ب‌ام‌و‌730

هنگام فرآیند احتراق در محفظه سیلندر، ذرات کربن ناشی‌از محترق شدن سوخت به جا می‌ماند. هنگام حرکت پیستون‌ها این کربن جذب روغن موتور و جداره سیلندر پاک می‌شود. 

به گزارش «اخبار خودرو​»، یکی از مهم‌ترین سیالات موجود در پیشرانه هر خودرو، روغن‌موتور است که وظیفه روانکاری، جذب حرارت و شست‌وشو قطعات و... را برعهده دارد. هنگام فرآیند احتراق در محفظه سیلندر، ذرات کربن ناشی‌از محترق شدن سوخت به جا می‌ماند. هنگام حرکت پیستون‌ها این کربن جذب روغن موتور و جداره سیلندر پاک می‌شود. 
در درازمدت اگر مالک خودرو در زمان‌های مناسب برای تعویض روغن‌موتور اقدام نکند، زمینه لازم برای گرفتگی مجاری روغن، افزایش استهلاک و خرابی قطعات فراهم می‌شود بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند، باتوجه به کیفیت سوخت مصرفی کشور و برای پیشگیری از خرابی‌ پیشرانه هنگام استفاده از روغن‌موتور به اعداد و ارقام توصیه‌شده روی قوطی‌های روغن توجه نکرده و در فواصل کاری کمتر از ارقام ذکر شده اقدام به تعویض روغن موتور کنید. این مورد در پیشرانه‌هایی که ضریب تراکم بالاتر، سیستم‌های جدید و قطعات حساس دارند باید بیشتر رعایت شود.  
هفته گذشته راننده یک دستگاه ب‌ام‌و 730 مدل 2009 به تعمیرگاه مراجعه و علت حضور خود را خاموش شدن خودرو هنگام حرکت بیان کرد. مکانیک از راننده پرسید «اتفاق خاصی برای خودرو رخ داده است؟»راننده در پاسخ گفت «در حال حرکت با سرعت بیشتر از 80‌کیلومتر درساعت بودم که چراغ روغن روشن شد. حدس زدم شاید مربوط به فشنگی روغن باشد و مساله جدی نباشد اما پس‌از زمان بسیار کوتاهی موتور خودرو خاموش شد و آن  را به کنار اتوبان هدایت کردم. بعد از آن هرچه استارت زدم خودرو روشن نشد.» 
مکانیک براساس تجارب خود، از راننده پرسید: «روغن‌موتور را کِی تعویض کرده یا در چه فواصل زمانی یا کاری اقدام به تعویض آن می‌کند.» راننده گفت: « تقریبا دوماه است که روغن موتور را تعویض کردم و هر 15هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن و البته از روغن‌های گران و بسیار خوب بازار استفاده می‌کنم.» مکانیک پس از بررسی دریافت موتور خودرو گیریس کرده و نیاز به تعمیر دارد. (البته خودرو تا تعمیرگاه توسط خودروبر یدک شده بود). در ادامه مراحل تعمیر را از نظر می‌گذرانید. 

1.ابتدا مکانیک حدس زد دلیل روشن شدن چراغ هشدار روغن و خاموش شدن خودرو؛ خرابی اویل‌پمپ باشد. اما با بازکردن درِ سوپاپ‌ها دریافت روغن‌موتور گیریس کرده که منجربه یاتاقان زدن خودرو شده و موتور به تعمیر اساسی نیاز دارد. از این‌رو مشغول باز کردن متعلقات موتور ازجمله قطعات الکترونیکی، اتصالات سیستم خنک‌کاری، اگزوز و... شد. بعداز آن پیچ‌های دسته موتور را باز و موتور را از شاسی جدا کرد و روی استند قرار داد. 

2.بعداز قرار دادن موتور روی استند، مکانیک مشغول جداسازی اجزای موتور مانند منیفولدها، دینام، سنسورها، شمع‌ها، انژکتورها، قالپاق سوپاپ‌ و سینی محافظ زنجیرتایم شد. سپس سیستم وی‌وی‌تی را باز و سرسیلندر را برای تست به میزکار منتقل کرد.

3.پس از تست و بررسی سرسیلندر دریافت آسیب جدی به آن وارد نشده و فقط به اسیدشویی نیاز دارد. پس از آن مکانیک استند را چرخاند و مشغول بازکردن متعلقات پایین پیشرانه مانندکارتر، اویل پمپ، پیچ‌های شاتون و میل‌لنگ شد. بعداز بازکردن قطعات مذکور، به بررسی اویل‌پمپ پرداخت و متوجه شد این قطعه معیوب شده و باید تعویض شود. سپس یاتاقان‌ها را بررسی کرد که دریافت به دلیل افت فشار و کیفیت روغن سوخته، تمام آن‌ها نیاز به تعویض دارد. دلیل خاموش شدن خودرو یاتاقان زدن بود. همچنین سایر قطعات پیشرانه نیاز به اسیدشویی داشتند. 

4.در این مرحله مکانیک به ترتیب پیستون‌ها را از سیلندرها خارج کرد و به بررسی هریک از آن‌ها پرداخت و متوجه شد باید رینگ‌های پیستون‌ها را تعویض کند. بعدازآن به بررسی سطح جداره سیلندرها پرداخت ازآن‌جاکه قرار است از رینگ‌های جدید برای این پیشرانه استفاده شود، مکانیک جداره سیلندرها را «پالِش» زد تا آب‌بندی کاملی برای پیشرانه ایجاد شود.

5.مکانیک در این مرحله یاتاقان‌ها، اویل‌پمپ(پمپ‌روغن)، شاتون، میل‌لنگ، رینگ‌های پیستون و واشرهای سرسیلندر را سفارش داد. تا فراهم شدن قطعات مکانیک به بررسی سایر اجزای پیشرانه پرداخت. دلیل اصلی این خرابی در خودرو تاخیر در تعویض روغن موتور در درازمدت توسط مالک بوده است. 

6.پس‌از تهیه قطعات، مکانیک یاتاقان‌ها را براساس توصیه کمپانی سازنده و با دقت تعویض، میل‌لنگ را در بلوکه سیلندر نصب و سپس رینگ‌های جدید را روی پیستون‌ها مونتاژ کرد و هریک از آن‌ها را به ترتیب در داخل سیلندر قرار داد. بعداز آن مکانیک اویل‌پمپ جدید را در داخل بلوکه سیلندر نصب  کرد و کارتر را بست. 

7.مکانیک استند را چرخاند و از نیم‌موتور بالا مشغول نصب واشرهای سرسیلندر روی پیشرانه شد. پس از آن سرسیلندرها را روی بلوکه موتور بست و مشغول متصل کردن سیستم وی‌وی‌تی و تنظیم زنجیرتایم شد. سپس  بالشتک‌های آن را به همراه زنجیرسفت‌کن و درِ محافظ سینی زنجیر تایم بست. بعد از آن، درِ قالپاق سوپاپ را روی سر سیلندر نصب کرد.

8.در این مرحله اجزایی مانند سنسورها، مانیفولدها، توربوشارژرها و سوکت‌های الکترونیکی را به موتور متصل کرد و آن را روی شاسی قرار داد. بعدازآن دسته موتورها، سیم‌کشی، استارت، اتصالات خنک‌کاری و...را بست. در پایان نیز سیال خنک‌کننده و  روغن موتور توصیه‌شده کمپانی را داخل موتور ریخت و سپس خودرو را تست خیابانی کرد.

کاهش نویزهای کابین برای آسایش بیشتر

 خودرو هنگام حرکت به‌دلیل ارتعاشات واردشده به خودرو و عملکرد سایر قطعات، نویز و صداهای اضافه تولید می‌کند. عمدتا این نویزها به داخل کابین خودرو راه می‌یابند و ممکن است منجربه کاهش آسایش سرنشینان شوند. 
کمپانی‌های خودروساز برای حل این مشکل اغلب از عایق‌های صدا یا قطعات ضربه‌گیر ارتعاش و... استفاده می‌کنند که مقدار نویزهای تولید شده را کاهش دهند. اما هرچه سرعت خودرو افزایش یابد یا شرایط جاده‌ تغییر کند، نویزهای تولیدشده نیز به همان میزان افزایش خواهند یافت. مهندسان برای حل این معضل سیستم کنترل نویز جاده را طراحی و تولید کردند. در این سیستم یک ECU به همراه سنسورهای شتاب و لرزش وجود دارد. 
سنسورها براساس سرعت خودرو، لرزش و شتاب را اندازه‌گیری کرده و اطلاعاتی را به ECU ارسال می‌کنند. اگر مقدار نویز پس از تحلیل اطلاعات توسط ECU زیاد باشد، دستوراتی به منبع‌های صوتی موجود در خودرو ارسال می‌کند. 
این منبع‌ها وظیفه دارند امواج صوتی معکوس را تولید کنند. تولید این امواج سروصدای داخل کابین را به کمترین مقدار ممکن می‌رساند. تمام این فرآیند در 2هزارم ثانیه انجام می‌شود. 
هرچند برای کاهش نویزهای ورودی به کابین خودرو، خودروسازان بزرگ در دنیا سعی می‌کنند که از قطعات باکیفیت و متریال مناسب در کابین بهره ببرند یا از عایق‌های صوتی برای قسمت‌هایی که بیشترین مقدار نویز را به داخل اتاق خودرو هدایت می‌کنند، استفاده کنند. اما تمام این موارد می‌تواند برای یک دامنه محدود از نویزها استفاده شود، بنابراین برای کنترل و کاهش جدی نویزهای تولیدی در سفرهای بلندمدت از سیستم‌ کاهش نویز کابین یا RANC استفاده می‌کنند. 

درپایان از مهندس محمودرضا معمار کمال تشکر را داریم. 
هزینه این نوع تعمیر در تعمیرگاه‌های سطح شهر 28 تا 30‌میلیون تومان است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =