خودروسازان

موفقیت هرمحصولی در بازار مشروط بر داشتن طراحی ایده‌آل، کیفیت مناسب و خدمات پس ازفروش دردسترس است. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده، باتوجه به‌شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو، نخستین‌فاکتور مهم در خرید خودرو برای هرمشتری داشتن کیفیت مطلوب آن است.

به گزارش «اخبار خودرو»، موفقیت هرمحصولی در بازار مشروط بر داشتن طراحی ایده‌آل، کیفیت مناسب و خدمات پس ازفروش دردسترس است. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده، باتوجه به‌شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو، نخستین‌فاکتور مهم در خرید خودرو برای هرمشتری داشتن کیفیت مطلوب آن است. از بدو شروع تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت‌خودرو و کاهش یا تغییر منبع تامین مواداولیه و قطعات، نگرانی احتمالی برای مشتریان خودروهای داخلی در بازار ایجاد شد که سرنوشت کیفیت خودروهای تولید داخل چه‌می‌شود؟ پس از گذشت تقریبا دو سال از این تحریم‌ها، صنعت‌خودرو با تثبیت حداقلی کیفیت در محصولات اکنون به‌مرحله‌ای رسیده است که به‌دنبال ایجاد مسیری برای رشد کیفیت توام با افزایش تولید است. سازمان‌های نظارتی برکیفیت در دو ماهه گذشته خبر از افزایش کیفی خودروهای تولید داخل به‌ویژه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو داده‌اند. به این بهانه برای بررسی اقدامات و برنامه توسعه کیفیت این گروه صنعتی با حسن وفادار، نایب‌رئیس هیات‌مدیره ایران‌خودرو به گفت‌وگو پرداختیم؛

گاهی شنیده می‌شود کیفیت قطعات مخصوصا نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این موضوع را به‌عنوان نایب‌رئیس هیات‌مدیره بزرگ‌ترین خودروساز کشور تایید می‌کنید؟
براساس هدف‌گذاری‌ها و با توجه به اینکه در شرایط خاصی هستیم، باید اقداماتی صورت گیرد تا سطح کیفیت خودرو، پایین نیاید. باتوجه به اینکه امسال، سال رونق تولید از سوی مقام‌معظم‌رهبری تعیین شده بود و وزیر صمت نیز درخصوص تولید و ساخت‌داخل هدف‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند، برای ما این تکلیف وجود داشت که رونق تولید و کیفیت به‌عنوان اولویت اصلی ایران‌خودرو باشد. بنابراین در ایران‌خودرو اهداف تولیدی و کیفی تعیین شد و تلاش کردیم کیفیت تولیدات گروه صنعتی ایران‌خودرو نسبت به‌سال گذشته پایین‌تر نیاید. ماحصل این اقدامات سبب شد در پنج‌مدل خودرو افزایش سطح کیفی را به‌دست‌آوریم و یک‌ستاره کیفی به‌هر یک از آن‌ها اضافه شد.

این افزایش ستاره کیفی برای چه‌مدل‌هایی بوده و چگونه درشرایط تحریم برای نیل به‌آن برنامه‌ریزی شده است؟
خودروهایی که ستاره کیفی‌شان افزایش یافته شامل دناپلاس، 207 صندوق‌دار، پژوپارس اتوماتیک، پژوپارس معمولی و سورن بود. ارتقای کیفیت مستلزم داشتن برنامه، زمان‌بندی و تمرکز است. برای دست‌یابی به هدف مذکور، حدود 291 پروژه تعریف کردیم که این تعداد پروژه سبب شد این اتفاق رخ دهد. اکنون نتایج این هدف‌گذاری و پروژه در بازرسی‌های ISQI خودش را نشان می‌دهد. هم بحث ارتقای سطح کیفی هم بحث رسیدگی به‌شکایت مشتریان در کنار یکدیگر انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم این کار را درسال بعد با افزایش بیشتر کیفیت دنبال کنیم.

از سال گذشته تاکنون چنددرصد ارتقای کیفیت داشته‌اید و چه‌برنامه‌ای برای سال آینده دارید؟
حدودا از سال گذشته 7 درصد ارتقای سطح کیفی داشتیم و برای سال آینده نیز برنامه داریم بیشتر از این رقم افزایش کیفیت رخ دهد. اعتقادمان این است که سال آینده باید قطعه‌سازانی به‌یاری بیایند که قطعات «های‌تک» را داخلی‌سازی کرده و در سال بعد آن انتظار افزایش کیفیت را خواهیم داشت. به‌عبارتی هدف درسال اول تولید، دستیابی به تکنولوژی و توان ساخت است و سال دوم تولید، زمان ارتقای کیفیت است. از همین‌رو سال آینده در قطعات تامینی کیفیت را افزایش خواهیم داد؛ زیرا موضوع تولید آزمایشی توسط قطعه‌سازان، به‌اتمام رسیده و زمان رشد و بلوغ است. لازم به‌ذکر است نهضت ساخت‌داخل و رونق تولید را که وزیر صمت جناب دکتر رحمانی، پیشنهاد داده بودند نیز می‌تواند در زمینه کیفیت همراه با افزایش کیفی و عمق ساخت‌داخل باشد.
گاهی گفته می‌شود اگر قطعات به‌سمت ساخت‌داخل پیش برود، از کیفیت خودروها نسبت به‌زمانی که قطعات آن‌ها از خارج کشور وارد می‌شود کاسته می‌شود، نظر شما در این مورد چیست؟
به‌نظر بنده وقوع چنین موضوعی درست نیست. هرچند برخی چنین دیدگاهی را دارند و شاید چنین اتفاقی در ابتدای داخلی‌سازی رخ دهد، اما مطمئن باشید وقتی خط به قول معروف آب‌بندی شود و سازنده‌ها هم از بعد مهندسی، کیفی و تولید ماهرتر شوند، قطعا کیفیت با کاهش مواجه نخواهد شد. ضمن اینکه درفرآیند داخلی‌سازی دست ما باز است؛ زیرا با ساخت داخل می‌توان تغییرات مهندسی را اعمال و ارتقای کیفی را صورت داد. اما زمانی که از خارج قطعه خریداری می‌شود، این‌طور نیست. وقتی شما قطعه‌ای را خریـــداری می‌کنید، خریدنی تلقی شده و این‌طور نیست که به‌راحتی سازنده خواسته مشتری را تغییر یا بهبود کیفیت در قطعات اعمال کند. در کشور سازندگان داخلی وجود دارند که به‌هر شکلی که بخش مهندسی تصمیم بگیرد،
قطعه را بهبود کیفیت می‌دهند. در این صورت درخواست‌های مشتریان به‌راحتی به‌قطعه‌ساز انتقال داده شده و منجربه افزایش کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد.

مشتریان می‌گویند کیفیت قطعات موتوری و مکانیکی نسبت به‌گذشته افزایش یافته است. اما قطعات برقی و قطعات داخل اتاق همچنان با مشکل مواجه است. در این خصوص چه نظری دارید؟
قطعات برقی یا پلت‌فرم الکتریکی که به‌تازگی صحبت زیادی نیز پیرامون آن مطرح است، سبب حرکت بیشتر ما به‌سمت پلت‌فرم‌های برقی و الکتریکی شده است. در این بخش نیازمند انجام فعالیت‌های زیادی هستیم؛ اما این به‌معنای افت کیفیت نیست. 
در قطعات برقی که عمدتا قطعات «های‌تک» تلقی می‌شوند، اخیرا برنامه ساخت داخل آن‌ها شروع شده و به‌مرور افزایش کیفیت آن‌ها را شاهد خواهیم بود؛ اما در این رابطه نیز افت کیفی وجود ندارد. با توجه به‌ورود شرکت ساپکو که فعالیت مهندسی در این زمینه دارد و کمک‌های مهندسی به‌سازنده‌های داخلی در زمینه پلت‌فرم الکتریکی و قطعات برقی، امیدواریم در سال آینده این افزایش کیفیت را نیز برای آن‌ها شاهد باشیم. چنین ظرفیتی را هم گروه صنعتی ایران‌خودرو دارد و هم ساپکو از چنین امکانی برخوردار است.

به‌کیفیت ایران‌خودرو چه نمره‌ای می‌دهید؟
در این زمینه باید ببینیم که چه تعریفی از نمره داریم. گاهی نمره اصلی را فرض بر 100 یا 20 قرار ‌می‌دهند. اما به‌طور کلی می‌توان گفت نمره کیفی خودروهای ایران‌خودرو از سطح کیفی میانگین صنعت ایران‌ بالاتر است.
 آیا افزایش کیفیت خودرو،‌ افزایش قیمت را برای سال آینده در پی خواهد داشت؟
باید سیاست این باشد که قیمت تمام‌شده کاهش یابد. درهمین راستا پروژه‌های مختلف در ایران‌خودرو در زمینه کاهش قیمت تمام شده تعریف شده است. به‌عنوان مثال سیستم لجستیک درصد بالایی از قیمت تمام‌شده را تشکیل می‌دهد که این رقم بزرگی است و باید روی آن کار کنیم. همچنین می‌توان قطعاتی را درنظر گرفت که می‌تواند با تغییرات مهندسی و روش‌های تولید و افزایش بهره‌وری، قیمت‌ تمام‌شده را کاهش دهد. ازبحث‌های مهم دیگری که در این زنجیره مطرح است، تحویل به‌موقع خودرو است. بنابراین با تمرکز روی آن‌ها می‌توان قیمت تمام‌شده را کنترل کرد.

مردم معتقدند درصورت افزایش کیفیت خودرو، قیمت آن نیز بالا می‌رود. آیا ‌این درست است؟
کیفیت هزینه دارد و این را باید قبول داشته باشیم. نمی‌توانیم بگوییم کیفیت بنز را داشته باشیم اما پول پیکان را بدهیم. این اصلا شدنی نیست. اما این معنا را هم نمی‌دهد که بخواهیم افزایش قیمت خودرو را داشته باشیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد،  درابتدا به‌کاهش هزینه‌ در قیمت‌های تمام‌شده می‌اندیشیم و بعد کیفیت را بالا می‌بریم. بنابراین با تعریف پروژه‌های کاهش هزینه قیمت تمام‌شده چون لجستیک، تغییر طراحی، شیوه‌های تولید و ... سعی خواهیم داشت از محل این کاهش‌ها، در زمینه افزایش کیفیت و سرمایه‌گذاری بهره بگیریم تا قیمت نهایی افزایش نیابد.

فکر می‌کنید کدام جزء خودرو باید برای سال آینده افزایش کیفیت داشته باشد؛ کابین،‌موتور، سیستم تعلیق، گریبکس یا قطعات الکترونیکی؟
در زمینه گیربکس و موتور در ایران به‌طور کلی پلت‌فرمی را که ایران‌خودرو دارد، بهترین است. اما در زمینه قطعات تریم و الکتریکی کمی جای کار داریم و باید روی آن کار کنیم. همین کاهش هزینه‌ها در زمینه قیمت تمام‌شده قطعات می‌تواند در زمینه ارتقای کیفیت این دو مجموعه ما را یاری کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبد الله IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
    2 0
    ...... انحصار ورانت وعرضه قطره چکانی ومافیا و...... به نظر نمی رسد جایی برای ارتقای کیفیت محصولات شما بگذارد .خداوند متعال خودش ترحم نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =