واردات تایر

آخرین خبرها از بازار و صنعت تایر حکایت از بازگشت تعرفه واردات تایرهای باری- اتوبوسی از 5 فعلی به 26درصد دارد. تصمیمی که قرار است در ستاد تنظیم بازار تصویب شودو علت آن نیز حمایت دولت از واحدهای تولیدی است.چراکه به گفته رئیس انجمن صنعت تایر ایران واردات افسارگســیخته این گروه از تایرها به کشور باعث شده است تولیدکنندگان داخلی مجبور به کاهش میزان تولید خود شوند.

احمدرضا متقــی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک در واکنش به این خبر و تصمیمی که قرار اســت در قالب مصوبه ســتاد تنظیم بازار اجرایی شــود به «دنیای خودرو» گفت: «ما با هر گونه تصمیمی که در عمل به نفع تولید ملی باشد موافق هســتیم اما با تصمیماتی که تنها به نفع یک گروه باشد مخالفیم. چراکه با این تصمیم عموم مردم از آن بهرهمند نمیشــوند و در عمل حمایتی از تولید داخل صورت نخواهد گرفت.»

وی با اشــاره به اینکه درحال حاضر برای آنکه بازار تایرهای سنگین در تعادل باشد نیاز به ۳میلیون حلقه تایر سنگین کامیون، کامیونت و اتوبوسی در کشور داریم، بیان کرد: «براساس آماررسمی در بهترین شــرایط حدود یک میلیون حلقه تایر سنگین توسط تولیدکنندگان داخلی تولید میشــود و افزایش تعرفه در این مقطع زمانی که بیش از ۷۰درصد نیاز کشور ازطریق واردات تامین می شود که تصمیمی غیرکارشناسی است. و اتخاذ آن تنها به گرانی کالا در ســطح جامعه و فشــار به مصرف کننده منجر خواهد شــد. علاوه بر اینکه تاثیری بر حمایت از تولید داخلی نخواهد داشــت.»

 وی ادامه داد: «به عنوان مثال هم اکنون دوحلقه تایر کامیونی ۱۲/۲۴ ایرانی در سطح بازار عمده فروشی با قیمت ۴ میلیون تومان بدون تیوب و نوار معامله میشود ، این در حالی است که ۲ هفته قبل این قیمت ۲۰درصد کمتر بود که تنها با اعلام توقف ثبت ســفارش تایرهای بایاس ناگهان قیمت این محصول بی دلیل در بازار افزایش یافت. روندی که باعث تحمیل فشار مالی مضاعف به مصرف کننده نهایی می شود. »

متقی افزود: «البته ما با واردات بی رویه و استفاده برخی شرکتهای دولتی یا شبه دولتی از رانت ارزی هم مخالف هســتیم و معتقدیم این اقدامات به ارکان اقتصادی کشور در بخش خصوصی چــه تولیدکننده و چه واردکننده صدمات جــدی و غیرقابل جبرانی وارد میکند.» 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار کشور هنگام اتخاذ تصمیماتی مهم از این دســت به سراغ کارشناســان و خبرگان این بازار یعنی انجمن واردکنندگان لاستیک نیز بروند. چراکه این بخش همواره به عنوان بازویی توانمند در کنار دولت به حل مشکلات و کمبود تایر در بازار کمک کرده است.

وی همچنین درخصوص پیشــنهاد انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر مبنی بر توقف تخصیص ارز دولتی به واردات تایر عنوان کرد : انجمن واردکنندگان به دنبال بلاتکلیفی طولانی تخصیص ارز بــه واردکنندگان طی ماههای اخیر بارها تقاضای قطع ارز دولتی از واردات تایر را به مسئولان امر ارائه کرده است اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیده ایم.» 

نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک افزود: «ما همواره به دنبال رفع بلاتکلیفی هستیم و هیچ اصراری به دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی نداریم کما اینکه بیش از ۸ماه است که واردکنندگان عضو این انجمن هیچ ارز دولتی برای واردات تایر دریافت نکرده اند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =