازی‌شده را دارید؟
تمام فعالیت‌های مربوط به‌بازسازی درداخل شرکت پرشیاخودرو انجام می‌شود. برای انجام صافکاری و نقاشی، تکنسین‌های بسیار ماهر و خبره درمجموعه هستند و به‌نیاز مشتریان پاسخ می‌دهند. دربحث پیشرانه، سیستم الکتریکی و فنی نیز مشاورانی داریم که درانجام فرآیند بازسازی به‌ما کمک شایانی می‌کنند. درپاسخ به‌قسمت دوم سوال شما نیز باید گفت روش بازسازی این‌گونه است که درابتدا قطعات بدنه خودرو مانند درها و ... باز شده و سپس قطعات داخلی خودرو درصورت نیاز باز شده و خارج می‌شود. بعداز آن از داخل سندبلاست روی کف خودرو و کف اتاق انجام می‌شود. دراین مرحله بدنه و کف خودرو بازسازی و زیرسازی شده و سپس رنگ می‌شود. همین‌طور برای هرقطعه‌ای که نیاز باشد کار ‌تعمیر یا تعویض صورت می‌گیرد. بازسازی نیز به‌دو شکل برای خودروها و باانتخاب مشتری انجام خواهد شد. بخش نخست مختص مالکانی است که علاقه‌مند به‌داشتن خودرویی کلاسیک به‌شکل فابریک یا کارخانه‌ای هستند. اما بخش دوم  مختص خودروهای کلاسیکی است که قوای محرکه، گیربکس و سیستم‌های ترمز، فرمان و الکتریکی آن به‌روز باشد. ظاهر آن نیز به‌دلیل استفاده از بادی‌کیت مقداری تغییر کرده است. 

آیا این‌گونه خودروها نیز شامل گارانتی می‌شوند؟ 
درهیچ‌کجای دنیا خودروهای کلاسیک گارانتی ندارند. درواقع گارانتی زمانی مفهوم پیدا می‌کند که کمپانی خودروساز از محصول عرضه‌شده‌اش در بازار حمایت کند. اما ما سرویس‌های ادواری را ارائه کرده و درصورت نیاز خودرو را تعمیر و سرویس می‌کنیم و مالکان این‌گونه خودروها از این بابت می‌توانند روی شرکت پرشیاخودرو حساب کنند. 

آیا قطعات مستقیما از آلمان تامین می‌شود؟
برخی قطعات، اصلی و برخی OEM آلمان هستند. اما برخی نیز مکزیکی، ایتالیایی و... هستند. به‌هرحال اکثر آن‌ها سایت دارند و خرید اینترنتی انجام می‌شود. قطعاتی که به‌آن‌ها OEM می‌گوییم، برای خط‌تولید طراحی نشده‌اند؛ اما کارخانه خودروساز آن‌ها را تایید می‌کند. 

آیا پرشیاخودرو درتمام کشور به‌خودروهای کلاسیک خدمات ارائه می‌دهد؟ 
در بحث فروش، عمده‌تمرکز خودروهای کلاسیک در بوتیک‌های پرشیاخودرو است. این بوتیک‌ها به‌غیر از تهران درسایر شهرها نیز درحال راه‌اندازی هستند و درچندروز آینده بوتیک‌ها در شهرهای شیراز و تبریز افتتاح خواهند شد. پس از آن برای این خودروها در همان شهرها خدمات ارائه می‌شود. 

قطعات خودروهای کلاسیک به‌چه روشی در پرشیاخودرو تامین می‌شود؟
درواقع قطعات کلاسیک به‌سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول قطعات اصلی یا  GENUINE PART، دسته دوم قطعات OEM (تحت‌لیسانس و تایید کمپانی مادر بوده است، اما توسط تولیدکنندگان دیگری ساخته می‌شود) و دسته سوم که همان قطعات افترمارکت هستند. شرکت پرشیاخودرو تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا قطعات اصلی GENUINE PART و OEM را تامین کند و تا به‌حال به‌سمت افترمارکت نرفته‌ایم. همچنین قطعات تامین‌شده، اصل آلمان GENUINE یا قطعات OEM بوده و متعلق به‌تولیدکنندگانی از کشورهای مکزیک، ایتالیا یا کشورهای دیگر اروپایی است که تحت‌لیساس کمپانی ب‌ام‌و طراحی و ساخته می‌شود. گفتنی است بعضی مدل‌های ب‌ام‌و قطعات اصلی (GENUINE) ندارند و براین اساس قطعات OEM را برای آن‌ها تهیه می‌کنیم. این دسته از قطعات نیز کیفیت مطلوبی دارند و گاه از قطعات اصلی نیز باکیفیت‌تر هستند؛ زیرا قطعات OEM هماهنگ با تکنولوژی روز تولید می‌شوند و شاهد کیفیت بالایی در آن‌ها هستیم که شرکت پرشیاخودرو در تامین آن‌ها مشکلی ندارد. 

به‌عنوان آخرین‌سوال، ‌ارتباط کلوب ب‌ام‌و سواران و علاقه‌مندان به‌مدل‌های کلاسیک ب‌ام‌و با پرشیاخودرو چگونه است؟
کلوب ب‌ام‌و سواران همواره با شرکت پرشیاخودرو ارتباط داشته و ما به‌عنوان اسپانسر (حامی) آن‌ها تقریبا در90 درصد برنامه‌هایی که داشته‌اند، حضور داشتیم. درحال‌حاضر نیز این ارتباط وجود دارد و همچنان خدماتی که به‌خودروهای کلاسیک ارائه می‌دهیم، به‌اعضای کلوب ب‌ام‌و نیز ارائه می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر نیاز به‌واردات قطعاتی وجود داشته باشد، شرکت پرشیاخودرو با تخفیف 10 درصدی آن را انجام می‌دهد و تمام خدمات با تخفیفات ویژه برای اعضای کلوب صورت می‌گیرد. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید احمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    0 0
    سلام به شما اینکار عالیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =